پس از مشاهده دومین لاشه نهنگ در سواحل کیش،‌ مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست خواستار اعزام گروهی از متخصصان این سازمان برای بررسی علت این رخداد شد.

دومین لاشه نهنگ در آب‌های ساحلی کیش

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، در نامه غلامحسین مظفری به عیسی کلانتری آمده است: طی دو هفته گذشته، لاشه دو نهنگ در سواحل جزیره کیش رویت شد که پدیدار شدن لاشه دومین نهنگ در فاصله کمتر از پانزده روز، موجب نگرانی فعالان و علاقمندان محیط زیست شده است.

مظفری با تاکید بر اهمیت بررسی جوانب مختلف وقوع این پدیده کم سابقه در جزیره کیش تاکید کرده است: با عنایت به نامعلوم بودن علت مرگ دو نهنگ در فاصله زمانی کم و همچنین نگرانی دوستداران محیط زیست خواهشمند است نسبت به اعزام گروهی از کارشناسان و متخصصان جهت بررسی علل این پدیده در اسرع وقت اقدام لازم صورت گیرد.

عصر دیروز، لاشه دومین نهنگ به فاصله کمتر از ۱۴ روز از نهنگ قبلی در سواحل جزیره کیش مشاهده شد. 

این لاشه نهنگ که  طبق تخمین محیط‌بانان در ساحل پر تردد شرقی به گل می‌نشست، با تلاش دست اندرکاران محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش و برای پیشگیری از انتشار بوی نامطبوع و رفاه حال ساکنان و گردشگران، به ساحل خلوتی انتقال یافت.

رئیس اداره محیط زیست منطقه آزاد کیش نیز با اشاره به نامعلوم بودن علت مرگ نهنگ گفت:  با توجه به اینکه دفن لاشه در خاک بر کیفیت و مقاومت استخوان‌های نهنگ تاثیر منفی دارد، این بار و با حمایت بخش خصوصی اسکلت نهنگ در آب از لاشه جدا شده و در ساحل به هم وصل می‌شود تا جهت استفاده های آموزشی و پژوهشی به موزه پژوهشکده دریایی کیش منتقل شود.

مریم محمدی افزود: در این روش مشکل تولید بوی نامطبوع به واسطه دفن لاشه کامل در سواحل ماسه‌ای نیز برطرف می شود.

این در حالی است که نهنگ قبلی که به طول ۱۴ متر و از گونه "براید" در ساحل سیمرغ کیش به گل نشسته بود،‌ در سواحل ماسه‌ای دفن شد.

کد خبر 569629

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha