پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌‌‌گویند هندوانه می‌تواند اثری مشابه ویاگرا داشته باشد

به گزارش آسوشیتدپرس پژوهشگران در تگزاس آمریکا می‌گویند هندوانه حاوی ماده‌ای به نام سیترولین است که می‌تواند تولید ترکیبی را در بدن آغاز کند که باعث شل‌شدن دیواره عروق خونی می‌شود، مشابه اثری که هنگام مصرف ویاگرا در بدن مردان رخ می‌دهد. [ویاگرا پس از ده سال]

سیترولین در گوشت و پوست هندوانه پیدا می‌شود، هنگامی که در مقادیر زیاد خورده می‌‌شود، با آنزیم‌های درون بدن وارد واکنش می‌شود و به آرژینین تبدیل می‌شود، اسیدآ‌مینه‌ای که به قلب و دستگاه گردش خون و ایمنی سود می‌رساند.

بیمو پاتیل، پژوهشگر و رئیس مرکز اصلاح سبزی‌ها و میوه‌های A&M تگزاس در این باره می‌گوید: "آرژینین تولید اکسید نیتریک را در بدن تشدید می‌‌کند، که باعث شل‌شدن دیواره عروق می‌شود، یعنی همان اثری که داروی ویاگرا از طریق آن اختلال نعوظ مردان را برطرف می‌کند و شاید حتی از آن پیشگیری می‌کند. هندوانه ممکن است مانند ویاگرا تاثیری اختصاصی بر یک عضو نداشته باشد، اما خوردن آن راهی عالی برای شل کردن عروق خونی است."

البته کارشناسان می‌گویند افراد نباید انتظار داشته باشند که مشکلات جنسی‌شان با خوردن هندوانه حل شود و گرچه این اثر هندوانه جالب است، اما نمی‌تواند جانشین درمان‌های پزشکی شود.

اکسید نیتریک همچنین به درمان آنژین صدری،فشار خون بالا، و سایر مشکلات قلبی-عروقی هم کمک می‌کند.

به گفته پاتیل بیشتر سیترولین هندوانه - حدود 60 درصد- در پوست آن است، اما این میزان ممکن است تفاوت کند.اما دانشمندان ممکن است راهی پیدا کنند تا غاظت آن را در گوشت هندوانه بیشتر کنند.

به گفته  پنه‌لوپه پرکینز-ویزی، پژوهشگر وزارت کشاورزی آمریکا، سیترولین در همه انواع هندوانه با رنگ‌های مختلف یافت می‌‌شود،اما در انواع با با گوشت زرد بیشترین مقدار را دارد.

او می‌گوید گرچه پژوهش پاتیل معتبر است، اما به یک نکته باید توجه داشت: برای اینکه رسیدن به مقدار کافی سیترولین در حدی که میزان آرژینین بدن را بالا ببرد، باید حدود شش فنجان هندوانه بخورید.اما در این صورت باید مرتب به توالت سر بزنید.

هندوانه ادرارآور است و در دوران پیش از رواج دیالیز برای درمان بیماران کلیوی به کار می‌رفت.

به گفته او مشکل دیگری که ممکن است بروز کند، مقدار قندی است که مقدار زیاد هندوانه وارد جریان خون می‌کند- که ممکن است باعث ایجاد کرامپ (دردهای اسپاسمی شکم) شود.

سیترولین در میوه‌های مشابه مانند خیار و طالبی نیز در مقادیر کمتر، و در پروتئین شیر به نام کازئین هم یافت می‌شود. پرکینز- ویزی می‌گوید بالاترین غلظت سیترولین در نهال گردو وجود دارد، اما له خاطر تلخ بودن اغلب افراد تمایلی به خوردن آن ندارند.

کد خبر 56906

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز