مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
۰ نفر

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهاوند گفت: با شکایت شهردار نهاوند و گرفتن حکم قضایی ناچار به تخلیه موزه تاریخ و فرهنگ شدیم.

موزه تاریخی نهاوند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محسن جانجان توضیح داد: در اکثر شهرهای ایران مکان‌های فرهنگی مانند موزه و فرهنگسرا به صورت مشارکتی احداث می‌شود و انجام امور فرهنگی یکی از وظایف ذاتی شهرداری‌ها است و میراث فرهنگی تنها مجوز صادر می‌کند. موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند با همین دید سال ۹۲ با همکاری شورای شهر احداث شد. ملک را شهرداری تأمین کرد و اشیا، نیروی انسانی، نگهداری، حفاظت و اداره آن را میراث فرهنگی به عهده گرفت.

جانجان افزود: اعضای شورای شهر و شهردار وقت با بیان اینکه ملک متعلق به مردم است و به آن نیاز دارند از ۲ سال پیش شروع به مکاتبه با میراث فرهنگی کردند و اخطار دادند. میراث فرهنگی کتباً پاسخ نداد، اما مدیر کل میراث فرهنگی استان، فرماندار و نماینده مردم نهاوند در مجلس ورود کردند و به صورت حضوری مساله فیصله داده شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهاوند با بیان اینکه شهردار معتقد است میراث فرهنگی پاسخ مکاتبه را نداده است گفت: جواب لزوماً به صورت کتبی نیست و حضوری این مشکل پایان داده شد. ضمن اینکه مکاتبه‌ای در کار نبوده و اخطار بوده است. در مکاتبه نیامده بود میراث فرهنگی موزه را نیاز دارد یا نه که ما اعلام نیاز کنیم، بلکه گفته شده بود برای تخلیه ۳ ماه فرصت دارید. بنابراین، این مکاتبه اخطار بوده است که تا ۳ ماه دیگر باید موزه را خالی کنید.

جانجان با بیان اینکه این مکان اجاره‌ای نبود و میراث فرهنگی هزینه آب، گاز و برق بابت آن پرداخت نمی‌کرد گفت: میراث فرهنگی در جاهای دیگر به شهرداری کمک می‌کرد. برای مثال، یک میلیارد اعتبار در قالب وام نهاوند برای شهرداری دریافت کردیم و در این راه هزینه شد. ضمن اینکه در قالب عوارض نیز یاری‌رسان بودیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهاوند با تأکید بر اینکه با جمع کردن موزه ما را مجبور به تخلیه کردند و امکان مقاومت در امور قضایی نیست اظهار کرد: این موزه متعلق به مردم بود و استفاده اختصاصی از آن نمی‌شد. آثار موزه به مخزن استان همدان منتقل شده و هر زمان مسئولان تصمیم به برپایی مجدد موزه گرفتند، اشیا را به نهاوند انتقال می‌دهیم‌.

چند روز قبل، به دنبال شکایت حقوقی شورای شهر و شهردار نهاوند از میراث فرهنگی موزه شهر نهاوند تخلیه شد و با وجود تفاهم‌نامه ۱۵ ساله برای در اختیار گذاشتن این ساختمان برای برپایی موزه مشارکتی با محکومیت میراث فرهنگی موزه نهاوند خالی از اشیای ۷ هزارساله شد.

کد خبر 568880

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha