حالا دیگر یک سال است که کرونا، این مهمان ناخوانده، بساط خودش را پهن کرده و انگار خیال رفتن ندارد.

زنگ مهرباني

همشهری آنلاین_حسن حسن‌زاده:  با آغاز موج سوم شیوع کرونا در ایران، محدودیت‌های کرونایی بیشتر شده و دانش‌آموزان هم از همان روزهای نخست سال تحصیلی جدید خانه‌نشین شده‌اند. کلاس‌ها به‌صورت غیرحضوری برگزار می‌شود و دانش‌آموزان با بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی به‌صورت آنلاین در کلاس‌های مجازی حضور دارند.

این میان، دانش‌آموزان محروم و کم‌بضاعت بسیاری به دلیل نداشتن تبلت و گوشی هوشمند از تحصیل بازمانده‌اند. در محله ده‌ونک اما گروه خیریه نیکوکاران این محله، آستین همت بالازده‌ و برای دانش‌آموزان محروم محله تبلت تهیه کرده‌اند. در ادامه با اعضای این گروه نیکوکاری محلی درباره خدمات خیرخواهانه‌شان در مقابله با کرونا، تأمین بسته‌های بهداشتی و معیشتی و کمک‌ به تحصیل دانش‌آموزان محروم محله گفت‌وگو کردیم.

  • همه اهالی در کار خیر سهم دارند
سید یاسر زاهدی/عضو شورایاری ده‌ونک

همه‌چیز از همایش نوگلان حسینی محرم سال گذشته شروع شد. وقتی اهالی ده‌ونک با مشارکت جالب توجه خود، هزینه جوایز همایش را برعهده‌ گرفتند، نیکوکاران و خیریه‌های کوچک محله هم برای کمک‌رسانی نظام‌مند به محرومان دست به دست دادند.

همان روزها بود که خیریه نیکوکاران ونک با همدلی اهالی محله زیر نظر مؤسسه خیریه آتیه‌سازان ونک آغاز به کار کرد و تا امروز منشأ خدمات گسترده‌ای به اهالی ده‌ونک شده است. نیکوکاران ونک در نخستین قدم سراغ دانش‌آموزان محروم محله رفتند؛ دانش‌آموزانی که با وجود شوق به تحصیل از امکانات اولیه بی‌بهره‌بودند.

«سید یاسر زاهدی» عضو شورایاری ده‌ونک و یکی از اعضای خیریه نیکوکاران ونک می‌گوید: «همه اهالی در فعالیت‌های خیریه سهم دارند و به‌صورت ماهانه مبلغی را برای حل مشکلات محله به خیریه نیکوکاران ونک می‌دهند.

مدت‌ها بود که دبستان پسرانه کمیل و دبستان دخترانه دکتر مریم میرزاخانی در تأسیسات برق مشکل داشتند. مشکلات برقی که می‌توانست برای دانش‌آموزان مدرسه خطرآفرین باشد. با همکاری افراد نیکوکار محله در نخستین گام مشکلات تأسیسات برقی مدارس ده‌ونک را برطرف کردیم و پس از آن سراغ تهیه نوشت‌افزار برای دانش‌آموزان محروم رفتیم. با کمک مدیران مدارس، دانش‌آموزان کم‌بضاعت شناسایی شدند و قرار شد برای آنها نوشت‌افزار تهیه شود.

وقتی نیکوکاران محلی خبرتهیه نوشت‌افزار را شنیدند، همگی قدم پیش ‌گذاشتند و خیلی زود توانستیم برای ۵۰ دانش‌آموز کم‌بضاعت ده‌ونک بسته کامل نوشت‌افزار برای یک سال تحصیلی تهیه کنیم.» 

  • لبخند و شادی کودکانه

با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس، دانش‌آموزان با بهره‌گیری از فضای مجازی و برنامه آموزشی شاد به‌صورت غیرحضوری درس می‌خوانند. در این بین دانش‌آموزان کم‌بضاعتی هم هستند که به فضای مجازی دسترسی ندارند. در محله ده‌ونک، شمارخانواده‌های کم‌بضاعتی که توان تهیه گوشی‌ هوشمند و تبلت برای فرزندان دانش‌آموزان خود را ندارند، کم نیست.

«الهام عارفی‌پور» یکی دیگر از اعضای خیریه نیکوکاران ونک می‌گوید: «بخش‌های زیادی از محله ده‌ونک، کارگرنشین است. خانواده‌هایی که توان مالی چندانی ندارند و این روزها که با تعطیلی کامل مدارس، همه کلاس‌ها به‌صورت غیرحضوری برگزارمی‌شود، نتوانسته‌اند برای فرزندان خود تبلت تهیه کنند. با شروع سال تحصیلی جدید خبردار شدیم تعدادی از دانش‌آموزان مدارس محله به دلیل نداشتن تبلت به‌صورت کامل از تحصیل بازمانده‌اند.

اطلاعات این دانش‌آموزان را از مدیران مدارس محله گرفتیم و با کمک نیکوکاران محلی توانستیم ۷ تبلت تهیه کنیم. این تبلت‌ها به خانواده‌هایی رسید که چند فرزند دانش‌آموز داشتند و همه آنها برای درس خواندن دچارمشکل شده بودند. حالا با همین ۷ تبلت مشکلات بیش از ۱۵ دانش‌آموز ده‌ونک برای درس خواندن برطرف شده و می‌خواهیم با کمک دیگر اهالی نیکوکار برای چند دانش‌آموز باقی‌مانده هم تبلت تهیه کنیم.» عارفی‌پور، خاطره‌ای از شادی یکی از دانش‌آموزان کم‌بضاعت محله پس از دریافت تبلت می‌گوید: «از مدیر مدرسه شنیده بودیم یکی از دانش‌آموزان درسخوان مدرسه، یک سال است که دچار افت تحصیلی شده. دانش‌آموزی که پدرش کارگر ساختمانی بود و نمی‌توانست برای فرزندش گوشی هوشمند تهیه کند.

وقتی هدیه اهالی نیکوکار محله به دست آن دانش‌آموز رسید، پدرش با مدیر مدرسه تماس گرفت و از شادی فرزند دانش‌آموزش گفت. شادی آن دانش‌آموز به همه اهالی نیکوکار برای ادامه این فعالیت خداپسندانه انگیزه داد.» 

  • در خط مقدم مبارزه با کرونا
رضا ساسانی/دبیر شورایاری محله ده‌ونک

جوانان فعال ده‌ونک هم در فعالیت‌های خیریه محله سهم دارند. آنها از نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا برای مقابله با این ویروس منحوس وارد میدان شدند و هنوز هم برای کمک به قطع زنجیره انتقال کرونا، در کنار اهالی محله ایستاده‌اند. «رضا ساسانی» دبیر شورایاری محله ده‌ونک و یکی از اعضای خیریه می‌گوید: «از همان روزهای نخست شیوع ویروس، حدود ۳۰ نفر از جوانان فعال محله برای ضدعفونی معابر و اماکن عمومی ده‌ونک دست به دست هم دادند.

خیلی زود سراغ خانواده‌های نیازمند محله رفتیم و پس از شناسایی آنها، نخستین مرحله تهیه و توزیع بسته‌های بهداشتی میان ۱۰۰ خانوار نیازمند ده‌ونک با مشارکت اهالی نیکوکار و خیّران محلی انجام شد. در گام دوم، هزار بسته بهداشتی میان همه خانوارهای ده‌ونک توزیع شد و در سومین مرحله هم یکبار دیگر ۱۰۰ بسته بهداشتی به خانواده‌های نیازمند محله دادیم.» جوانان فعال و نیکوکار ده‌ونک، به فکر کادر درمان تنها درمانگاه محله‌شان هم بوده‌اند.

ساسانی ادامه می‌دهد: «درمانگاه صبارو، به‌عنوان تنها درمانگاه ده‌ونک مراجعه‌کنندگان بسیاری دارد. این روزها این درمانگاه محل انجام تست‌های تشخیصی کرونا است. به همین دلیل با کمک اهالی محله و خیّران برای کمک به کادر درمان، تا امروز در دو مرحله بسته‌های بهداشتی شامل ماسک، گان، دستکش و الکل ضدعفونی‌کننده در اختیار این درمانگاه قرار داده‌ایم.»

  • ۱۰ تبلت برای دانش‌آموزان محروم ورامینی

با تلاش دبیر شورایاری محله ده ‌ونک و همیاری اولیای دانش‌آموزان دبیرستان توسعه محله کاووسیه، برای دانش‌آموزان محروم یکی از روستاهای حاشیه شهر هم تبلت تهیه شده است.

«رضا ساسانی» دبیر شورایاری ده‌ ونک و مدیر دبیرستان پسرانه توسعه می‌گوید: «وقتی از نیاز دانش‌آموزان یکی از مدارس ورامین باخبر شدم، موضوع را با اولیای مدرسه در میان گذاشتم. طولی نکشید که با همراهی این پدران و مادران دلسوز محله کاووسیه، توانستیم ۱۰ تبلت به ارزش ۳۳ میلیون تومان برای استفاده ۱۵ دانش‌آموز محروم ورامین تهیه کنیم. حالا این تبلت‌ها به دست دانش‌آموزان ورامینی رسیده و آنها هم مثل دیگر دانش‌آموزان از آموزش مجازی بهره‌مند شده‌اند.» 

تهیه جهیزیه در روزهای کرونایی
شماری از ساکنان محله ده‌ونک از طبقه کارگر و یا کسبه‌ای هستند که اعمال محدودیت‌های کرونایی، به معیشت آنها آسیب زده است. با وجود این، گروه نیکوکاران محله به فکر تأمین بسته‌های معیشتی برای خانوارهای نیازمند بوده‌اند.

عارفی‌پور می‌گوید: «از اسفند سال گذشته و همزمان با اعمال محدودیت‌های کرونایی تا امروز با کمک نیکوکاران محلی، در ۵ مرحله بسته‌های معیشتی میان ۵۰ خانواده نیازمند محله توزیع شده است. اقلام مواد غذایی که با همدلی اهالی تهیه و بسته‌بندی شد با کمک جوانان فعال محلی به دست خانوارهای نیازمند محله رسید و این کمک‌ها همچنان ادامه دارد.»

تهیه جهیزیه برای نوعروسان کم‌بضاعت هم، بخش دیگری از فعالیت‌های نیکوکاران محله ده‌ونک است. عارفی‌پور ادامه می‌دهد: «این روزها که گرانی لوازم خانگی و شرایط نامناسب اقتصادی برای بسیاری از زوج‌های جوان مشکل‌ساز شده، به فکر تهیه جهیزیه برای نوعروسان کم‌بضاعت افتادیم. با کمک نیکوکاران برای ۳ نوعروس کمک‌جهیزیه تهیه شده و ۳ زوج جوان راهی خانه بخت شده‌اند.»

کد خبر 569630

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha