آمارها نشان می‌دهد که با وجود علائم امیدوارکننده از مدیریت کرونا، کادر درمان در مرحله فشار حداکثری قرار دارند. زیرا جمعیت تحت درمان هنوز در نقطه اوج است.

کرونا - بیمارستان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اقتصادنیوز، آمارهای کرونایی در تقویم آبان ماه ایران، سیری صعودی داشت و رکوردهای بالا و نگران‌کننده ای از خود بر جای گذاشت. این روند اما در آذرماه پس از نوسانی کوتاه شروع به کاهش جدی کرد. به طوری که در روزهای اخیر به طور میانگین شاهد افت ۲.۹ درصدی در شمار جانباختگان بودیم. این در حالی است که حد بهبودی‌ها در ۱۰ روز سپری‌شده از ماه آذر از حد روزانه ۵ هزار نفر به مرز ۱۰ هزار نفر نزدیک شده است.

 روز گذشته نیز پس از ۵ روز کاهش در شمار فوتی‌ها این رقم رشدی ۲.۹۶ درصدی را نسبت به روز قبل به ثبت رساند. از سوی دیگر آمار مبتلایان روزانه کرونا نیز در روز یازدهم آذرماه به حدی معادل با ۱۳ هزار و ۸۸۱ نفر رسید که نسبت به روز قبل ۴ درصد رشد را نشان می دهد. اما آنچه که می تواند وضعیت این بیماری را از منظری دیگر بررسی کند، فشاری است که کادر درمان در مبارزه با این بیماری متحمل می‌شوند. 

تابلوی ایست در مقابل بیماران بدحال کرونا

روند بیماران بدحال کرونایی از ۱۲ مهرماه به بعد صعودی بود. پس از رکوردی که در این روز با حد ۴ هزار و ۱۲۶ نفر به ثبت رسید در ادامه نیز تا ۵۴ روز بعد شاهد رکوردهایی پی در پی در این بخش بودیم. این رکوردزنی ها از سه روز پیش متوقف شد و اکنون به حدی معادل با ۵ هزار و ۸۴ نفر در روز یازدهم آذر رسیده است. 

همزمان با کاهش آمارهای بیماران وخیم بخش بستری روزانه نیز دستخوش تغییراتی همسو با این متغیر کرونایی شد. در این بخش در ابتدا در روز هشتم آذر حد بستری‌های روزانه به کمتر از ۲ هزار نفر رسید و کمترین میزان یک ماه اخیر خود را به ثبت رساند. این در حالی است که در اواخر آبان و اوایل آذرماه میزان بستری های روزانه نزدیک به ۳ هزار نفر بوده است.

بالا و پایین شدن آمارهای بستری که در این بازه روزانه به ثبت رسیده است، نمی تواند درک درستی از وضعیت درمانی در این بیماری را تببین کند. به همین خاطر متغیری را به عنوان متغیر فشار بر کادر درمان تعریف می‌کنیم. این متغیر از المان‌های مهم تاثیرگذار در بیان آینده این بیماری در ایران می‌تواند باشد. اما متغیر فشار بر کادر درمان چیست و از چه طریق محاسبه می‌شود؟

با توجه به این که آمار بیمارستان‌ها به صورت روزانه بوده و احتمال هم‌پوشانی در تجمع آمار وجود دارد، در محاسبه این متغیر بایستی آمار کل مبتلایان تجمعی را از مجموع جانباختگان و بهبودی‌های روزانه کسر کرد.

تغییرات جماعت تحت درمان

در همین راستا ابتدا به بیان تغییرات جماعت تحت درمان در هر روز می پردازیم.

روند تغییرات درمان 

 اگر هر روز تعداد بهبودیافتگان و فوتی های تجمعی را از کل مبتلایان کرونایی کسر می کنیم، به حدی می‌رسیم که آن را جماعت تحت درمان در هر روز می نامیم. این اجتماع یا در بیمارستان‌ها تحت مداوا و بررسی هستند یا در منزل مداوا می شوند و قرنیطنه هستند. چون نسبتی از این رقم در بیمارستان‌ها مشغول مداوا هستند، می‌توان از این متغیر به عنوان «فشار درمان» نام برد. 

این میزان در ابتدای تابستان حدی معادل با ۳۰ هزار و ۹۰۰ نفر داشت. در ادامه در میانه تابستان کمترین حد این رقم رخ داد و آماری معادل با ۲۱ هزار نفر تنزل پیدا کرد.

در روز ۱۱ آذرماه این رقم حدودا ۲۵۰ هزار نفر به ثبت رسیده است و بالاترین رکورد این رقم در تمام مدت شیوع کرونا در ایران بوده است.

متغیر فشار بر کادر درمان

نسبت این متغیر به مبتلایان تجمعی در هر روز مسیری از سهم فشار را بر کادر درمان به معرض نمایش می گذارد. بر این اساس این متغیر در ابتدای تابستان حدی معادل با ۱۵ درصد داشت در ادامه در میانه تابستان به کمترین حد خود رسید ولی اکنون رکوردی معادل با ۲۶ درصد را به ثبت رسانده است. این نسبت بالاترین رکوردی است که در ماه‌های اخیر در این بخش به ثبت رسیده است. 

به بیان دیگر، با آنکه روند بهبودی‌های روزانه رشدی قابل توجه پیدا کرده و شمار فوتی ها نیز در حال کاهش است، اما به دلیل بالا بودن آمار ابتلا در این روزها هنوز نمی‌توان تصویر دقیقی از وضعیت کرونا در روزهای آتی ترسیم کرد.

روند تغییرات در متغیر درمان نشان می دهد که هنوز در بالاترین حد فشار بر کادر درمان قرار داریم و چنانچه عوامل پیشگیرانه در خصوص این بیماری جدی تر گرفته نشود، می‌تواند وضعیت را وخیم‌تر از آنچه قبلا بود، کند.

کد خبر 569738

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha