مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

این ویدئوی ۴۹ ثانیه‌ای که بوسیله دوربین زیر بخش ماه‌نشین سفینه چانگ ای-۵ گرفته شده است، فرود این سفینه را روی کره ماه نشان می‌دهد و بعد نمونه‌برداری از سطح کره ماه آغاز می‌شود.

chang e-5

به گزارش همشهری آنلاین سفینه فضایی چینی چانگ ای-۵ برای نخستین بار پس از ۴۴ سال نمونه‌هایی از سطح کره ماه را گردآوری می‌کند و به زمین بازمی‌گرداند.

این ویدئو سفینه را در روز سه‌شنبه اول دسامبر (۱۱ آذر) در حال گذر از روی منطقه «اقیانوس طوفان‌ها» روی طرف نزدیک کره ماه و آماده شدن برای فرودی نرم روی آن نشان می‌دهد. 

در این فیلم سیاه‌وسفید دهانه‌های با اندازه‌های متفاوت روی سطح کره ماه و  قله‌هایی در افق را می‌توان دید و بعد سفینه فضایی به حالت عمودی درمیآید و فرود با کمک رانشگر را روی سطح ماه آغاز می‌شود. با توجه به اینکه این وقایع در فاصله ۳۸۰۰۰۰ کیلومتری از زمین رخ می‌دهد و دو ثانیه طول می‌کشد تا سیگنال‌های رادیویی به کره زمین برسند و پاسخ آنها به سفینه بازگردد، روند هدایت سفینه به طور خودکارشده انجام می‌شود.

 چانگ ۵ یک ارتفاع‌سنج پرتوی گاما دارد که فاصله آن را از سطح ماه تعیین می‌کنند و برای شناسایی خطرهای احتمالی در هنگام فرود مجهز به سیستم‌های نوری و لیزری است.

سفینه نهایتا در نزدیکی «مونس رومکر»، یک قله آتشفشانی روی ماه در منطقه «اقیانوس طوفان‌ها» فرود می‌آید.

سفینه چند ساعت پس از فرود عملیات جمع‌آوری نمونه را آغاز کرد.

در بخش دوم ویدئو، بازوی جمع‌آوری‌کننده نمونه چانگ ای-۵ را می‌بینید که در حال حفاری روی سطح ماه و جمع‌آوری نمونه است. نمونه‌های جمع‌آوری‌شده داخل یک محفظه جمع‌آوری می‌شود تا بخش صعودکننده آن را به بخش مدارگرد سفینه منتقل کند.

کد خبر 570069

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha