معاون آموزش، پژوهش و مشاوره انجمن اطلاع‌رسانی دیابت گابریک، درباره کنترل افت قند خون افراد دیابتی، نکاتی را متذکر شد.

سنجش قند خون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، سارا صداقت، گفت: قند خون همیشه تمایل به کاهش دارد، اگر بیماران مبتلا به دیابت دوز انسولین را درست محاسبه نکنند یا تغذیه بد داشته باشند یا فعالیت بدنی شدید کنند قند خون پایین می‌آید.

وی در deep talk که آبان ۹۹ طی یک گردهمایی مجازی برگزار شد، افزود: حداقل استاندارد میزان قند خون به صورت قراردادی ۷۰ میلی‌گرم در هر دسی لیتر است و البته این سطح در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد، اما به طور کلی عدد ۷۰ خط قرمز است. یعنی قند خون نباید از این رقم پایین‌تر بیاید.

صداقت ادامه داد: تجربه افت قند خون یکی از ترسناک‌ترین تجربه‌هایی است که ممکن است برای افراد دیابتی رخ دهد و افت قند خون، اتفاق حادی است که به بدن تحمیل می‌شود و فرد دیابتی در برابرش واکنش نشان می‌دهد.

‌چطور بیماران دیابتی را تغذیه کنیم؟

وی افزود: وقتی قند خون پایین می‌آید، باید قند سریعاً بالا برود بنابراین در چنین شرایطی آب قند و نوشابه اکسیر حیات هستند. باید همدلی شود و اطرافیان بدانند دیابت چیست و در زمان افت قند، افراد دیابتی را سرزنش نکنند. اگر افت قند خون را درست کنترل کنیم، اعتماد به نفس بیشتری برای ادامه کنترل دیابت پیدا می‌کنیم.

صداقت درباره خودکنترلی بیماری دیابت، گفت: افراد دیابتی در بهبود و کنترل بیماری خودشان نقش زیادی دارند، امروزه دیدگاه دیابت، بیمار محور شده است. انسولین‌های انسانی و آنالوگ با هم تفاوت‌های زیادی دارند. در مداخلات دیابت، آن مداخله‌ای موفق تلقی می‌شود که A۱C را کنترل کرده و هایپوگلایسمی را کم کند. باز هم تاکید می‌کنم افت قند خون بزرگ‌ترین استرسی است که می‌تواند به بدن از نظر فیزیولوژیکی وارد شود.

وی درباره قانون ۱۵-۱۵، افزود: هر فرد دیابتی و خانواده‌اش باید این قانون را بلد باشند. این قانون به بیماران دیابتی توصیه می‌کند، اگر فردی افت قند خون یا قند خون کمتر از ۷۰ میلی‌گرم در دسی لیتر را تجربه کرد، ۱۵ گرم کربوهیدرات ساده و زود جذب مصرف کند و بعد ۱۵ دقیقه صبر کند. سپس دوباره قند خود را اندازه بگیرد، اگر باز هم کمتر از ۷۰ بود این کار را تکرار کند تا سطح قند خون نرمال شود. در این شرایط باید مواد غذایی قندی ساده و سریع‌اثر مانند نوشابه، قند ساده، آب‌میوه، عسل، شکر محلول در آب مصرف شود.

برنامه دیپ یک از پروژه جهانی است که تلاش می‌کند تا افراد درگیر بیماری‌های مزمن مانند دیابت یا چاقی طی آن امکان انتقال تجربیات خود به مردم، مسئولان و تصمیم‌سازان و متخصصان مربوطه را داشته باشند. در ایران نیز اعضای دیپ توسط انجمن‌های فعال در حوزه آن بیماری معرفی می‌شوند.

کد خبر 570200
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha