بنایی که ۱۲ آذرماه در آمل تخریب شد، ملک خصوصی بود و مالک آن سال ۹۸ درخواست رسمی ساخت و ساز کرده بود. پس از بررسی‌های متعدد کارشناسان در چند حوزه مختلف مشخص شد بنا فاقد ارزش تاریخی بوده است.

تخریب بنا در آمل

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، از شب چهارشنبه تاکنون در برخی رسانه‌های محلی شهرستان آمل خبری مبنی بر تخریب یک واحد مسکونی قدیمی در محله پایین‌بازار دست به دست چرخید و این مساله موجب به وجود آمدن شبهه در فضای مجازی درباره تاریخی بودن بنا شد. یکی از این شایعه‌ها تخریب بنای تاریخی در شهرستان آمل به علت بی‌توجهی مسئولان بود. پیرو همین شایعه‌ها، پیگیر ماجرا شدیم و سراغ مهدی بهمنی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان آمل رفتیم تا اصل ماجرا را از زبان ایشان جویا شویم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آمل درباره بنای تخریب‌شده در ۱۲ آذرماه گفت: این خانه ملک خصوصی است و قدمتش به دوره دوم پهلوی برمی‌گردد. مالک بنا سال ۹۸ تقاضای ساخت و ساز کرد و پس از بررسی‌های متعدد کارشناسان در چند حوزه مختلف مشخص شد بنا ارزش تاریخی ندارد و به دلایل درصد بالای تخریب بنا و نداشتن مستندات تاریخی، مجوز تخریب و تغییر کاربری بنا از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان مازندران صادر شد. در این بنا آثاری دال بر اینکه سابقه تاریخی داشته باشد یافت نشد و به این جهت که صرفا بنایی قدیمی با پوشش کاهگل و سقف سفال بود نمی‌توانستیم حق مالکیت را سلب کنیم.

وی با اشاره به اینکه بناهای تاریخی شهرستان آمل مربوط به دوره‌های قاجار و پهلوی اول است، اظهار کرد: هر بنا و اثری که دارای ارزش و ویژگی‌های لازم برای ثبت ملی شدن باشد برای ما اهمیت دارد. تاکنون در شهرستان آمل ۶۴ اثر ثبت ملی داریم که به بناهای تاریخی، سقانفار و میراث طبیعی تقسیم می‌شوند. متاسفانه در فضای مجازی بسیاری از اخبار نادرست و زایده افکار خاص با سوگیری‌ها در شرایط زمانی و مکانی خاص است. از شهروندان و هموطنان فهیم خود درخواست می‌کنم به هر خبری واکنش نشان ندهند و خبرها را از منبع معتبر و موثق دریافت کنند.

کد خبر 570196

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha