وزیر بهداشت ترکیه برنامه شروع استفاده از یک واکسن کرونای تجربی ساخت یک شرکت چینی را در این کشور اعلام کرد.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس فخرالدین کوچا، وزیر بهداشت ترکیه قبلا توافق با شرکت چینی «سینوواک بیوتک» برای خرید ۵۰ میلیون دوز واکسن «کروناواک» را که اکنون در مرحله نهایی آزمایشی است، را اعلام کرده بود.

کوچا در بیانیه‌ای چهارشنبه شب ۱۲ آذر اعلام کرد نخستین محموله این واکسن پس از ۱۱ دسامبر (۲۱ آذر) وارد این کشور خواهد شد.

وزیر بهداشت ترکیه پس از آنکه آزمایشگاه‌ها در ترکیه بی‌خطر بودن این واکسن را تایید کنند و پس از ارزیابی نتایج اولیه به دست آمده از آخرین کارآزمایی‌ها، مجوز اولیه مصرف به این واکسن داده خواهد شد.

کوچا گفت: «اگر تحولات مطابق انتظار ما به طور مثبت ادامه یابد، ترکیه در میان نخستین کشورهایی در جهان خواهد بود که در این مرحله اولیه واکسیناسیون کرونا را شروع خواهد کرد.»

ژورنال پزشکی لنست ماه پیش یافته‌های یک بررسی درباره تاثیربخشی واکسن کرونای شرکت سینوواک را بر اساس کارآزمایی‌های بالینی ابتدایی منتشر کرد. این بررسی نشان داد که تاثیربخشی این واکسن در حد متوسط است و میزان آنتی‌بادی‌های تولیدشده بوسیله این واکسن کمتر از مقداری است که در بیماران بهبودیافته از کووید-۱۹ یافت می‌شود.»

پژوهشگران نتیجه‌گیری کردند: «کارایی این واکسن از لحاظ ایجاد حفاظت در برابر کروناویروس هنوز باید ثابت شود.»

واکسن‌های کرونای ساخت شرکت‌های فایزر- بیونتک و مدرنا بر اساس یافته‌های ابتدایی آزمایش‌های بالینی میزان اثربخشی بالای ۹۰ درصد داشته‌اند. واکسن کرونای ساخت شرکت بریتانیایی-سوئدی «آسترا-رنکا» نیز بر اساس یافته‌های محدود ابتدایی کارآزمایی‌های بالینی اثربخشی ۷۰ تا ۹۰ درصدی داشته است.

به گفته وزیر بهداشت ترکیه، واکسیناسیون افراد در برابر کروناویروس در چهار مرحله انجام خواهد شد. گروه اول دریافت‌کننده واکسن شامل کارکنان مراقبت بهداشتی، شهروندان بالای ۶۵ سال و افراد ساکن آسایشگاه‌های سالمندان و توانیاب‌ها و سایر مراکز مراقبت حمایتی خواهند بود.

در مرحله دوم کارکنان ضروری و افراد بالای ۵۰ سال دارای دست کم یک بیماری مزمن واکسینه خواهند شد. در مرحله سوم، افراد کمتر از ۵۰ سال دارای دست کم یک بیماری مزمن، بزرگسالان جوانتر و سایر کارکنان واکسن خواهند زد. بقیه جمعیت در مرحله چهارم و نهایی واکسینه خواهند شد.

کد خبر 569941

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha