اتفاق نادر دیگری در ماه پایانی سال ۲۰۲۰ در شرف وقوع است؛ ظهور "ستاره کریسمس" در آسمان ۲۱ دسامبر، اول دی ماه.

ستاره کریسمس 2020

به گزارش همشهری آنلاین، در آستانه پایان سال عجیب ۲۰۲۰ که تجربه‌های بی‌مانند و غریب زیادی با خود داشت، یک هم‌خطی سیاره‌ای که در طول ۸۰۰ سال گذشته رویت نشده رخ خواهد داد.

‌نیوزویک نوشت در اواخر ماه دسامبر، منجمان و دوستداران آسمان می‌توانند انتظار دیدن نقطه‌ای بی‌نظیر و درخشان را در آسمان شب داشته باشند.

در ۲۱ دسامبر (اول دی) ستاره کریسمس قابل مشاهده خواهد بود، هرچند که در واقع یک ستاره نیست.

این اتفاق اشاره‌ای به تاریخ تولد حضرت مسیح دارد که ستاره‌ای درخشان، سه مرد خردمند را به آخوری که محل تولد عیسی (ع) بوده راهنمایی کرده است و به همین دلیل این اقتران را "ستاره تولد مسیح" نامیده‌اند.

این ایده که البته منتقدانی دارد، نقلی تاریخی است از درخشش ستاره‌ای به نام بیت‌اللحم که قابل بررسی است.

درخشش آسمان شب در سال ۲۰۲۰ در واقع از قرار گرفتن دو سیاره در یک خط ایجاد خواهد شد. مشتری و زحل آنقدر به زمین نزدیک شده و در یک خط مداری قرار خواهند گرفت به طوری که به نظر می‌رسد یک "ستاره" به شدت روشن ایجاد می‌کنند.

موقعیت رصد تلسکوپی اقتران زحل و مشتری در جهت غرب، شبیه سازی شده با نرم‌افزار استلاریوم

به گزارش فوربس، هم خطی مشتری و زحل تقریبا هر ۲۰ سال یکبار رخ می‌دهد اما آنچه در سال ۲۰۲۰ غیر معمول است این است که بسیار به زمین نزدیک هستند و یک "سیاره مضاعف" ایجاد می‌کنند که از قرون وسطی تا کنون قابل رویت نبوده است.

پاتریک هارتیجن، منجم، به فوربس گفت برای دیدن چنین درخششی باید به سحرگاه ۴ مارس ۱۲۲۶ بازگردیم. این دو سیاره چند هفته است که هم‌تراز شده‌اند اما به دلیل چرخش سریع زمین به دور خورشید، در تاریخ ۲۱ دسامبر با زمین هم‌خط خواهند شد.

ستاره‌شناس افسانه‌ای آلمانی، یوهانس کپلر تصور می‌کرد که ستاره بیت اللحم در داستان "سه انسان خردمند" می‌تواند یک اقتران سه‌گانه نادر از مشتری، زحل و زهره باشد.

برخی اعراب بادیه‌نشین بر این باورند که چنین اقتران‌های نجومی، زمانی برای برآورده شدن آرزوها هستند.

امسال این اتفاق همزمان با شب یلدا در تقویم شمسی رخ خواهد داد که هیجان نجومی آن را مضاعف می‌کند.

به گزارش نویزویک، اقتران بعدی در سال ۲۰۸۰ و البته اینبار در ماه می، اردیبهشت، رخ خواهد داد، بنابراین، این تنها ستاره کریسمس زندگی ما خواهد بود.

کد خبر 570029
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha