یک‌سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی مرکز بهداشت ولی‌عصر(عج) در خیابان یاران ساخته و بهره‌برداری از آن آغاز شد.

پایگاه سلامت

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی: مهم‌ترین فعالیت‌های این مرکز در امور مربوط به تنظیم خانواده، کنترل جمعیت و ارائه سایر خدمات بهداشتی رایگان به شهروندان بود. مرکز جامع ولی‌عصر(عج) پس از چند دهه فعالیت مستمر، سال۹۵ تعطیل شد و ساختمان آن در طرح بازسازی و مقاوم‌سازی قرار گرفت.

افتتاح این مرکز بهداشتی بعد از ۴ سال و بهره‌برداری از آن به‌عنوان ششمین مرکز جامع سلامت منطقه ۱۸، در شرایطی که بحران کرونا روزانه جان تعداد بسیاری از شهروندان بی‌گناه را می‌گیرد، اتفاق خوبی است، ضمن اینکه مرکز جامع سلامت ولی‌عصر(عج) مجری طرح «هرخانه، یک پایگاه» در محله‌هاست و می‌خواهد در شناسایی به موقع افراد مشکوک به کرونا و قطع زنجیره این ویروس وارد میدان شود.

  • ثبت نام ۲۹۹هزار نفر در سامانه سیب

«ماهرخ علایی» رئیس مرکز بهداشت جنوب غرب تهران می‌گوید: «در این مرکز خدمات متنوع و رایگان به همه گروه‌های سنی ارائه می‌شود؛ از نوزادانی که تازه به دنیا می‌آیند تا سالمندانی که توان راه رفتن ندارند. از خدمات رایگان این مرکز می‌توان به مشاوره قبل از ازدواج، تشکیل پرونده برای مادران باردار و ویزیت توسط متخصص و ماما، برگزاری کلاس‌های آمادگی برای تولد فرزند، معاینه و غربالگری نوزادان، واکسیناسیون اطفال، اقدامات پیشگیرانه برای کاهش بیماری‌های غیرواگیر مثل دیابت، فشارخون، چربی خون اشاره کرد.»
وی از اجرای طرح ویژه «هر خانه، یک پایگاه» در محله‌ها صحبت می‌کند و می‌گوید: «این طرح با مشارکت شهروندان انجام می‌شود و هدف اصلی آن ارتقای بهداشت و سلامت خانواده‌ها و کنترل و کاهش بیماری‌های غیرواگیر است. در این طرح ضمن شناسایی و دریافت اطلاعات شهروندان و ارتباط و تعامل مستمر و هدفمند با آنها در جریان کامل وضعیت سلامت‌شان قرار می‌گیریم. طبق آخرین یافته‌ها، منطقه۱۸ حدود ۴۲۵هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد، ۲۹۹هزار نفر در سامانه یکپارچه «سیب» ثبت‌نام کرده‌اند و از امکانات متنوع مرکز جامع سلامت استفاده می‌کنند. اکنون نیز تلاش برای ثبت اطلاعات فردی۱۲۶هزار نفر از شهروندان ادامه دارد.»

وی در پاسخ به این سؤال که در طرح «هر خانه، یک پایگاه» چه اتفاقی قرار است بیفتد، می‌گوید: «مهم‌ترین اتفاق این است که با تکمیل اطلاعات فردی شهروندان در سامانه سیب می‌توان وضعیت سلامت شهروندان را به دقت بررسی و در مواقع ضروری از آن بهره‌برداری کرد.»
فرایند اجرای طرح «هر خانه، یک پایگاه» به این صورت است که کارشناسان مرکز بهداشت با شهروندان ارتباط تلفنی برقرار می‌کنند و با طرح سؤالاتی از قبیل سن، سابقه بیماری، داروی مصرفی، علائم بیماری و... اطلاعات اولیه‌ای از وضعیت سلامت آنها به دست می‌آورند.
علایی تأکید می‌کند که این طرح بیش از هر زمان دیگری در بحران کرونا کاربرد دارد، چراکه با این کار می‌توان به سرعت بیماریابی کرد و با شناسایی افراد مشکوک به ویروس کرونا از شیوع و گسترش آن در جامعه جلوگیری کرد.

سمیرا فروتنی/ پزشک بخش کرونا مرکز بهداشت
  • خدمات ویژه کرونایی به شهروندان

  «سمیرا فروتنی» پزشک بخش کرونا در شیفت دوم مرکز جامع شهرک ولی‌عصر(عج) از شهروندان تقاضا می‌کند که در صورت برقراری تماس تلفنی هریک از کارشناسان مرکز بهداشت، اطلاعات را صادقانه و درست در اختیارشان قرار دهند تا این پروژه به هدف اصلی خود، که همان قطع زنجیره ویروس کروناست، برسد.   فروتنی می‌گوید: «بهبود وضع کنونی و متوقف کردن سرایت ویروس کرونا به افراد سالم مهم‌ترین رسالتی است که اکنون بردوش حوزه بهداشت و درمان است و این مرکز نیز به‌عنوان مجموعه کوچکی از حوزه بهداشت و درمان تلاش می‌کند تا هرچه سریع‌تر به این وضع خاتمه دهد و با همکاری شهروندان بر ویروس کرونا فائق آید. به همین دلیل کارشناسان مرکر بهداشت به‌طور مداوم وضعیت بیماران کرونایی و افراد مشکوک به کرونا را رصد می‌کنند و ضمن مشاوره، به آنها می‌آموزند که چگونه اعضای خانواده، نزدیکان و دیگران را از خطر ابتلا به این بیماری محافظت می‌کنند.»

کارشناسان مرکز جامع سلامت شهرک ولی‌عصر(عج) حتی برای مراجعه حضوری به منزل شهروندان مشکوک به بیماری کرونا از آنها اجازه می‌گیرند و با هماهنگی قبلی به خانه‌شان می‌روند و به معاینه و ویزیت رایگان بیماران کرونایی می‌پردازد.   فروتنی از طرح غربالگری کووید۱۹ در محله‌ها با کمک تیم‌های سلامت محلی صحبت می‌کند و می‌گوید: «در این طرح همه تیم‌های سلامت محلی از جمله رابطان سلامت و... با مرکز بهداشت شهرک ولی‌عصر(عج) همکاری دارند. آنها محله به محله، کوچه به کوچه و خانه به خانه شهروندان را در جریان برنامه‌ها و خدمات این مرکز قرار می‌دهند. این افراد با مراجعه به محله‌ها و شناسایی افرادی که علائم مشابه بیماری کرونا دارند، آنها را به مراکز بهداشت معرفی می‌کنند تا پزشک ویژه در اسرع وقت با انجام معاینه اولیه و در صورت نیاز گرفتن تست «پی. سی. آر» مشخص کند که بیمار کووید ۱۹ هستند یا خیر.»

  • بیماریابی به موقع؛ قطع زنجیره کرونا

به تازگی دستگاه تست سریع کووید۱۹ توسط دانشمندان ایرانی تولید شده که قادر است ظرف مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه نشان دهد که آیا فرد مورد نظر به کووید۱۹ مبتلاست یا خیر.
رئیس مرکز بهداشت جنوب غرب تهران با تأیید این مطلب اضافه می‌کند «در طرح محله‌محوری که وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا آن را مدیریت می‌کند، این دستگاه‌ها به شکل انبوه تولید و در نقاط مختلف توزیع می‌شود. امتیاز این نوع تست به سایر روش‌های تشخیصی کوتاه بودن زمان اعلام نتیجه است که باعث می‌شود عملیات بیماریابی زودتر انجام می‌شود، چراکه امکان دارد فردی که به ظاهر سالم است ناقل کرونا باشد و ناآگاهانه ویروس را به افراد سالم انتقال دهد، در صورتی که اگر زودتر متوجه ابتلا به این بیماری می‌شد با مشورت پزشک مدتی را در قرنطینه می‌گذراند و ارتباطش را با اطرافیان قطع و دوره درمان را سپری می‌کرد.».

علایی با بیان اینکه بیماریابی به موقع یعنی قطع زنجیره کرونا و خلاص شدن از وضعیت فعلی، اضافه می‌کند: «خدمات مشاوره‌ای کرونا در مرکز جامع سلامت شهرک ولی‌عصر(عج) شامل معاینه و تشخیص بیماری کووید ۱۹، در ۲شیفت صبح و بعد از ظهر است. شهروندان از ۸ صبح تا ۱۴ و از ۱۴ تا ۲۰ به بخش ویژه خدمات کرونا مراجعه و رایگان از این خدمات استفاده کنند.»

  • دیگر مجبور نیستیم به محله‌های دیگر برویم

«انسیه جلالی» از بانوان ساکن خیابان شریعتی درباره مرکز جامع سلامت شهرک ولی‌عصر(عج) می‌گوید: «از شنیدن راه‌اندازی این مرکز بهداشتی در محله بسیار خوشحال شدم. در این چند سال مجبور بودم برای استفاده از خدمات بهداشتی مثل واکسیناسیون اطفال و... به محله‌های اطراف مثل صادقیه و یا فردوس بروم که بسیار سخت بود. ضمن اینکه در اینجا بخش ویژه‌ای برای ویزیت و معاینه رایگان بیماران کرونایی راه‌اندازی شده که در شرایط اضطراری خیلی به کار ما می‌آید.»

  • مشکل درمانی ما در مرکز سلامت حل شد

«مهدی محمودیان» از کاسبان خیابان حیدری شمالی، که هفته گذشته به‌طور اتفاقی از خدمات مرکز جامع سلامت شهرک ولی‌عصر(عج) باخبر شده، می‌گوید: «برادرکوچکم علائم کرونا داشت و باید او را فوری به یک مرکز درمانی می‌بردیم تا مطمئن شویم. یکی از اهالی این مرکز سلامت را معرفی کرد. پس از مراجعه به این مرکز با راهنمایی کارشناسان، پزشک متخصص برادرم را معاینه کرد و گفت که او مشکوک به بیماری کروناست و باید ۲ هفته در قرنطینه خانگی بماند. به کمک مشاوران و پزشک این مرکز سلامت، برادرم دوره درمان را به راحتی طی کرد.»

۶ مرکز جامع سلامت سهم قطعه هجدهم پایتخت است که در محله‌های صادقیه، فردوس، صاحب ‌الزمان(عج)، یافت‌آباد، شهرک سینا و شهرک ولی‌عصر(عج) واقع شده‌اند.

۲۹۹ هزار نفر از شهروندان منطقه ۱۸ در سامانه یکپارچه «سیب» ثبت‌نام شده‌اند و حضوری و مجازی از برنامه‌های مرکز جامع سلامت باخبر می‌شوند.

کد خبر 569328

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha