این روزهای کرونازده که حفظ فاصله اجتماعی و جلوگیری از تجمع ضروری است، صف مردم جلوی نانوایی‌های مشهد طولانی‌تر از همیشه شده است.

نانوایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ساماندهی نانوایی‌های غیرمجاز با هدف ارائه نان مرغوب و رعایت مسائل بهداشتی و جلوگیری از خرید و فروش خارج از شبکه آرد، از مطالبات مردم در این حوزه بوده است اما شلوغی صف‌های امروز مقابل نانوایی‌ها در مشهد نشان می‌دهد مسئولان باید قبل از اجرا برای جلوگیری از ایجاد صف‌های شلوغ چاره‌ای می‌اندیشیدند.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی درباره تشکیل صف‌های طولانی در مقابل نانوایی‌های مشهد در چند وقت اخیر می‌گوید: درباره بحث نان در یک ماه اخیر شاهد تغییر در شبکه نانوایی‌ها بودیم، بعضا برخی نانوایی‌ها خودسرانه در قیمت نان و همچنین در ساعت پخت نان تغییراتی می‌دادند که در این خصوص طرح ساماندهی نانوایی‌های غیر مجاز در دستور کار قرار گرفت. بخشی از نانوایی‌ها فاقد پروانه اشتغال بودند و شرایط لازم را برای فعالیت نداشتند، بر اساس مصوبات کارگروه آرد و گندم استان، این نانوایی‌ها باید در مهلت مقرر برای فعالیت اقدام به دریافت مجوز می‌کردند که برخی از آنها اقدامی انجام ندادند و بعد از اخطارهای قانونی تعطیل شدند.

غفوری‌مقدم با اشاره به اینکه در مشهد دو گروه نانوایی یارانه‌ای و نیمه‌یارانه‌ای فعالیت می‌کنند، بیان می‌کند: در طرح ساماندهی نانوایی‌ها ۱۱۸ نانوایی در دستور کار قرار گرفت و ۱۷ نانوایی هنوز تعیین تکلیف نشده است. یعنی تعدادی از این ۱۱۸ نانوایی یا تعطیل شدند یا مجوز فعالیت گرفتند. نانوایی‌های نیمه‌یارانه‌ای تا پارسال آزادپز بودند و این نانوایی‌ها نیز در طرح سامان‍‌دهی قرار گرفتند، چون تا آن موقع سهمیه آرد یارانه‌ای دریافت نمی‌کردند نرخ‌گذاری نان آنها نیز طبق مصوبه نبود، اما این نانوایی‌ها سامان دهی شدند و توانستند از سهمیه آرد استفاده کنند.

در نانوایی‌های یارانه‌ای مشکلی نداریم

او تصریح می‌کند: نانوایی‌های نیمه‌یارانه‌ای بخشی از آرد مورد نیاز خود را از طریق سهمیه و بخشی دیگر را از یکی دو ماه گذشته از محل گندم مازاد کارخانجات تامین می‌کردند، ضمن این‌که ما در بخش نانوایی‌های یارانه‌ای هیچ مشکلی برای تامین آرد نداریم و سهمیه آنها تامین می‌شود. تامین آرد نانوایی‌های نیمه‌یارانه‌ای با کسر سهمیه آرد مواجه شده بود، اصلا بحثی به عنوان کمبود آرد نداریم، بنابراین طی دو هفته گذشته بر اساس پیگیری‌های انجام شده اعلام کردیم که این نانوایی‌ها باید در چهار چوب قانونی فعالیت کنند و اگر رعایت کردند مشکلی برای افزایش سهمیه آرد آنها نداریم؛ اگر نانوایی‌ها طبق چهارچوب قانونی فعالیت نکنند سهمیه آردشان را در همان منطقه به نانوایی‌هایی که مقررات قانونی را رعایت می‌کنند می‌دهیم.

تشکیل صف‌های طولانی نان با تعطیلی نانوایی‌های غیرمجاز و عقب افتادن حمل آرد

غفوری‌مقدم با بیان این‌که در برخی مناطق مشهد با صف طولانی نانوایی مواجه شدیم، اظهار می‌کند: این صف‌ها در مناطقی بودند که نانوایی‌های غیرمجاز تعطیل شده‌اند و سهمیه آنها به نانوایی‌های مجاز داده شده است؛ ما در هفته گذشته با مشکل حمل آرد مواجه بودیم، مشکلات حمل آرد به نانوایی‌ها در کارگروه آرد و گندم بررسی شد، با توجه به این‌که شرکت‌های حمل‌ونقل آرد درخواست افزایش نرخ کرایه را داشتند در این کارگروه با افزایش ۷۰ درصدی کرایه حمل‌ونقل موافقت شد. افزایش کرایه حمل‌ونقل تاثیر چندانی در قیمت نان ندارد، اگر برای مثال قیمت یک نان هزار تومان باشد، ۲۰ تومان بر قیمت تمام‌شده هر نان تاثیر می‌گذارد.

وی می‌افزاید: حتی شرکت‌های حمل‌ونقل آرد در جلسه کارگروه درخواست بیشتری برای افزایش کرایه داشتند که موافقت نشد این افزایش ۷۰ درصدی در حالی اتفاق افتاد که کرایه شرکت‌های حمل‌ونقل آرد از پارسال افزایش نیافته بود. با این افزایش ۷۰ درصدی کرایه حمل‌ونقل آرد، شرکت خلیج فارس به عنوان شرکت حمل آرد در مشهد تعهد داده است تمام عقب‌ماندگی روزهای گذشته را جبران می‌کند و متعهد شده است حمل آرد را به روز کند، همچنین تعاون روستایی نیز حمل آرد خود را به روز کرده و ایجاد صف‌های طولانی در نانوایی‌ها به دلیل همین عقب افتادگی حمل آرد بوده است.

درخواست اتحادیه برای افزایش قیمت نان

غفوری‌مقدم با بیان این‌که هنوز برای افزایش قیمت نان تصمیم‌گیری نشده است می‌افزاید: اتحادیه نانوایی‌ها از دو سه ماه قبل قیمت نان را افزایش دادند، اما هنوز تصمیمی برای افزایش قیمت نان گرفته نشده است، هر زمان مجوز داشته باشیم درخصوص افزایش قیمت نان اقدام می‌کنیم، هم‌اکنون با نانوایی‌هایی که اقدام به افزایش قیمت کرده‌اند برخورد می‌شود.

نانوایی‌های مشهد بیش از حد نیاز

او با اشاره به این‌که در مشهد ۱۱۵۰ نانوایی نیمه‌یارانه‌ای و حدود هزار نانوایی یارانه‌ای فعالیت می‌کنند، بیان می‌کند: این سامان‌دهی باید اتفاق می‌افتاد سال گذشته قیمت نان در نانوایی‌ها متفاوت بود و مردم شاکی بودند، ضمن این‌که فعالیت نانوایی‌ها باید ساعت مشخصی داشته باشد. سامان‌دهی نانوایی‌ها تصمیم ملی بود و باید انجام می‌شد، ضمن این‌که بر اساس بررسی‌هایی که انجام شده تعداد نانوایی در مشهد بیش از نیاز است، اگر همین تعداد طبق طرح سامان‌دهی فعالیت کنند با اطمینان می‌گویم به هیچ وجه کمبود نانوایی در مشهد وجود ندارد و حتی بیشتر از نیاز نانوایی در مشهد فعالیت می‌کند.

افزایش ساعات کاری و سهمیه نانوایی‌های مجاز

غفوری‌مقدم ادامه می‌دهد: درخواست‌های زیادی برای راه‌اندازی نانوایی جدید در مشهد وجود دارد، اما ما مجوز صدور پروانه اشتغال نداریم. با تعطیل شدن نانوایی‌های غیرمجاز، علاوه بر افزایش سهمیه نانوایی‌های مجاز میزان ساعت کاری آنها را افزایش می‌دهیم که از ایجاد صف‌های طولانی جلوگیری شود، همچنین تعطیلی همزمان در یک روز نانوایی‌ها یکی دیگر از مشکلاتی بود که باعث ایجاد صف‌های طولانی شده بود که در این خصوص نانوایی‌ها در روزهای مختلف تعطیل می‌شوند که مردم با مشکل مواجه نشوند.

او همچنین از اختصاص ۱۵۰۰ تن سهمیه آرد به استان خبر می‌دهد و می‌گوید: قبل از این هزار تن آرد به استان داده شده بود و با این حساب سهمیه نانوایی‌هایی نیمه یارانه‌ای افزایش می‌یابد و با اقداماتی که انجام دادیم امیدواریم مشکلات نانوایی‌ها و مردم در این حوزه برطرف شود.

کد خبر 570303

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha