واکنش بازارها یک‌روز پس از تصویب کلیات طرح مجلس موسوم به اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به این مصوبه ادامه یافت. روز چهارشنبه شاخص بورس با نزول و بازارسهام با خروج نقدینگی مواجه شد. قیمت‌ها در بازارهای طلا و ارز هم در محدوده روز سه‌شنبه نوسان داشتند.

بورس تهران

به گزارش همشهری آنلاین، یک‌روز پس از تصویب کلیات طرح مجلس موسوم به اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها؛ واکنش بازارها به این مصوبه ادامه یافت. روز چهارشنبه شاخص بورس با نزول و بازارسهام با خروج نقدینگی مواجه شد. قیمت‌ها در بازارهای طلا و ارز هم در محدوده روز سه‌شنبه نوسان داشتند. به‌نظر می‌رسد یکی از دلایل این موضوع سیگنالی است که ساکنان فعلی بهارستان، یعنی نمایندگان مجلس، با مصوبه‌خود، به معامله‌گران ارز در چهارراه استانبول و ساختمان شیشه‌ای بورس در سعادت‌آباد تهران ارسال کرده‌اند.

به‌گزارش همشهری، تصویب این طرح در مجلس باعث شد حال بازارها ظرف روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه دوباره ناخوش شود. حرکت صعودی قیمت‌ها در بازار طلا و ارز، از ظهر سه‌شنبه با تصویب کلیات این طرح آغاز شد دیروز هم بورس به این رویداد واکنش نشان داد. مروری بر روابط چندماه گذشته بازار سهام و ارز نشان می‌دهد روابط این دو بازار معکوس شده و احتمالا جریان نقدینگی بین این دو بازار به‌طور مداوم در تردد است.

  • اثرگذاری مصوبه در بازار ارز

روزسه‌شنبه بلافاصله بعد از انتشار خبر تصویب کلیات طرح مجلس، قیمت هر دلار آمریکا دست‌کم ۱۰۰۰تومان افزایش یافت و به ۲۶هزارو۳۰۰تومان رسید نرخ دلار درد و روز اخیر حتی در برخی ساعات به ۲۶هزارو۵۰۰تومان هم رسیده است. دیروز هم با وجود اینکه قیمت ارز اندکی نزول کرد اما همچنان قیمت‌ها در سطوحی معامله می‌شد که روز سه‌شنبه بعد از یک جهش قیمتی به آن رسیده بود. در مبادلات دیروز قیمت ارز در ابتدای صبح با نزول مواجه شد اما هرچه به بعد از ظهر نزدیک‌تر شدیم شیب منحنی قیمت دلار صعودی‌تر ترسیم شد و موجب شد قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد در محدوده ۲۵هزارو۸۰۰ تا ۲۶هزار تومان دادوستد شود. سکه نیز در دادوستدهای دیروز بین ۱۲ تا ۱۱میلیون‌و۸۰۰هزار تومان دادوستد شد.

فعالان بازارهای طلا و ارز براین باورند که مصوبه مجلس می‌تواند همچنان سطح تنش‌های سیاسی بین ایران و آمریکا را بالا نگاه دارد. فعالان بازار ارز بیم آن دارند که با مصوبه مجلس و تکالیفی که برای دولت به‌ویژه برای خروج از پروتکل الحاقی تعریف شده سطح تنش‌ها کاهش نیابد و حتی تحریم‌ها به روال قبل ادامه یابد. در واقع مصوبه روز سه‌شنبه مجلس سطح امیدواری را برای کاهش تنش‌ها و تحریم‌ها نزول داد و چون کاهش نیافتن تحریم‌ها به‌معنای محدود ماندن جریان ورود ارز به کشور است به افزایش دوباره قیمت دلار و به‌دنبال آن طلا منجر شد.

محمدرضا بادامچی یک نماینده سابق مجلس در این‌باره می‌گوید: تصویب این طرح نه فقط موجب رشد قیمت ارز و سکه می‌شود بلکه نگرش خوش‌بینانه حل مشکلات را به تأخیر می‌اندازد. او می‌افزاید: متأسفانه قانونگذاران و نمایندگان مجلس به جای اینکه فضا را آرام و شرایط اقتصادی و فشار مضاعف را به مردم تعدیل و فضای مذاکرات را فراهم کنند، سعی در لغو برجام دارند. به‌گفته او در شرایط تحریمی که حتی نمی‌توان مطالبات فروش نفت و صادرات را از سایر کشورها گرفت، چطور می‌توان انتظار داشت بر مشکلات مالی غلبه کرد؟ تصویب طرح لغو تحریم‌ها، نگرش خوش‌بینانه و روزنه‌های امید دریافت مطالبات و حل مشکلات را از بین می‌برد و نه فقط شاهد افزایش نرخ ارز خواهیم بود بلکه قیمت سکه و طلا نیز رشد خواهد کرد.

  • اثرگذاری مصوبه در بازار سهام

یک روز بعد از بازار ارز، بازار سهام هم به این مصوبه واکنش نشان داد شاخص بورس در مبادلات دیروز، چهارشنبه، با نزول مواجه شد. البته جوانه‌های این نزول از ساعات پایانی معاملات روز سه‌شنبه که خبر تصویب کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها منتشر شد، زده شده بود چنان‌که در همان ساعات پایانی مبادلات روز سه‌شنبه ۲۲۰میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد. این جریان خروج نقدینگی از بازار سهام دیروز هم با وجود رشد ارزش روزانه معاملات ادامه یافت و ۶۰۰میلیارد تومان از نقدینگی سهامداران حقیقی از بازار سهام خارج شد. با این حال دیروز ارزش روزانه معاملات بورس پس از ماه‌ها به ۳۰هزار میلیارد تومان رسید که رکورد تازه‌ای در ماه‌های اخیر به شمار می‌آید. آمارها نشان می‌دهد از ۲۷آبان به این سو هیچ‌گاه ارزش معاملات خرد سهام به کمتر از ۱۰هزار میلیارد کاهش نیافته و در طول یک هفته اخیر هم همواره در محدوده ۱۹ تا ۲۰هزار میلیارد تومان بوده است. دیروز در عین حال با وجود نزول ۰.۱۸درصدی شاخص بورس، شاخص کل هم وزن و شاخص فرابورس با رشد مواجه شدند که نشان می‌دهد احتمال تداوم نزول در بورس وجود دارد. محمد گودرزی کارشناس بازار سرمایه درباره کاهش شاخص بورس در مبادلات دیروز گفت: با توجه به صعودی بودن بازار طی روزهای اخیر، افرادی که در ۳‌ماه گذشته بر اثر نزول بازار متضرر شده بودند، حالا با کاهش ضررشان، به‌دنبال گرفتن نوسان هستند؛ این موضوع می‌تواند دلیل نزول شاخص بورس در مبادلات دیروز باشد. مدیرعامل یکی از کارگزاری‌های بورس با بیان اینکه کلیت بازار مساعد و روند مثبت است گفت: دولت به‌دنبال تامین مالی ۵۰ هزار میلیاردی از بازار سرمایه است به همین دلیل از بازار حمایت خواهد کرد. به‌گفته او اگر روند متعادل بازار طی روزهای اخیر ادامه داشته باشد سرمایه‌گذاران به‌زودی به بازار بازخواهند گشت.

  • رابطه جدید ارز و بورس

مروری بر روند حرکت قیمت‌ها در بازارهای ارز و سهام در چندماه گذشته نشان می‌دهد که احتمالا این روند که سال‌های گذشته همراه با یک همگرایی مثبت بوده رابطه‌ای عکس پیدا کرده است. به‌طوری که در طول چندماه گذشته هر گاه قیمت دلار با رشد مواجه می‌شود بازار سهام افت کرده است و در دوره‌های صعود بازار سهام قیمت دلار با کاهش مواجه می‌شود. مطابق ادبیات مالی، رشد قیمت‌ها در بازارارز منجر به رشد شاخص‌های بورس می‌شود اما به‌نظر می‌رسد جریان نقدینگی که از میزان تورم در آینده بیمناک است هم‌اکنون به‌طور مداوم و پرسرعت بین این دو بازار در حال حرکت است و از فرصت‌های رشد در این دو بازار استفاده می‌کند. اقتصاددانان با تکیه به عوامل اقتصادی ازجمله تورم و شیب رشد نقدینگی بر این باورند که میزان تورم در ایران همچنان در سال آینده کاهش نخواهد یافت و همین عامل منجر شده است نقدینگی برای حفظ ارزش با سرعت بیشتری بین بازارها به چرخش در بیاید.

کد خبر 569819

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha