شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۳
۰ نفر

 یکی از ویژگی‌های خیابان‌های شمال تهران خانه‌هایی قدیمی است که پهلو به پهلوی درختان چنار بالا بلند و کهنسال داده است، ‌کاری که «ابراهیم آذرپور» عکاس علاقه‌مند به خانه‌های قدیمی انجام می‌دهد ثبت و ضبط معماری این خانه‌هاست.

گنج هاي فراموش شده

او از کوچه پسکوچه‌های محله‌ها گنج‌هایی می‌یابد که چشم‌ها را خیره می‌کند. این روایت اوست از این گنج‌ها و حسرت‌هایی که با آن همراه است.

  • محله نیاوران

بعضی خانه‌ها هم آرامش بخش هستند و هم با صفا و هم دوستدار طبیعت، مانند این خانه قدیمی در نیاوران. پس ا زتماشای این عکس از کنار شیروانی به راحتی عبور نکنید. به تصویر این خانه و شیروانی‌اش که همسایه قدیمی چنار پیر است کمی با دقت بیشتری نگاه کنید. به نظرم شهر امروز نیاز به این خانه‌ها دارد. آنقدرگرفتار ترافیک و دود شده‌ایم که این خانه‌ها و آرامش‌شان از یادمان رفته است.  

  • محله الهیه

نمی‌دانم چرا بعضی‌ها می‌گویند دیگر نمی‌شود از این خانه‌های ویلایی ساخت؟ ولی این را خوب می‌دانم که می‌شود همین‌هایی را که داریم به خوبی نگه داریم. ببینید در این خانه ترکیب آجر، سنگ و آهن و استفاده جزئیات متنوع چطور خیابان را گرم کرده، مثل یک پنیر سویسی پر از فضا برای زندگی است نه فقط زنده ماندن.  

  • حوالی پل رومی

نمی دانم چطور آنچه را که می‌بینم شرح بدهم. باور کنید سخت است حاصل تلاش یک معمار را در چند خط شرح داد. فقط می‌توان گفت: «حیف و صد حیف» چون دیگر شاهد آن تنوع در ساخت‌وسازهای شهر نیستیم. سرعت مدرنیته و طمع پول چه بلایی سر معماری‌مان آورده است؟  

  • محله گلابدره

  • محله نیاوران

 خانه‌ای ساده با سقفی شیروانی که معماری آن پر از ظرافت است. حفاظ پنجره، درهای چوبی و ترکیب آن با فلز و درگاه زیبای چشمنوازی دارد.  
 

کد خبر 569652

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha