از مجموع بودجه‌های پیشنهادی در لایحه بودجه سال آینده، ۱۸۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به توسعه نشر و ترویج کتاب‌خوانی اختصاص یافته است.

تحویل بودجه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور روز چهارشنبه (۱۲ آذرماه)، لایحه بودجه ۱۴۰۰ را تقدیم رییس مجلس کرد.

در این لایحه اعتبارات هزینه‌ای وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی در سال ۱۴۰۰، ۱۲,۵۵۰,۸۴۰ میلیون ریال برآورد شده است. رقم مصوب در سال ۹۹، ۸,۸۷۸,۱۱۰ میلیون ریال بوده است، که از افزایش حدود ۳هزار میلیارد ریالی بودجه پیشنهادی حکایت می‌کند. امسال علاوه بر این بودجه، ۳,۷۷۰,۰۰۰ میلیون ریال یارانه برای حمایت از نشر، کتاب و مطبوعات درنظر گرفته شده است. البته در سال ۹۹ برخلاف پیشنهاد بودجه حدود ۳هزار میلیون ریالی، یارانه‌ای به این بخش تعلق نگرفته است.

از میزان بودجه پیشنهادی وزارت ارشاد، ۱,۸۸۵,۰۰۰ میلیون ریال برای برنامه توسعه نشر و ترویج کتاب‌خوانی در نظر گرفته شده است. 

بودجه پیشنهادی برای فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ۴۶۳,۳۸۰  میلیون ریال است که این میزان در سال ۱۳۹۹، ۲۸۷,۳۵۸  میلیون ریال بوده است. برای موسسه نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) هم ۳۴۵,۰۰۰  میلیون ریال درنظر  گرفته‌ شده و ۸۳,۰۰۰ میلیون ریال نیز برای کتابخانه آیت‌الله نجفی مرعشی پیشنهاد شده است. همچنین برای بنیاد دایره‌المعارف اسلامی ۱۴۰,۰۰۰ میلیون ریال اختصاص یافته است.

برای بنیاد سعدی ۲۰۰,۰۰۰ میلیون ریال درنظر گرفته شده و ۲,۸۱۹,۳۸۰ میلیون ریال هم بودجه‌ای است که برای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پیشنهاد شده است. همچنین ۱,۸۵۸,۸۰۰ میلیون ریال بودجه پیشنهادی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است.

بر اساس این لایحه، اعتبارات هزینه‌ای که برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی درنظر گرفته شده به این شرح است: ۱۴۰,۰۰۰ میلیون ریال برای حمایت از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ۱۴۰,۰۰۰ میلیون ریال برای کمک به برگزاری مراسم، جشنواره‌ها، نشست‌ها، هفته کتاب و مسابقات کتاب و کتاب‌خوانی، ۴۵,۸۱۰ میلیون ریال برای توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی با اولویت مناطق کمتر توسعه‌یافته، ۲۵,۰۰۰ میلیون ریال برای حمایت از حضور بین‌المللی نویسندگان، ۳۰,۸۹۰ میلیون ریال برای حمایت از تبلیغ و اطلاع‌رسانی کتاب (عنوان کتاب)، ۵۰,۰۰۰ میلیون ریال برای نظارت بر موسسات انتشاراتی،  ۱۱۰,۰۰۰ میلیون ریال برای بررسی کتاب (میلیون صفحه)، ۳۵,۰۰۰ میلیون ریال برای حمایت و ساماندهی انجمن‌های ادبی و فرهنگی، ۵۰,۰۰۰ میلیون ریال برای برنامه‌ریزی در حوزه نشر و کتاب،  ۸۰,۰۰۰ میلیون ریال برای کمک به برگزاری نمایشگاه‌ استانی کتاب، ۵۰۰,۰۰۰ میلیون ریال برای کمک به خرید کتاب برای تقویت کتابخانه‌ها و موسسات فرهنگی و پژوهشی غیردولتی، ۱۶۰,۰۰۰ میلیون ریال برای کمک به شبکه توزیع کتاب، ۹۰۰۰۰ میلیون ریال برای تخفیف در بهای کتاب در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، ۶۶۰,۰۰۰ میلیون ریال برای کمک به خرید کتاب توسط دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب از طریق انتشار کارت اعتباری.

کد خبر 569886

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha