مدیر پروژه شیرین‌سازی و انتقال آب از دریای عمان گفت: تا رسیدن به زمان بهره‌برداری چیزی نزدیک به هفت یا هشت سال زمان نیاز است تا بتوانیم آب را به خراسان برسانیم.

دریای عمان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ماجرای کمبود آب در ایران به‌ویژه استان‌های شرقی و مرکزی چنان جدی شده که شورای عالی آب در مصوبه‌ای انتقال آب از دریاها را برای استفاده در این‌استان‌ها تصویب کرد، مصوبه‌ای که انتقال آب از هرمزگان به فلات مرکزی (که آبان امسال به بهره‌برداری رسید) و انتقال آب از دریای عمان به سه استان شرقی بخش‌های مهم آن هستند.

بر اساس آنچه مسئولان پروژه انتقال آب از دریای عمان اعلام کرده‌اند اجرای این پروژه دو میلیارد و ۲۰۰ یورو هزینه دارد و نه تنها صنایع بسیار زیادی را در مسیر این‌انتقال فعال می‌کند، بلکه به بخش زیادی از تنش‌های آبی در این سه استان به ویژه سیستان و بلوچستان پایان می‌دهد.

انتقال آب، بدون وابستگی

علی عبداللهی مدیر پروژه شیرین‌سازی و انتقال آب از دریای عمان گفت: در خطوط انتقال، لوله‌ها و شیرآلات هیچ‌گونه وابستگیی به کشورهای خارجی نداریم و با وجود تحریم‌ها به مشکل برنخواهیم خورد و بدون فوت وقت پیش خواهیم رفت. بخش زیادی از آب‌شیرین‌کن‌ها هم از کشور چین تأمین می‌شوند و از این‌نظر هم امیدواریم که مشکلی سد راه این‌پروژه ملی نشود. اکنون دو صنعت بزرگ در سیستان‌وبلوچستان و خراسان‌رضوی از مشتری‌های پروپاقرص انتقال آبِ دریای عمان هستند،  صنعت به آب و برق وابسته است و اگر این‌ دو نباشند، طبیعی است که صنعتی به‌وجود نیاید.

وی افزود: معادن پُرشماری هم هستند که یکی از نیازهای اولیه آنها راه‌اندازی آب است و اگر این‌نیازشان تأمین شود، کارِ آنها هم شروع خواهد شد و اشتغال‌زایی خوبی صورت خواهد گرفت، ضمن این‌که اکنون پتروشیمی مکران و مجتمع سنگ‌آهن سنگان خواف به‌قدری به این‌آب نیاز دارند که آن را از ما پیش‌خرید کرده‌اند. براساس آمار و ارقام و پیش‌بینی‌های انجام‌شده، ما چیزی در حدود ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب در سال به صنایع تخصیص خواهیم داد که رقم شایان‌توجهی خواهد بود.

آب‌رسانی به سه استان کم‌آب

مدیر پروژه شیرین‌سازی و انتقال آب از دریای عمان با اشاره به این‌که در جریان این‌پروژه نه‌فقط به خراسان‌رضوی و شهر مشهد که به سه استان شرقی کشور به‌صورت کامل آب‌رسانی خواهد شد، تاکید کرد: یکی از اشتباه‌هایی که درباره انتقال آب از دریای عمان وجود دارد این‌است که همه فکر می‌کنند قرار است همه حجم آب انتقالی از این‌منبع آبی سهم خراسان‌رضوی و مشهد شود، درحالی‌که این‌طور نیست و همه سه استان شرقی کشور، یعنی سیستان‌وبلوچستان، خراسان‌جنوبی و رضوی، با چیزی نزدیک به ۱۱ میلیون نفر جمعیت از این‌پروژه برخوردار خواهند شد و تنش‌های آبی، مشکلات امنیتی و مهاجرت‌های گسترده‌ای که به‌دلیل کمبود آب در این‌استان‌ها وجود داشت تا حد زیادی مرتفع خواهد شد.

عبداللهی با تأکید بر این‌که انتقال آب از دریای عمان جزو پروژه‌های برنامه‌ریزی منابع آبی بلندمدت است و بیش از ۱۰ هزار جلد مطالعات فنی و مهندسی پشت آن است، اظهار کرد: یکی از منابع اصلی تأمین آب سیستان‌وبلوچستان و خراسان رود هیرمند و هریرود است که هر دو از افغانستان سرچشمه می‌گیرند. اگر این‌کشور سدسازی‌هایش را ادامه دهد یا هر زمان اراده کند، می‌تواند حقابه ایران را قطع و ما را دچار مشکل کند. اجرایی شدن انتقال آب از دریای عمان باعث می‌شود که دغدغه‌های ما دراین‌باره بسیار کم شود. در کنار آن بخش زیادی از مشکلات آبی فعلی سیستان‌وبلوچستان هم در این‌پروژه و با ۲۳۰ میلیون لیتر آبی که به این‌استان اختصاص داده می‌شود، حل خواهد شد.

کد خبر 569587

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha