جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶
۰ نفر

لایحه بودجه ۱۴۰۰ از سوی دولت تقدیم مجلس شد و در این لایحه بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک هزار و ۲۵۵ میلیارد و ۸۴ میلیون تومان است.

نمايشگاه تجسمي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، معاونت پارلمانی رئیس جمهوری  لایحه بودجه ۱۴۰۰ را تقدیم رییس مجلس کرد که در این لایحه بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک هزار و ۲۵۵ میلیارد و ۸۴ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

بر اساس لایحه بودجه‌ای که به مجلس شورای اسلامی ارائه شده، از میان بودجه در نظر گرفته‌شده برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۲۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان به بخش‌های هنرهای تجسمی و موسیقی اختصاص داده شده است. این رقم که سال گذشته ۸۹ میلیارد و ۳۲۸ میلیون تومان بوده است، در بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۰، با حدود ۳۶ میلیارد تومان افزایش همراه بوده است.

در لایحه بودجه تنظیم شده توسط دولت، سهم «برنامه حمایت و گسترش هنرهای تجسمی» ۴۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برآورد شده است. این رقم پیشنهادی سال گذشته ۳۳ میلیارد و ۹۲۵ میلیون تومان بود. این رقم با حدود ۱۰ میلیارد افزایش همراه بوده است.  

زیرمجموعه‌های این ردیف بودجه عبارتند از:

-حمایت از آموزش، ترویج و حفظ آثار بومی و قومی ایران اسلامی (۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان)

-حمایت از موسسات، انجمن‌ها، مراکز و تشکل‌های صنفی هنرهای تجسمی (۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان)

-نظارت بر فعالیت‌های تجسمی (۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان)

-حمایت از حضور بین‌المللی هنرمندان تجسمی (۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان)

-کمک به تقویت آرشیوهای هنر بومی (یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان)

-کمک و حمایت از برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌های هنری تجسمی (۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان)

-فعالیت‌های موزه هنرهای معاصر (۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان)

-صدور مجوز برگزاری جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها، دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی هنرهای تجسمی، تاسیس نگارخانه‌ها، ورود و خروج آثار هنری، نصب مجسمه و یادمان و علائم و نشانه‌ها (۴ میلیارد تومان)

حال، با توجه به افزایش حدوداً ۱۰ میلیارد تومانی بودجه هنرهای تجسمی در سال ۱۴۰۰، باید دید که مدیران و سیاستگذاران حوزه هنرهای تجسمی کشور از این افزایش بودجه چگونه و در چه مسیری بهره خواهند برد.

در مقطع کنونی که به‌دلیل فراگیری ویروس کرونا در کشور، چرخ اقتصاد هنرهای تجسمی از حرکت ایستاده و معیشت بسیاری از هنرمندان شاغل در این عرصه با دشواری‌های جدی روبه‌رو شده است، انتظار این است که افزایش بودجه هنرهای تجسمی در سال ۱۴۰۰ بیش از هرچیز در مسیر بهبود وضع معیشت هنرمندان و رونق چرخه اقتصاد هنرهای تجسمی به کار گرفته شود تا از حجم رکود معتنابه عارض بر این حوزه به میزانی هرچند اندک کاسته شود.  

کد خبر 570058

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha