جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
۰ نفر

شاخدار پلو نام یک غذای خوشمزه و پرماجرا در تهران قدیم است. این غذا متشکل از برنج، مرغ یا بوقلمون است و پای ثابت بیشتر سفره‌های عروسی، پیشکشی ازدواج و حتی آشتی میان زن و شوهرها بوده است.

کرونا

همشهری آنلاین _ بهاره خسروی:اما حکایت این شاخدارپلو چیست؟
از اسم غذا که پیداست معمولاً بعد از طبخ مرغ یا بوقلمون روی آن برنج می‌کشیدند و به شکل شاخ تزیینش می‌کردند. در مراسم عروسی رسم بر این بوده که عروس در خانه خودش و داماد در خانه خودش مراسم شادی و پایکوبی برپا می‌کردند. در زمان شام، از طرف داماد در یک سینی بزرگ تزیین‌شده، شاخدار پلو رامی‌کشیدند و داخل شکم مرغ یا بوقلمون هدیه‌ای مانند گردنبند یا سکه قرار می‌دادند. زمانی که داماد برای بردن عروس راهی خانه او می‌شد، یکی از اقوام نزدیک داماد ظرف غذا را بر سر می‌گذاشت و همراه داماد راهی خانه عروس می‌شد. وقتی به خانه عروس می‌رسیدند این ترانه را سر می‌دادند: شاخدار پلو آوردیم / دخترتونو بردیم.
فرد حمل‌کننده طبق با دریافت هدیه‌ای از طرف خانواده عروس، سینی را روی زمین می‌گذاشت تا عروس و داماد این غذای ویژه را نوش جان کنند. البته بخشی از این غذا هم میان دختران برای بخت‌گشایی پخش می‌شد.

به گفته «عباس حسینی»، نویسنده، یکی از کارکردهای شاخدارپلو آشتی میان زن و شوهر بود. او در این‌باره می‌گوید: «زن‌هایی که از خانه همسر خود قهر می‌کردند، به خانه پدر یا بستگان خود می‌رفتند. برای آشتی، هر دو آنها را دعوت می‌کردند به شام و شاخدار پلو می‌پختند و با سلام و صلوات آشتی‌شان می‌دادند.»

کد خبر 570370

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha