فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه همگام با پیشرفت انقلاب، نیروی دریایی کار خود را برای ساخت تجهیزات پیش برد و امروز می‌بینیم هر آنچه که در دریا نیاز داریم را خودمان ساخته‌ایم، گفت: امروز آن‌قدر انباشت بزرگی از علم و فناوری و زیرساخت ها و دانش دفاعی را در دست داریم که هیچ وابستگی به خارج نداریم.

امیر دریادار حسین خانزادی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش صبح امروز (شنبه) در نشست خبری به مناسبت هفتم آذر سالروز عملیات مروارید و روز نیروی دریایی ارتش، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از بدو تاسیس تاکنون سرشار از روزهای پرافتخار بوده که هفتم آذرماه هم یکی از روزهای پرافتخار آن است که بر تارک دفاع مقدس می‌درخشد.

وی افزود: تسلط بر دریا توسط نیروی دریایی ارتش موجب شد تا خاک کشور از طریق دریا مورد محاصره واقع نشود. عملیات شکست حصر آبادان سرآغازش از دریا بود و نیروی دریایی تا به امروز حرکت امنیت ساز خود در دریا را ادامه داده است.

خانزادی با بیان اینکه همگام با پیشرفت انقلاب، نیروی دریایی کار خود را برای ساخت تجهیزات پیش برد و امروز می‌بینیم هر آنچه که در دریا نیاز داریم را خودمان ساخته‌ایم، گفت: امروز آن‌قدر انباشت بزرگی از علم و فناوری و زیرساخت ها و دانش دفاعی را در دست داریم که هیچ وابستگی به خارج نداریم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: امروز ترکیبی از پیشرفته ترین تجهیزات شامل سامانه های کنترل آتش، موشکی، توپخانه، سازه‌های جدید و پیشرفته و ... را در اختیار داریم.

وی با بیان اینکه طی روزهای آینده نمایشی از قدرت و تجهیزات نیروی دریایی ارتش را خواهیم دید، تصریح کرد: ناوشکن دنا در هفته‌های آینده و نهایتا تا نیمه دی‌ماه به نیروی دریایی ملحق خواهد شد. ناو موشک انداز زره ظرف هفته آینده به نیروی دریایی ارتش ملحق شد که فروند پنجم از شناورهای این نوع است.

امیر خانزادی با تاکید بر اینکه موضوع استقرار کامل نیروی دریایی در شمال اقیانوس هند در دستور کار نیروی دریایی قرار گرفت، عنوان کرد: برای این کار طی سال‌های گذشته از ظرفیت بنادر کشورهای دوست استفاده می کردیم اما وضعیت حاکم به دلیل شرایط کرونا ما را ب آن داشت که کمتر به بنادر کشورهای دیگر مراجعه کنیم و به همین دلیل ما را بر ان داشت تا استفاده کنیم از ظرفیت ناو بندری که بخشی از امکاناتی که یک بندر می تواند در اختیار شناورهای دیگر قرار دهد را انجام دهد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ناوبندری که به نیروی دریایی ارتش ملحق خواهد شد ظرفیت حمل ۵ فروند از انواع بالگردهای موجود در کشور را دارد که در حالت خاص تا ۷ فروند قابل افزایش است. همچنین مجهز به پهپادهای عمودپرواز پلیکان شده است، ظرفیت خوبی برای حمل سوخت، آب و سایر آمادها را دارد به طوری که با یکبار سوختگیری می‌تواند ۷-۸ بار دور کره زمین را طی کند.

وی تاکید کرد: البته ماموریت اصلی این شناور شمال اقیانوس هند است و وظیفه اصلی آن پشتیبانی طولانی مدت از یگان‌های رزمی است.

امیر خانزادی افزود: این ناو امکانات بسیار خوبی برای استقرار  تیم‌های عملیات‌های ویژه و حمل قایق های تندرو دارد همچنین امکانات پدافندی بسیار خوبی در این شناور استفاده شده و در روزهای آتی به نیروی دریایی ملحق می‌شود این شناور می تواند به توان دفاعی نیروی دریایی ایران کمک کند و معادلات دفاعی را در منطقه به هم بزند

وی نیروی دریایی سپاه و ارتش را یک ید واحد دانست و گفت: ماموریت ها به صورت بسیار خوبی بین این دو نیرو تقسیم شده است و پیوستگی امنیت با اتحاد میان دو نیروی دریایی ارتش و سپاه برقرار می‌شود. در دریایی که نیروهای دریایی کشورهای متخاصم جولان می‌دهند این که بگوئیم نیروهای دریایی در ایران در آن حوزه چه کار می کنند حرف نادرستی است قطعاً این دو نیرو با حضور در آب‌های آزاد امنیت و اقتدار را برای کشورمان به ارمغان می آورند

امیر خانزادی در خصوص برگزاری رزمایش مشترک با سایر کشورها گفت: این رزمایش‌ها نتیجه تعامل های گسترده میان کشورهاست و بر همین اساس نیروهای دریایی کشورهای مختلف در کنار هم قرار گرفته و یک رزمایش را برگزار می‌کند سال گذشته ما میزبان یک رزمایش مرکب میان ایران روسیه و چین بودیم اما با فاصله اندک شاهد شیوع بیماری کرونا بودیم که امروز شاهد اوج ان در جهان هستیم البته تعامل نیروهای دریایی همچنان حفظ می‌شود اما هیچ ارتباط مستقیمی قرار است با هم نداشته باشیم و ببا پروتکل های بهداشتی برنامه‌ریزی‌های ما به این شکل است که رزمایش در سال جاری برگزار شود البته این بستگی به نوع پیشرفت بیماری کرونا دارد.

وی ادامه  داد: کشورهای حاشیه اقیانوس هند در سال گذشته برگزار شود که تحت تاثیر بیماری کرونا قرار گرفت ما آمادگی داریم که در اسفندماه با حفظ رویکرد بدون تماس این رزمایش را برگزار کنیم.

امیر خانزادی در خصوص  روند الحاق ناو دماوند گفت: کار ساخت ناو دماوند در شمال در حال طی شدن است این ناو در این هفته به آب انداخته می شود و بلافاصله از آب گرفته می شود و ناو دماوند حتما تا پایان سال توان دریانوردی را خواهد داشت.

کد خبر 568535

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha