یکی از شتاب‌دهنده‌های حوزه فناوری‌های هنری با امضای قراردادی با معاونت علمی ریاست‌جمهوری در حال توسعه عروسک‌های مکاترونیک است که به گفته آنها از این عروسک‌ها در نمایش‌های خیابانی می‌توان بهره برد و انتظار می‌رود تا ۶ ماه آینده از این عروسک رونمایی شود.

عروسک‌های مکاترونیک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، میرمحمدرضا حیدری، مدیر عامل این شتاب‌دهنده با بیان اینکه در این شتاب‌دهنده در حوزه صنایع فرهنگی و فناوری‌های هنری متمرکز شدیم، گفت: اینها موضوعاتی است که در یکی دو دهه اخیر در دنیا مورد توجه بیشتر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ما در این شتاب‌دهنده محصولات و مواد فناورانه مرتبط با حوزه صنایع و فناوری‌های هنری را مورد حمایت قرار می‌دهیم، اظهار کرد: از آن جمله می‌توان به انواع گجت‌ها و تجهیزات مورد نیاز تصویربرداری سینمایی و یا سازهای موسیقی اشاره کرد. علاوه بر آن بخشی از فعالیت‌های ما در زمینه نرم افزارهایی است که مستقیما به تولید آثار هنری و تدوین فیلم و نرم افزارهایی که می‌توانند در فضای مجازی خدماتی را ارائه دهند، می‌پردازند.

حیدری تولید محتوا را از دیگر بخش‌های فعالیت این شتاب‌دهنده نام برد و یادآور شد: موادی را که در حوزه‌های هنری مورد نیاز است، بعضا در کشور در دسترس نداریم و به طور مشخص بر روی این مواد متمرکز شدیم.

این محقق تولید محتوا را از دیگر بخش‌های فعالیت این شتاب‌دهنده ذکر کرد و یادآور شد: برخی از آثار هنری  رسانه‌ها تکنولوژی محور هستند که از آن جمله می‌توان به انواع گیم و بازی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و کاربردهای آنها در حوزه هنری و تولید سرگرمی اشاره کرد.

کارآفرینی با ربات‌های کودکانه

حیدری با بیان اینکه برخی از استارتاپ‌ها وارد این شتاب‌دهنده شدند و فعالیت فناورانه خود را آغاز کرده‌اند، خاطر نشان کرد: در حوزه نمایش عروسکی چند پروژه را در دستور کار داریم که تولید عروسک‌های مکاترونیک که از راه دور قابل کنترل هستند، از جمله این پروژه‌ها به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه این پروژه با همکاری یکی از محققان این حوزه خانم مولوی‌زاده از اساتید این حوزه که منتورینگ این پروژه را بر عهده دارد، در حال اجرا است، اظهار کرد: قراردادی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و خانه عروسک خانم مرضیه برومند برای توسعه این نوع عروسک‌های مکاترونیک منعقد کردیم و در این همکاری فضایی را در اختیار محققان این پروژه قرار دادیم.

حیدری با تاکید بر اینکه مطالعات اولیه برای ساخت عروسک‌های مکاترونیک آغاز شده است، تاکید کرد: انتظار داریم که تا ۶ ماه آینده اولین عروسک مکاترونیک را رونمایی کنیم.

مدیر این شتاب‌دهنده هدف اصلی اجرای این طرح را توسعه فناوری‌های ساخت عروسک‌های مکاترونیک دانست که صورت عروسک به طور کامل حرکت کند و رفتارهای طبیعی شبیه انسان داشته باشد، ضمن آنکه قابل کنترل از راه دور نیز باشد.

این فعال حوزه فناوری‌های هنری با اشاره به کاربردهای این نوع عروسک‌های قابل کنترل از راه دور، یادآور شد: از این عروسک‌های مکاترونیک در نمایش‌های عروسکی بسته به مورد می‌توان استفاده کرد، هر چند که برای هر نمایشی نیاز به عروسک جدید است، ولی یکی از کاربردهای مهم آن در فیلم‌های عروسکی است. مثلا در فیلم شهر موش‌ها زمانی که در لانگ شات، عروسک در حال حرکت است، به دلیل اینکه عروسک با دست عروسک گردان حرکت می‌کند، از این رو عروسک حرکات غیر طبیعی دارد و این فناوری می‌تواند این نیاز صنعت سینمای کشور را برطرف کند.

وی یکی از دیگر کاربردهای عروسک‌های مکاترونیک را استفاده از آن در نمایش‌های خیابانی و در شاد پیمایی‌ها دانست.

کد خبر 569589
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha