نشریه فارن‌پالیسی در گزارشی درباره ترور شهید محسن فخری‌زاده، آن را جدیدترین تلاش آشکار رژیم صهیونیستی برای کارشکنی در برنامه‌های رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای تعامل مجدد با ایران دانست.

بایدن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شرق، نشریه فارن‌پالیسی در گزارش تحلیلی خود با اشاره به ترور دانشمند برجسته کشورمان در حوزه دفاعی و هسته‌ای نوشت: به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور منتخب آمریکا خواهان تعامل مجدد با ایران است، اما اسرائیل نقشه‌های دیگری دارد. اگر تنها یک نکته در رابطه با ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران، وجود داشته باشد، این است که اسرائیل و دولت جدید رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا بر سر سیاست‌ها در قبال ایران به مشکل برخواهند خورد. در ادامه این گزارش آمده است: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پس از انتخابات اخیر آمریکا به‌طور آشکار اعلام کرد مخالف هرگونه تعامل مجدد با ایران است.

وی دراین‌باره گفت: بازگشتی به توافق هسته‌ای پیشین وجود نخواهد داشت. باید از ادامه سیاست عدم سازش بهره ببریم و از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای اطمینان حاصل کنیم. فارن‌پالیسی همچنین آورده است: جو بایدن و گروه سیاست خارجی احتمالی او گفته‌اند که کارزار اعمال فشار حداکثری و ۱۲ خواسته مایک پمپئو از ایران که توقف برنامه‌های هسته‌ای و موشکی و پشتیبانی از گروه‌های نیابتی در منطقه را شامل می‌شود، بخشی از فشار جدید دیپلماتیک نخواهد بود.

بایدن همچنین خروج ترامپ از برجام را فاجعه‌ای توصیف کرده که به خود آمریکا آسیب می‌رساند و گفته است پس از ورود به کاخ سفید، مسیری معتبر برای بازگشت به دیپلماسی پیش‌روی تهران قرار خواهد داد.

در ادامه گزارش آمده است: نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیلی چنین اقدامی را در تضاد با تمام اهرم‌های فشار به کار گرفته‌شده از سوی دولت ترامپ در دو سال اخیر می‌دانند. بنابراین، با توجه به جایگاه محسن فخری‌زاده که پدر برنامه هسته‌ای ایران انگاشته می‌شد، ترور تصادفی نبوده است.

 جدیدترین خبرها و رویدادها را در اینستاگرام همشهری آنلاین بخوانید (کلیک کنید)

این نشریه تحلیلی آورده است: ژنرال یوسی کوپرواسر، افسر ارشد پیشین اطلاعات ارتش اسرائیل، روز یکشنبه به خبرنگاران گفت: زمان‌بندی این اتفاق با شرایطی ارتباط دارد که در نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده پیش آمده است؛ به علاوه این واقعیت که بایدن بخشی از گروهی بود که با ایران توافق کرد و اینکه او در کارزار انتخاباتی گفته است قصد دارد به توافق هسته‌ای بازگردد. یک مقام اطلاعاتی غربی نیز که خواست نامش فاش نشود، روز شنبه به یک رسانه اسرائیلی گفت که این ترور آخرین فرصت (برای ضربه‌زدن به ایران) قبل از ورود بایدن به کاخ سفید و بازگشت او به توافق هسته‌ای بوده است. عملیات ترور فخری‌زاده را می‌توان جدیدترین و ملموس‌ترین مظهر نارضایتی اسرائیل از برنامه‌های دیپلماتیک بایدن و حتی تلاشی آشکار برای خرابکاری در این برنامه‌ها دانست.

کد خبر 569837

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha