جشنواره شهید رجایی برای تحقق شعار «شهروندمداری»، «سلامت اداری» و «کاهش فاصله بین مردم و مسئولان» ازسال ۱۳۷۵کلید خورده و اجرای آن تاکنون ادامه دارد.

کارنامه

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی‌:  در این جشنواره، که سالی یک‌بار برگزار می‌شود، کارکرد نهادهای مختلف به دقت بررسی و در نهایت سازمان و مدیر موفق در هر حوزه، معرفی و تقدیر می‌شود. در جشنواره شهید رجایی سال ۱۳۹۹ که به تازگی برگزار شد، شهرداری منطقه ۱۸ توانست رتبه برتر را از آن خود کند که بی‌ارتباط با اجرای پروژه‌های کوچک‌مقیاس محلی در یک ‌سال گذشته نبود. به همین بهانه به سراغ اهالی رفته‌ایم و نظر آنها را درباره پروژه‌هایی که شهرداری منطقه اجرا کرده، همچنین اهمیت این طرح‌ها در بهبود وضعیت زندگی‌شان پرسیده‌ایم و البته مسئولان شهرداری نیز اطلاعاتی از پروژه‌ها در اختیارمان گذاشتند.

  • پاکسازی زمین‌های کشاورزی تقی‌آباد بعد از ۳۰ سال

یکی از فعالیت‌های مهم در منطقه ۱۸، پاکسازی اراضی کشاورزی تقی‌آباد است که تا همین چند وقت پیش به محل دپو و انباشت زباله و پسماند تبدیل شده بود و این امر به جز چهره زشت و آلودگی محیطی، مشکلاتی را برای ساکنان تقی‌آباد و محله‌های اطراف به وجود آورده بود. شهرداری منطقه ۱۸ با توجه به حساسیت موضوع و خواسته به‌حق شهروندان با جدیت وارد عمل شد و در یک اقدام ضربتی با دستور مقام قضایی و با حمایت نیروهای ویژه پلیس، اراضی تصرف شده توسط ضایعاتی‌ها را آزاد کرد. درمرحله بعد با پاکسازی و جمع‌آوری بیش از۱۵هزارکامیون زباله، نخاله و ضایعات، زمین‌ها را به وضع مناسب برگرداند.

«محمدنادر جلالی» از ساکنان تقی‌آباد به این طرح شهرداری نمره ۱۸ می دهد و می‌گوید: «از وقتی که زمین‌های کشاورزی تقی‌آباد پاکسازی شده دیگر بوی بد و تعفن شدید احساس نمی‌کنیم و تردد ضایعاتی‌های سیار نیز در این محدوده به‌طورکلی برطرف شده است.» وی به وضعیت سابق این محل اشاره می‌کند و می‌گوید: «ضایعاتی‌ها پس از تخلیه سطل‌های مکانیزه، زباله‌ها را با گاری و وانت به این زمین‌ها منتقل می‌کردند و پس از صرف ساعت‌ها وقت برای جدا کردن پلاستیک، مقوا، آهن‌آلات، باقیمانده پسماندها را به شکل نامناسب در زمین کشاورزی رها می‌کردند و می‌رفتند.» این شهروند تأکید می‌کند که در ۳۰سال گذشته کسی نتوانسته بود این زمین‌ها را از ضایعاتی‌ها پس بگیرد و افراد فرصت‌طلب خودشان را مالک این اراضی می‌دانستند.

  • آزادسازی پیاده‌راه «شهیدان بهرامی» پس از ۶۰ سال

نامش را هرچه می‌خواهید بگذارید، اما «آزادسازی خیابان شهید بهرامی» عنوانی است که کاسبان و اهالی شهرک ولی‌عصر(عج) برایش انتخاب کرده‌اند و به نظر اسم بامسمایی می‌آید. اگر در این محله زندگی می‌کنید بدون‌ تردید از تغییراتی که در چند وقت اخیردر این معبر پر رفت‌وآمد به وجود آمده مطلع شده‌اید. تعیین تکلیف ساختمان‌های فرسوده، کارخانه‌های متروکه، گاراژها واماکن تجاری غیرمجاز، که در۶۰سال گذشته همیشه سایه سنگین‌شان بر سر پیاده‌راه‌ها و مسیر عبور و مرور مردم بوده، مهم‌ترین اتفاق شهری در این بخش از منطقه۱۸ به شمار می‌رود.
«محمد بهارمستیان» از کارمندان شرکت واحد اتوبوسرانی درباره طرح عقب‌نشینی بلوار شهیدان بهرامی می‌گوید: «اهالی سال‌ها چشم‌انتظار اجرای چنین پروژه‌ای بودند. پیاده‌راه بلوار شهیدان بهرامی بسیار باریک و نامناسب بود. این مسئله باعث شده بود تا رهگذران ترجیح دهند به جای عبور از پیاده‌راه در طول خیابان قدم بزنند که خالی از خطر نبود. اکنون شهرداری در نقاط مختلف بلوار شهیدان بهرامی طرح تعریض معبر و عقب‌نشینی ساختمان‌های معارض را اجرا کرده و شهروندان با خیال راحت و بدون دغدغه در پیاده‌راه قدم می‌زنند.»
وی می‌گوید: «کارخانه آرد و پاساژ سعید جزء ساختمان‌های مخروبه و متروکه‌ای بودند که غیر از دردسر برای اهالی چیزی نداشتند و اکنون با اجرای این طرح شرشان از سر اهالی کوتاه شده است.»

  • اجرای طرح «کلید به کلید» در کوی زینبیه

ساکنان کوی زینبیه شهرک ولی‌عصر(عج)، فرسوده‌ترین کوچه ناحیه۲ شهرداری منطقه۱۸، هیچ‌وقت تصور نمی‌کردند شهرداری با اجرای یک طرح ویژه به کمک‌شان بیاید. در طرح ویژه «کلید به کلید» ساکنان خانه‌های فرسوده وغیر قابل سکونت، در ازای تحویل کلید خانه قدیمی‌شان، یک واحد آپارتمان نوساز و مستحکم به اندازه متراژ زمین و ملک‌شان دریافت کردند.
«صادق سرداری» از شهروندان ساکن شهرک ولی‌عصر(عج) به این طرح شهرداری منطقه۱۸، نمره ۲۰ می‌دهد و می‌گوید: «من کسانی را می‌شناختم که سال‌ها در خانه فرسوده و در حال ریزش زندگی می‌کردند و به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی نمی‌توانستند خانه‌شان را بکوبند و از نو بسازند، ضمن اینکه بخشی از مساحت املاک‌شان با اجرای طرح عقب‌نشینی و بازگشایی مسیر از بین می‌رفت و مقدار کمی از زمین‌شان باقی می‌ماند و به همین دلیل خانواده‌ها ترجیح می‌دادند در همین خانه‌های در حال ریزش زندگی کنند و خودشان را به دردسر نیندازند، اما شهرداری منطقه ۱۸ با اجرای طرح «کلید به کلید» در کوی زینبیه نشان داد که به بهبود زندگی ساکنان بیش از همه چیز توجه دارد. چند نفر را می‌شناسم که کلید خانه فرسوده‌شان را تحویل داده و اکنون در آپارتمان‌های نوساز پروژه بهار ساکن شده و بسیار راضی‌اند.»

  • جمع‌آوری کانکس‌ها، تخریب سوله‌های غیرمجاز

بسیاری از زمین‌های حاشیه بزرگراه آزادگان درمحدوده منطقه۱۸ کاربری زراعی و کشاورزی دارد و پس از چند دهه بی‌توجهی به زمین‌های خشک و بایر تبدیل شده‌اند. نکته اینجاست که اجاره این زمین‌ها بسیار ارزان‌تر از مغازه‌ها و فروشگاه‌های داخل شهراست، به همین دلیل برخی افراد سودجود با اجاره کردن این زمین‌ها و نصب چند کانکس پیش‌ساخته اقدام به راه‌اندازی کسب و کار غیرقانونی می‌کردند. شهرداری منطقه۱۸، با هدف حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی و جلوگیری از هرگونه بهره‌برداری غیرقانونی نسبت به بازپس‌گیری این اراضی اقدام کرد که نمونه آن جمع‌آوری کانکس‌های غیرمجاز حاشیه بزرگراه آزادگان وهمچنین تخریب سوله‌های غیرقانونی خیابان شهید منصور عمرانی در محله زاهدی است.


«احمد باباخانی» از فرهنگیان منطقه ۱۸، با اشاره به نمای بصری نازیبایی که قبلاً در مسیر بزرگراه آزادگان وجود داشت، می‌گوید: «این کانکس‌ها چهره ورودی منطقه را بسیار زشت کرده بود و از طرف دیگر توقف خودروهای عبوری درکنار بزرگراه برای خرید و فروش باعث بروز تصادفات رانندگی می‌شد. از سوی دیگر با ایجاد پاتوق شبانه برای خلافکاران و شیوع بزهکاری و ناهنجاری‌های اجتماعی، این زمین‌ها به یکی از نقاط جرم خیزمنطقه۱۸ تبدیل شده بود.»
او به این طرح شهرداری نمره ۱۹ می دهد و می‌گوید: «باید تکلیف زمین‌های کشاورزی حریم بزرگراه آزادگان و خیابان شهید عمرانی روشن شود، چراکه امکان دارد پس از مدتی افراد خلافکار و کانکسی‌ها دوباره به اینجا برگردند و دردسرها از نو شروع شود.»
«سعید آقاغفاری» از کاسبان جوان محله شهید رجایی نیز به طرح تخریب سوله‌های غیرمجاز صنایع چوبی و مبلمان نمره عالی می‌دهد و می‌گوید: «با اجرای این طرح کسب و کار فروشگاه‌ها و تولیدی‌هایی که به‌طورقانونی در این محدوده فعالیت می‌کنند رونق پیدا می‌کند. در ضمن خیال شهروندان راحت می‌شود چون از مراکز مجاز کالاهای مورد نیازشان را خریداری می‌کنند.»

  • پروژه بیمارستان تخصصی کودکان و ایستگاه مترو

ساخت بیمارستان تخصصی کودکان حکیم از جمله پروژه‌هایی است که پس از تکمیل و بهره‌برداری تأثیر بسزایی در کاهش کمبودهای درمانی در حوزه بهداشت کودکان در جنوب تهران خواهد داشت. «نصرت آقامحمدی» از ساکنان محله شهید رجایی این پروژه را بی‌نظیر می‌داند و به آن نمره ۲۰ می‌دهد و می‌گوید: «دراین محدوده از شهر بیمارستانی برای درمان تخصصی کودکان وجود نداشت و با ساخت بیمارستان کودکان حکیم این کمبود به‌طور کامل رفع می‌شود. حتی ساکنان مناطق همجوار از جمله ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۱ و۹ نیز به سهولت می‌توانند ازامکانات متنوع این مرکز درمانی استفاده کنند و نیازی به مراجعه به بیمارستان‌های مرکز، شمال، شرق و غرب تهران ندارند.»


پروژه ساخت بیمارستان تخصصی کودکان حکیم توسط خیّران و با پیگیری شهردار منطقه ۱۸ و حمایت شهردار تهران و اعضای شورای‌شهر به سرعت در حال پیشرفت است و به نظر می‌رسد فاز نخست آن سال۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد. اینجا نخستین بیمارستان پایتخت است که پروانه ساختمانی دارد و همه زیرساخت‌های لازم و تأمین امکانات جانبی برای تسهیل عبور و مرور شهروندان از نقاط مختلف به این نقطه از شهر پیش‌بینی شده که نمونه آن ساخت ایستگاه خط۳ مترو و پایانه اتوبوسرانی، نزدیک بیمارستان کودکان حکیم است.
«احمدعلی صبح‌جو» دانشجوی سال آخر رشته عمران و ساکن محله شهید رجایی به این پروژه امتیاز بالایی می‌دهد و می‌گوید: «تا به حال تصور می‌کردم که این طرح‌ها فقط در مناطق بالای شهراجرا می‌شود. ساخت چنین بیمارستان مجهزی در جنوب شهر، دیدگاه اشتباه من و بسیاری از مردم را تغییر داد و همه به این باور رسیده‌اند که مسئولان شهری به فکر توزیع عادلانه امکانات و خدمات درمناطق مختلف شهرهستند.»

کد خبر 569346

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha