قطع غیرقانونی درختان موقوفه اشدکت بابل در حالی انجام شده که این بار خود متولی حفاظت از عرصه‌های جنگلی به بهانه خطرآفرین بودن، تیشه به ریشه درختان جنگلی زده است.

قطع درختان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، دعوای بین منابع طبیعی و اوقاف در مازندران در سال جاری جدی شد. از اختلاف‌نظر بین موقوفه‌های دماوند گرفته تا جنگل‌های آق‌مشهد و اکنون نوبت به موقوفه‌ای ۳۰۰ ساله به نام اشدکت رسید.مرتع اشدکت از موقوفات مشهور منطقه بندپی شرقی به‌شمار می‌رود که که ششدانگ آن برابر شیاع و شهرت محلی حدود ۳۰۰ سال پیش وقف شده است و سالیان متمادی در این مرتع کشاورزی و عمل به وقف نیز می‌شده است.

یکی از مهمترین دلایل وقفیت این موقوفه و منابع طبیعی نبودن آن، سند مالکیت اداره منابع طبیعی بوده که در این سند چند مرتع از منابع ملی بودن مستثنی شده است که یکی از این مراتع، پلاک ۵۶۳ مرتع اشدکت واقع در روستای ادملا است. طی هفته گذشته قطع شمار زیادی از درختان قطور در موقوفه اشدکت دوباره دعوی بین منابع طبیعی و اوقاف را جدی کرد.

کیان محمدزاده، عضو شورای اسلامی روستای ادملا بندپی اظهار کرد: جنگلبانی بندپی شرقی اقدام به فروش بخشی از درختان موقوفه کرده که دارای سند و پلاک ثبتی است، دادگاه بخش بندپی قبلاً اعلام کرده بود منابع طبیعی حق ندارد درختان این موقوفه را قطع کند اما جنگلبانی تمکین نکرده و اقدام به قطع درختان کرده است. از بزرگان شنیده‌ایم این منطقه وقفی است و سند دارد و جزو موقوفات به‌شمار می‌رود، اینکه جنگلبانی درختان را قطع می‌کند نمی‌دانیم بر چه اساسی است و هیچ‌گونه هماهنگی با اداره اوقاف نداشته‌اند و این مسئله حتماً باید توسط مسئولان و نهادهای نظارتی بررسی شود.

همچنین علیجان‌زاده دیگر عضو شورای اسلامی روستای ادملا نیز در این رابطه بیان کرد: در تاریخ ۱۰ خردادماه امسال منابع طبیعی اقدام به نشانه‌گذاری برای قطع درختان کرده بود که ما این مسئله را به اداره اوقاف اطلاع دادیم و با پیگیری قضائی مانع قطع درختان شدیم. دادرس بندپی شرقی دستور داد هیچ‌گونه درختی در این موقوفه قطع نشود اما منابع طبیعی و جنگلبانی درختان را قطع کردند، روستای ادملا از روستاهای قدیمی بندپی است و چندین موقوفه دارد و منابع طبیعی با شورای اسلامی روستای ادملا بر سر مرتع مازیرون مشکل دارد. یکی از قدیمی‌ترین موقوفات استان موقوفه اشدکت است و سابقه قدیمی و عمل به وقف دارد اما حالا چگونه منابع طبیعی اقدام به قطع درختان می‌کند؟

علیجان‌زاده افزود: مرتع روستای ادملا در اختیار مردم منطقه است و ما از جنگلبانی گلایه داریم که بدون اطلاع وارد حریم شخصی مردم می‌شوند. چرا منابع طبیعی خودسرانه اقدام به قطع درختان یک موقوفه‌ای می‌کند که نیت آن برای اهل بیت(ع) است، منابع طبیعی هیچ‌گونه مالکیتی نسبت به این موقوفه ندارد و قبلاً هم صورتجلسه شده بود هرگونه بهره‌برداری از درختان صنعتی باید با هماهنگی اداره اوقاف در راستای عمل به وقف باشد اما چرا الان بدون هماهنگی اقدام به قطع و فروش درختان کرده است.

غلامرضا رضایی از اهالی روستای ادملا بخش بندپی شرقی نیز در این رابطه گفت: قبل از سال ۴۲ تمامی زمین‌ها مالکیت آن ارثی بود و صاحب زمین آن را وقف می‌کرد و در اشدکت و چند زمین دیگر برای اهل بیت وقف شده بود که باید اجرا شود. جنگلبانی مرتکب اشتباه شده و باید پیگیری قضائی شود، عوائد این موقوفه برای تکیه روستای ادملا بندپی است و ما به خاطر اینکه این زمین وقف است حتی یک شاخه آن را قطع نکردیم و حتی دام را برای چرا به این موقوفه نیاوردیم چون از نظر شرعی دارای اشکال است زیرا باید حق و حقوق موقوفه پرداخت شود اما حالا منابع طبیعی بر چه مبنایی درختان این موقوفه را قطع می‌کند.

یکی دیگر از روستاییان نیز گفت: جنگلبانی هیچ گونه هماهنگی با دهیاری و شورای اسلامی روستای ادملا بندپی نکرده و در واقع خودسرانه اقدام به قطع درختان این موقوفه کرده است. اگر در مازندران در زمینی درخت کاشته شود بعد از ۵۰ سال تبدیل به جنگل می‌شود و ادعای منابع طبیعی بر مالکیت این اراضی خلاف است و در زمینه موقوفه اشدکت قبلاً در این زمین موقوفه کشاورزی می‌شد. وقف موقوفه برای امام حسین(ع) است، زمین وقف است و هرگونه بهره‌برداری از این اراضی باید با هماهنگی اداره اوقاف و در راستای عمل به نیت واقف باشد.

یکی از اهالی روستای ادملا بندپی گفت: اگر منابع طبیعی به دنبال حفظ اراضی ملی است این همه اراضی جنگلی را که در اختیار دارد محافظت کند و نگذارد درختان قاچاق شوند و حالا در جایی که مردم حافظ درختان و حافظ موقوفه هستند به این اراضی دست درازی و درختان را قطع می‌کنند.

منابع طبیعی: درختان را خودمان کاشتیم

محمدصادق طهماسب‌پور، رئیس اداره منابع طبیعی بابل عنوان کرد: درختان را خودمان کاشتیم و اکنون موقع بهره‌برداری درختان است. بهره‌برداری و قطع درختان خطرآفرین که در کنار جاده‌ها قرار دارند با درخواست اداره راه و شهرسازی از جمله وظایف منابع طبیعی است. از جمله نقاطی که منابع طبیعی در دهه ۶۰ در آن صنوبرکاری کرده بود منطقه میاندره بابل است که ارتفاع و قطر درختان پس از ۳۰ سال به میزان مطلوب رسیده و از ریشه در حال پوسیدن و افتادن بودند. این درختان به دلیل احتمال سقوط در جاده‌ها خطرآفرین هستند، به درخواست اداره راه، انجام همه تشریفات و تعیین پیمانکار، مقرر شد این درختان با مجوز منابع طبیعی استان قطع تا نهال‌های جدید جایگزین آن شود.

اظهارات رئیس منابع طبیعی درحالی است که حسین محمدی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بابل اظهار کرد: مرتع اشدکت از موقوفات مشهور منطقه بندپی شرقی به‌شمار می‌رود که ششدانگ آن برابر شیاع و شهرت محلی حدود ۳۰۰ سال پیش وقف شده است، سالیان متمادی در این مرتع کشاورزی و عمل به وقف نیز می‌شده است. یکی از مهمترین دلایل وقفیت این موقوفه و منابع طبیعی نبودن آن، سند مالکیت اداره منابع طبیعی است که در این سند چند مرتع از منابع ملی بودن مستثنی شده که یکی از این مراتع، پلاک ۵۶۳ مرتع اشدکت واقع در روستای ادملا است. در پی گزارشات مردمی و اهالی محل از اواخر سال ۹۸ مبنی بر قطع درختان این موقوفه توسط اداره منابع طبیعی، اداره اوقاف طی دو مرحله با مسئولان منابع طبیعی بندپی مذاکره کرده تا از تعرض به اموال موقوفه خودداری کنند اما متأسفانه آن اداره هیچ‌گونه ترتیب اثری نداده و به دفعات مختلف اقدام به قطع درختان این موقوفه کرده و گلایه‌های مردمی را به دنبال داشته است.

محمدی تصریح کرد: در ۱۰ خردادماه امسال با حضور نیروی انتظامی و مقام قضائی صورتجلسه‌ای مبنی بر قطع نکردن درختان موقوفه تهیه شده و رئیس اداره منابع طبیعی با امضای خود متعهد شد تا دیگر درختان موقوفه را قطع نکند، حال پس از گذشت ۶ ماه از آن صورتجلسه کارکنان منابع طبیعی به طور گسترده به همراه چندین کامیون و نیسان و ده‌ها کارگر وارد این موقوفه شده و بدون توجه به پرونده جریانی و دستور مقام قضائی به قطع و جمع‌آوری درختان اقدام کرده‌اند. با حضور نیروی انتظامی و دستور دستگاه قضائی جلوی قطع درختان این موقوفه که توسط منابع طبیعی انجام شده بود، گرفته شده و درختان قطع شده تا بررسی پرونده توقیف شده است.

اوقاف: منابع طبیعی با چه مجوزی در زمین موقوفه درخت کاشته است؟

حجت‌الاسلام ابراهیم حیدری نیز با بیان اینکه منابع طبیعی زمین موقوفه راو که عرضه و اعیان آن وقف است با چه مجوزی درخت کاشته است، از رسانه‌ها خواست تا نگذارند اموال امام حسین علیه‌السلام مثل امام حسین علیه‌السلام مظلوم بماند. نمی‌دانم چرا این همه غارت و این همه ظلم به موقوفات انجام می‌شود، مگر موقوفات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام به مردم برنمی گردد پس چرا این همه ظلم انجام می‌شود.

کد خبر 568706
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha