مسئولان ایالت کالیفرنیا روز جمعه نتایج انتخابات ریاست جمهوری را در این ایالت کلیدی تایید کردند تا هر ۵۵ الکترال کالج آن به حساب جو بایدن واریز و او به شکل رسمی پیروز این انتخابات پرحاشیه و جنجالی شود.

جو بايدن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌پی، هر چند دانلد ترامپ و رودی جولیانی همچنان به ادعاهای خود درباره تقلب گسترده در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا ادامه می‌دهند اما با قطعی شدن پیروزی بایدن در کالیفرنیا آمار آرای الکترال او به عدد ۲۷۹ می‌رسد؛ ۹ رای بیش از مرز جادویی ۲۷۰ که برای پیروز شدن در انتخابات ریاست جمهوری نیاز است.

به این ترتیب، ترامپ حتی اگر نتایج دیگر ایالت‌های کلیدی را به چالش بکشد و پیروز هم بشود، باز نمی‌تواند به عدد ۲۷۹ رای الکترال رقیب خود بایدن خدشه وارد کند. نمایندگان دارای حق رای الکترال روز ۱۴ دسامبر گرد هم می‌آیند تا الکترال کالج هر ایالت را به حساب نامزد پیروز و دارنده بیشترین رای مردمی آن ایالت واریز کنند. سپس نوبت به کنگره می‌رسد که روز ششم ژانویه نتایج آرای الکترال را تایید و به شکل رسمی رئیس جمهوری بعدی را معرفی کند.

هنوز آمار سه ایالت کلرادو، هاوایی و نیوجرزی هم قطعی و نهایی نشده و از آنجا که بایدن در هر سه پیروز شده، آمار آرای الکترال او با در نظر گرفتن این سه ایالت به ۳۰۶ می‌رسد در برابر ۲۳۲ الکترال کالج ترامپ. رئیس جمهوری آمریکا و کلایش تا امروز بیش از ۵۰ شکایت علیه نتایج انتخابات در ایالت‌های آریزونا، جورجیا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین مطرح کرده‌اند که بیش از ۳۰ مورد آنها پذیرفته نشده یا به نتیجه نرسیده است. بایدن نامزد پیروز این ایالت‌هاست.

جو بایدن سال ۲۰۰۹ به عنوان معاون رئیس جمهوری آمریکا سوگند یاد کرده بود

شاید آخرین امید و دستاویز ترامپ و شرکایش جلوگیری از تایید آرای الکترال در کنگره باشد؛ کاری که دموکرات‌ها پیش‌تر در سه دوره ۲۰۰۰، ۲۰۰۴ و ۲۰۱۶ انجام داده و به نتیجه نرسیده بودند. در هر سه مورد، تلاش نمایندگان برای رئیس جمهوری نشدن جورج دبلیو بوش و ترامپ ناکام ماند و امسال هم بعید است این ترفند سرانجامی خوش برای رئیس جمهوری فعلی آمریکا داشته باشد.

از سوی دیگر، بایدن روز گذشته در شهر ویلمینگتن ایالت دلاور اعلام کرد قصد دارد مراسم تحلیف را در مقیاسی بسیار کوچک‌تر از دوره‌های گذشته برگزار کند. این اقدام رئیس جمهوری برگزیده با هدف کاهش خطر ابتلای مردم و مهمانان به ویروس کروناست.

مراسم تحلیف باراک اوباما در ۲۰ ژانویه ۲۰۰۹ در یک برنامه بسیار گسترده با حضور انبوه مهمانان و مردم علاقه‌مند در واشنگتن برگزار شد اما تلاش گروه همکاران ترامپ برای ترتیب دادن یک جشن بزرگ شبیه برنامه اوباما در سال ۲۰۱۷ ناکام ماند.

کد خبر 570282

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha