معاون اول رییس جمهور گفت: ایران در فرصت مناسب به ترور شهید فخری زاده پاسخ قاطع و حساب‌شده خواهد داد و آمران و عاملان آن را مجازات خواهد کرد.

اسحاق جهانگیری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور امروز دوشنبه دهم آذر ماه در نوزدهمین اجلاس شورای نخست وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای گفت: امروز ایران خود در معرض تروریسم دولتی قرار گرفته است. سال گذشته قهرمان ملی کشورمان سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی و چند روز اخیر شهید دکتر محسن فخری زاده از دانشمندان و مدیران حوزه دفاعی کشورمان ترور شدند که نمونه‌های بارز بکارگیری ابزار تروریسم دولتی علیه ایران است.

وی ادامه داد: انتظار داریم نهادهای بین‌المللی، منطقه‌ای و دولت‌ها در برابر تروریسم دولتی سکوت نکنند و با محکوم کردن آن مانع از تکرار این دست اقدامات ضد انسانی شوند البته ایران در فرصت مناسب به این جنایت ضد انسانی پاسخ قاطع و حساب‌شده خواهد داد.

متن کامل سخنان معاون اول رییس جمهور به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای رئیس،
نخست وزیران محترم،
خانم ها و آقایان،

در ابتدا مایلم قدردانی خود را از آقای ونکایا نایدو، معاون محترم رئیس جمهور هند به خاطر میزبانی این نشست اعلام کنم. خرسندم فرصتی فراهم شد تا در اجلاس نخست وزیران محترم سازمان همکاری شانگهای حضور یابم.

عالی جنابان،
در دنیای پرمخاطره امروز، نهادهای منطقه ای یکی از موثرترین سازوکارهای مدیریت و حل و فصل مسائل منطقه ای، جهانی و حتی ملی هستند. به این اعتبار، اعضای سازمان همکاری شانگهای می توانند با بهره‌گیری از ظرفیت ها و فرصت‌های وسیع همکاری‌های چندجانبه، نقش مهمی در توسعه و پیشرفت ایفا کنند.

همکاران گرامی،
با پایان جنگ سرد، چندجانبه گرایی از سوی برخی از کشورها به ویژه آمریکا با چالش جدی مواجه شده است. برجام که به عنوان یکی از دستاوردهای مهم دیپلماسی بین المللی دهه اخیر است، به رغم رویکرد برجام ستیزانه و خروج غیرقانونی دولت ترامپ و اعمال تحریم های ظالمانه علیه کشور ما و بی عملی کشورهای اروپایی عضو، به واسطه سیاست صلح طلبانه و صبر راهبردی ایران و با حمایت اعضای جامعه بین المللی، از جمله اعضای سازمان همکاری شانگهای و البته با مقاومت ملت بزرگ ایران تاکنون پایدار مانده است. هر چند ایران منفعت قابل توجهی از اجرای آن نبرده است اما همچنان برای تقویت رویکرد چند جانبه گرایی، درصدد بازگشت توازن و تعادل در انجام تعهدات طرفین به این توافق بین المللی است.

همکاران گرامی،
با کمال تاسف یکی از ابزارهایی که دولت آمریکا همواره از آن برای اعمال فشار بر کشورهای مستقل بهره می برد، تحریم های غیرقانونی و ظالمانه ای است که در نهایت مردم کشورها را هدف قرار می دهد. ابزار مهم این کشور در پیشبرد سیاست تحریم، استفاده از سازوکارهای بانکی و دلار است. از آنجایی که اعمال تحریم های یکجانبه آمریکا به عنوان اقدامی علیه تجارت آزاد جهانی محسوب می شود و می تواند برای هر رقیب سیاسی یا اقتصادی این کشور نیز تکرار شود، جای آن دارد که سازمان همکاری شانگهای برای خنثی کردن این دست اقدامات غیرقانونی تدابیری متناسب اتخاذ کند.

بهترین راه مقابله در این خصوص، یافتن سازوکارهای بانکی و پولی بین منطقه ای است که بتواند کشورهای مستقل منطقه را از چرخه تحریم های ظالمانه خارج نماید و زمینه های لازم را برای تبادل تجاری و اقتصادی بین منطقه ای با استفاده از پول های ملی و یا تعریف ارز واحدی فراهم آورد که بتواند جایگزین مناسبی برای ارز واسط دلار در روابط تجاری کشورهای منطقه باشد. همچنین می توان با تاسیس مرکز ترانزیت و حمل و نقل منطقه ای در چارچوب سازمان همکاری شانگهای، زمینه تسهیل و توسعه همکاری های اقتصادی را بیش از گذشته فراهم کنیم.

خانم ها و آقایان،
حدود یکسال است، جهان درگیر بیماری عالم گیر کرونا شده است. ایران از ابتدای مواجهه با این همه گیری، اقدامات همه جانبه ای برای مقابله با این بیماری انجام داد. این اقدامات در حالی است که ملت ایران علاوه بر رویارویی با این ویروس مهلک با ویروس خطرناک تری به نام تحریم اقتصادی ظالمانه آمریکا نیز روبرو است. پدیده ای که در مواردی حتی دسترسی به دارو و تجهیزات پزشکی را برای بیماران خاص، کودکان، سالمندان و زنان با دشواری مواجه ساخته است. هرچند با تکیه بر دانش داخلی به سرعت بسیاری از نیازمندی های درمانی بیماران را برطرف ساختیم، اما ننگ این ظلم آشکار و اقدام غیرانسانی و ضد حقوق بشری تا ابد بر پیشانی بانیان آن باقی خواهد ماند.

اعضای محترم،
متاسفانه به رغم همکاری های موثر ایران با کشورهای درگیر با تروریسم داعش به ویژه دولت های عراق و سوریه که به سرکوبی یکی از خطرناک ترین تهدیدات تروریستی در جهان منجر شد، امروز ایران خود در معرض تروریسم دولتی قرار گرفته است. ترور سال گذشته قهرمان ملی کشور ما در مبارزه با تروریسم، سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی و ترور چند روز اخیر شهید دکتر محسن فخری زاده از دانشمندان و مدیران حوزه دفاعی کشورمان، نمونه های بارز بکارگیری ابزار تروریسم دولتی، علیه ایران است. انتظار داریم نهادهای بین المللی، منطقه‌ای و دولت‌ها در برابر تروریسم دولتی سکوت نکنند و با محکوم کردن آن، مانع از تکرار این دست اقدامات ضد انسانی شوند. البته ایران در فرصت مناسب به این جنایت ضد انسانی پاسخ قاطع و حساب شده خواهد داد.

همکاران گرامی،
جمهوری اسلامی ایران امنیت و ثبات کشورهای منطقه و همسایگان را امنیت و ثبات خود می داند و از برقراری صلح در منطقه قره باغ استقبال می کند. ما با جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان مرز مشترک و اشتراکات فراوان تاریخی داریم، امیدواریم پایان درگیری نظامی در این منطقه، آغازی برای شکوفایی اقتصادی آن باشد. ایران آمادگی دارد تا با استفاده از ظرفیت های اقتصادی خود به ویژه در حوزه ترانزیت و انرژی در بازسازی مناطق جنگ زده مشارکت کند.

آقای رئیس، عالی جنابان،
جمهوری اسلامی ایران با عنایت به موقعیت جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی و اقتصادی ویژه خود که پیونده دهنده مناطق گوناگون از جمله آسیای مرکزی و قفقاز، آسیای غربی و خاورمیانه است و بین دریاهای مهم خزر در شمال و خلیج فارس و دریای عمان در جنوب واقع شده، آمادگی دارد به عنوان یکی از کانون های غنی انرژی و شاهراه های مواصلاتی منطقه با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای برای پیشبرد اهداف اقتصادی مشترک از جمله انتقال و صادرات انرژی و ترانزیت کالا همکاری کند.

به این منظور، بهره برداری از ظرفیت بندر چابهار در جهت رونق کریدور شمال- جنوب، سی پَک و ابتکار "یک کمربند، یک راه" چین می تواند مورد توجه قرار گیرد. اهمیت بندر چابهار و اتصالات ریلی آن، در مسیر افغانستان و آسیای مرکزی، موجب شده است تا ایران به رغم تحریم های غیرقانونی آمریکا، احداث راه آهن چابهار به زاهدان را شروع نماید. فرصت را مغتنم می شمارم و از کشورهای دیگر به ویژه اعضای سازمان همکاری شانگهای برای مشارکت در این پروژه عظیم دعوت به عمل می آورم.

در پایان یکبار دیگر از معاون محترم رئیس جمهور هند و همه دست اندرکاران برگزاری این اجلاس تشکر می کنم و برای دولت و مردم هند و سایر ملت های کشورهای عضو سازمان آرزوی سربلندی و کامروایی می نمایم.
موفق و سربلند باشید.

جدیدترین خبرها و رویدادها را در اینستاگرام همشهری آنلاین بخوانید (کلیک کنید) 

کد خبر 569133

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha