وزیر بهداشت گفت: ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار واکسن کرونا از مجموعه کوواکس سازمان بهداشت جهانی پیش‌خرید کرده‌ایم، تولید مشترک با کشورهای دیگر هم داریم که کارآزمایی بالینی این واکسن‌ها در ایران انجام می‌شود. ضمن اینکه آزمایش انسانی برای تولید واکسن ایرانی در بهار ۱۴۰۰ نیز شروع شده است.

سعید نمکی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سعید نمکی وزیر بهداشت امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه کمیته ملی واکسن کرونا گفت: قبلا خدمت مردم عرض کرده بودیم که واکسن را از سه مسیر دنبال می کنیم؛ یک مسیر واردات واکسن از مسیر کوواکس است، مجموعه ای که سازمان جهانی بهداشت برای تهیه واکسن برای همه کشورها دیده است. ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن را چون هر فردی باید دو دوز واکسن بزند برای ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر گروه‌های آسیب‌پذیر شامل افراد بالای ۶۵ سال و کسانی که بیماری خاص زمینه ای دارند، در قالب کوواکس پیش‌خرید کرده ایم و به محض اینکه این واکسن را توزیع کنند، ایران هم جزو کشورهایی است که آن را دریافت و تزریق می‌کند.

نمکی افزود: راه دوم خرید از منابع موثقی است که غیر از مجموعه سبد کووکس در دنیا تولید می کنند، هیچ کمپانی سازنده واکسن تا امروز گواهی تولید سازمان جهانی بهداشت را دریافت نکرده است. برخی از سازندگان واکسن در مراحل نهایی دریافت گواهی سازمان بهداشت جهانی هستند که به محضی که دریافت کردند امیدوارم بتوانیم پیش خرید واکسن را از آنها به سرانجام برسانیم.

وی گفت: با کشورهای مختلفی صحبت کرده ایم، همکارانی را فرستاده ایم تا از هیچ کشوری در زمینه تزریق واکسن برای جمعیت های مورد نیاز و هدف عقب نباشیم.

نمکی اضافه کرد: راه دیگری که دنبال می کنیم، تولید مشترک در مراکزی مثل انستیتوپاستور است که آن را هم دنبال می کنیم و امیدوارم در آینده نزدیک خبرهای خوشی هم در این زمینه به مردم بدهیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: شاید این خبر را شنیده باشید که برخی کشورها واکسن کرونا را تزریق می کنند. این تزریق در قالب یک آزمایش بالینی به عنوان فاز نهایی است که توسط برخی سازنده ها در برخی کشورهای منطقه شروع شده است، ما زیر بار این حرکت نرفتیم. گفتیم اگر کشوری می خواهد در ایران آزمایش بالینی یا کلینکال ترایال انجام دهد، حتما باید در قالب تولید مشترک با ما باشد. در غیر این صورت اجازه آزمایش انسانی در ایران را به هیچ کشوری و هیچ کمپانی‌ای نخواهیم داد.

وی افزود: راه سوم هم این است که با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان خودمان تولید واکسن را دنبال کنیم. یکی از این شرکت‌ها مجوز مطالبه فاز انسانی را گرفته و از روزهای آینده این کار شروع می‌شود و امیدواریم اوایل سال آینده یعنی در بهار سال ۱۴۰۰ بتوانیم به عنوان یکی از تولیدکنندگان مطرح در منطقه مطرح شویم و نیازهای کشور را برآورده ‌کنیم. 

نمکی گفت: از مردم برای رعایت پروتکل های بهداشتی تشکر می کنیم، با مراعات گسترده مردم و همکاری قرارگاه عملیاتی کرونا و نیز همکاری صدا و سیما، وزارت ارتباطات، وزارت راه و شهرسازی، دادستانهای شهرستانها با تلاش شبانه روزی همکاران در مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستانی چهارمین یا پنجمین روز کاهش موارد مرگ و میر کروا را تجربه کردیم.

وی گفت: مرگ یک بیمار هم برای ما تلخ است اما مجامع علمی بین‌المللی مرگ های بالای ۸۰۰ تا هزار نفری کرونا را برای ایران پیش بینی می کردند اما آمار مرگ و میر در کشور ما نه تنها بالا نرفت، بلکه همه سازمانهای مردم نهاد، بسیج و هلال احمر به کمک آمدند و به تدریج مرگ ها را به سمت دورقمی شدن کاهش می دهیم و با همین شتاب و همت به سمت مرگ های تک‌رقمی پیش می بریم و ورودی بیمارستان‌ها را هم به همین ترتیب کم می‌کنیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: از همه مردم تقاضا دارم شرایط را مثل اردیبهشت‌ماه به سمت عادی‌انگاری و ساده‌پنداری نبرند. اگر دوباره دچار این توهم شویم که کرونا شکست خورده و عقب‌نشینی کرده، دوباره از گوشه‌های زمین گل‌های تازه می خوریم. به همین علت از مردم عزیز تقاضا می‌کنم که همچنان رعایت کنند.

وی گفت: این مژده را هم به مردم می‌دهم که از ۱۶۰ شهری که قرمز بود، بیش از ۱۳۰ شهر نارنجی شده‌اند. گرچه ۳۴ شهرهای زرد به علت برخی غفلت‌ها به سمت قرمزشدن رفت اما وضعیت بسیار مطلوب‌تری نسبت به دو هفته پیش داریم و امیدوارم در روزهای آینده باز هم با همراهی و همگامی مردم و رعایت همه اقشار و کسبه، روزهای بسیار بهتری را در کنار هم تجربه کنیم.

کد خبر 569750

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha