نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: در شمال استان سیستان و بلوچستان پدیده‌ای به نام «فروش شناسنامه» داریم که باعث شده بسیاری از اتباع خارجی شناسنامه بخرند که مسلما ارائه اسناد سجلی به افراد خارجی، تبعات مخصوص به خودش را دارد.

سیستان و بلوچستان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از برنا، آدم‌هایی در همین حوالی هستند که دیده نمی‌شوند و ابتدایی‌ترین حقوق برای آنها آرزوست. افرادی که شناسنامه ندارند و به همین دلیل نمی‌توانند به مدرسه بروند، درس بخوانند و از خدمات بسیاری در کشورشان استفاده کنند. استان سیستان و بلوچستان یکی از این مناطق است که اهالی آن از نداشتن هویت در رنج هستند.

 هیچ مرجع رسمی تعداد ساکنان بی‌شناسنامه استان سیستان و بلوچستان را عنوان نکرده و فقط ثبت احوال این استان در جوابیه‌ای پیرو انتشار یک گزارش در یکی از خبرگزاری‌های رسمی عنوان کرده که از سال ۹۲ تاکنون ۳۰ هزار شناسنامه صادر کرده است.

اهالی سیستان و بلوچستان می‌گویند برای دریافت شناسنامه و تشکیل پرونده باید آزمایش‌های گران DNA بدهند. طی کردن پروسه اداری و رفتن به مرکز استان که بعضا فاصله آن با روستاها ۸۰۰ کیلومتر است از دیگر دردسرها است. درواقع باید از هفت‌خوان رستم عبور کنند تا بتوانند شناسنامه بگیرند.

  • ایرانی‌های فاقد شناسنامه!

معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فروش شناسنامه در شمال استان سیستان و بلوچستان گفت: سناریوی شمال سیستان و بلوچستان با جنوب استان متفاوت است. به این صورت که در شمال استان، ما پدیده‌ای به نام فروش شناسنامه داریم که باعث شده بسیاری از اتباع خارجی شناسنامه بخرند که مسلما ارائه اسناد سجلی به افراد خارجی، تبعات مخصوص خودش را دارد.

او افزود: جنوب استان شرایط متفاوتی دارد. به این صورت که عده‌ای از این بی‌شناسنامه‌ها کسانی هستند که ریشه در آن طرف مرزها دارند و طبیعتا هیچ‌کس انتظار ندارد برای اتباع کشورهای بیگانه اسناد سجلی صادر کنیم اما بخش عمده متقاضیان دریافت شناسنامه هم کسانی هستند که ایرانی‌الاصل هستند اما به دلیل مشکلات آموزشی، فقر آموزش و عدم اطلاع‌رسانی، به‌موقع برای دریافت شناسنامه مراجعه نکرده‌اند.

سعیدی بیان کرد: مسائل مربوط به فروش شناسنامه به شمال استان یعنی زابل و زاهدان برمی‌گردد که بنده نمی‌توانم درباره آن صحبت کنم اما در جنوب استان که حوزه انتخابیه بنده هست، چنین پدیده‌ای وجود ندارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درمورد تعداد افراد بی‌شناسنامه در حوزه انتخابیه خود گفت: در یکی از ۵ شهرستان‌ حوزه انتخابیه بنده، ۴ هزار پرونده از کسانی که دنبال دریافت شناسنامه هستند، وجود دارد که با یک نگاه کارشناسی، فنی و خارج از التهاب احساسی باید تدبیر کنیم تا این عزیزان درصورت اثبات شدن ایرانی‌الاصل بودنشان، شناسنامه دریافت کنند.

  • وجود ۱۰۰ هزار فرد بی‌شناسنامه را نه رد می‌کنم و نه تایید

سعیدی در ادامه با اشاره به آمارهای غیررسمی از تعداد افراد بی‌شناسنامه در سیستان و بلوچستان بیان کرد: من نمی‌توانم چنین عددی را تایید یا تکذیب کنم اما می‌دانم بخش زیادی از این افراد ممکن است کسانی باشند که از طریق فروش شناسنامه اقدام کردند.

نماینده مردم چابهار در مجلس با اشاره به دلیل اصلی بی‌شناسنامه ماندن مردم این منطقه گفت: بسیاری از این افراد به دلیل پروسه اداری موجود، سالیان سال است که شناسنامه دریافت نکردند برای مثال حتی افرادی را می‌شناسم که نزدیک به ۱۵ سال تشکیل پرونده دادند و مراجع محلی هم آن را تایید کردند اما کماکان مشمول گذر زمان واقع شدند و هنوز شناسنامه نگرفتند.

او افزود: مراجع استانی و ملی باید نسبت به این موضوع تدبیر ویژه کنند تا این مردم، مخصوصا آنهایی که ایرانی الاصل بودن آنها ثابت شده است، صاحب شناسنامه شوند.

سعیدی با اشاره به اینکه بسیاری از مردم به دلیل گران بودن آزمایش DNA اقدام به دریافت شناسنامه نمی‌کنند، گفت: اولا آزمایش DNA بار حقوقی و اخلاقی دارد ثانیا برای مردم به ویژه روستانشینان مراجعه به مرکز استان و زاهدان بسیار بسیار سخت است لذا باید تلاش شود تا اتوریته (اقتدار) ثبت احوال بازگردد و روش‌هایی مانند دِهگردشی که قبلا بود، فعال شود.

او افزود: علاوه بر آن اگر اصرار بر انجام تست DNA است، هرچند که مواد اولیه آن به دلیل تحریم‌ها وارد نمی‌شود و مردم مدت‌هاست معطل هستند، باید در شهرستان‌ها امکان گرفتن تست فراهم شود.

  • اگر روند اینگونه ادامه پیدا کند ...

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تسریع صدور شناسنامه برای مردم این منطقه بیان کرد: در سال‌های اخیر برای صدور شناسنامه برای مردم سیستان و بلوچستان اقداماتی صورت گرفته اما ما معتقدیم روند بسیار تدریجی است و اگر همین گونه ادامه داشته باشد، این مردم تا سالیان سال از داشتن شناسنامه محروم خواهند بود. لذا این روند باید تسریع پیدا کند که به نظر من شوراهای تامین استان می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند.

سعیدی با اشاره به نبود مشکل تقنینی در این خصوص گفت: درمورد صدور شناسنامه برای مردم این منطقه، مشکل تقنینی وجود ندارد بلکه بُعد نظارتی باید فعال شود.

او در ادامه به قانون صدور شناسنامه برای فرزندان مادران ایرانی اشاره کرد و افزود: این قانون مشکلی از ما را مرتفع نمی‌کند چون اکثر این مردم ایرانی الاصل هستند و اینگونه نیست که پدر خارجی داشته باشند آنها فقط بنا بر دلایلی که عرض کردم موفق به دریافت شناسنامه نشدند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: بحث‌های احساسی دامنه‌های مشکل را بیشتر می‌کند به همین دلیل ما معتقدیم موضوع صدور شناسنامه برای مردم سیستان و بلوچستان باید در یک بستر کارشناسی کار شود تا بتوانیم با مشارکت همه نهادهای درگیر این مشکل را حل کنیم.

کد خبر 570241

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha