رییس کمیته ایمن‌سازی شورای شهر تهران با اشاره به یافته‌های علمی درباره تاثیر آلودگی هوا بر تشدید ابتلا به کروناویروس، گفت: متاسفانه با گذشت حدود دو سال از زمان تعیین‌شده، تاکنون لایحه ضوابط کنترل آلایندگی پایانه‌های اتوبوسرانی به شورا ارسال نشده است.

شهربانو اماني

به گزارش همشهری آنلاین، شهربانو امانی در دویست و پنجاه و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به موضوع آلودگی هوا و نقش آن در تشدید علائم کرونا ویروس، گفت: بر اساس مقالات علمی منتشر شده، مواجهه طولانی‌مدت با آلاینده‌های هوا در فضای باز باعث ایجاد التهاب مُزمِن ریه می‌شود که ممکن است باعث افزایش شدت علائم ناشی از ابتلا به ویروس کرونا شود.

وی ادامه داد: نتایج ارتباط آلودگی هوا با کرونا نشان داده است که افزایش یک میکروگرم بر مترمکعب در ذرات pm ۲.۵ با افزایش ۷ درصدی مرگ ناشی از کرونا همراه خواهد بود. در مقالات مشابه، این مقدار به ۸ و ۹ درصد افزایش پیدا کرده است.

امانی افزود: مطالعه‌ای دیگر نیز که به کمک دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه صنعتی شریف انجام شده است، نشان می‌دهد در مناطقی که آلودگی از لحاظ ذرات معلق بیشتر بوده است، تعداد مرگ و بستری ناشی از کووید۱۹ نیز بیشتر مشاهده شده است. هر چند این نتایج تاکنون توسط سازمان بهداشت جهانی تایید نشده است اما نباید نسبت به این موضوع بی‌تفاوت بود، به همین دلیل باید به تمامی مشکلات ناشی از آلودگی هوا، تشدید بیماری کرونا نیز اضافه کرد.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: همانطور که شهردار تهران در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب تاکید کردند، کمک به توسعه حمل‌ونقل عمومی یکی از اقدامات ضروری در این شرایط است. مجددا از دولت محترم انتظار داریم به این موضوع مهم که با جان تمامی شهروندان تهرانی سر و کار دارد، توجه ویژه‌ای داشته باشد و نسبت به انجام وظایف خود در این خصوص اقدام کند. 

وی با بیان اینکه بخشی از سهم آلاینده ذرات معلق مربوط به پایانه‌های اتوبوسرانی است، گفت: پایانه‌های اتوبوسرانی نیز با وجود اینکه نقش بسزایی در عملکرد جریان ترافیک دارند، اما عدم مدیریت و بهره‌برداری نادرست از آن موجب ایجاد یک منبع آلودگی جدید و به خطرافتادن جان رانندگان، مسافران، کارکنان پایانه‌ها و در نهایت کاربری‌های اطراف پایانه‌ها و شهروندان می‌شود. به همین دلیل یکی از مکان‌های مهم جهت سنجش آلودگی هوا محسوب می‌شوند.

امانی خاطرنشان ساخت: مطابق بند ۱۱ ماده پنجاه و پنج برنامه ۵ سال سوم، شهرداری تهران موظف شد تا در راستای کاهش و کنترل انتشار آلاینده‌های محیطی هوا ناشی از ایستگاه‌های اتوبوسرانی درون شهری و پایانه‌های اتوبوسرانی برون شهری مستقر در محدوده شهر تهران، لایحه ضوابط کنترل آلایندگی پایانه‌های اتوبوسرانی و ترمینال‌ها را طی ۶ ماهه اول برنامه جهت تصویب به شورا ارائه کند. متاسفانه با گذشت حدود دو سال، تاکنون این لایحه به شورا ارسال نشده است. ضرورت دارد نسبت به تسریع در ارسال لایحه ضوابط کنترل آلایندگی پایانه‌های اتوبوسرانی و ترمینال‌ها اقدام شود.

کد خبر 568786
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha