یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
۰ نفر

یکی از مهم‌ترین کمک‌هایی که می‌توان به مبتلایان به ویروس اچ. آی. وی کرد، از سوی رسانه‌هاست.

16

الهه شعبانی/ مدیرعامل انجمن احیای ارزش‌ها

رسانه‌ها می‌توانند در حوزه ایدز اطلاع‌رسانی کنند. خبرنگاران و اصحاب رسانه باید اطلاعاتی در زمینه اچ. آی. وی داشته باشند تا بتوانند با ادبیات با جامعه ارتباط برقرار کنند مناسب و تأثیرگذار، این اطلاعات را به دست مردم برسانند. از طریق این رسانه‌هاست که می‌توان جامعه را مطلع کرد ویروس اچ. آی. وی و ایدز با هم متفاوتند. ما به مراجعانمان واژه ایدزی را اطلاق نمی‌کنیم، چراکه به کار بردن این واژه بار منفی دارد و به انگ اجتماعی می‌انجامد. ما آنها را افرادی که با ویروس اچ. آی. وی زندگی می‌کنند، خطاب می‌کنیم.    افرادی که با این ویروس زندگی می‌کنند، بیمار نیستند. یعنی اگر دارو مصرف کنند و سبک زندگی سالم داشته باشند، هیچ مشکلی نخواهند داشت.

این افراد می‌توانند با مصرف به‌موقع داروها درمان شوند و بار ویروسی‌شان به صفر برسد. ولی اگر دارو دریافت نکنند و زندگی سالم نداشته باشند، آن وقت است که وارد فاز بیماری ایدز می‌شوند و این یعنی هر ویروس و باکتری فرصت‌طلبی وارد بدن شود، تبدیل به بیماری می‌شود و این بیماری‌هاست که به فوت فرد می‌انجامد.
 پیشرفت علم باعث شده شرایط این افراد بسیار راحت‌تر از گذشته شود، ولی به دلیل اینکه جامعه از آن اطلاع ندارد، هم انگ اجتماعی برای افرادی که با این ویروس زندگی می‌کنند رایج است و هم افرادی که رفتارهای پرخطر داشته‌اند و در معرض این ویروس قرار گرفته‌اند، این نگرانی را پیدا می‌کنند که تست ندهند. زمانی هم که اطلاع نداشته باشند و زندگی عادی داشته باشند، می‌توانند تا ۹ نفر را در طول زندگی‌شان آلوده کنند.   بنابراین آنچه مهم است این است که افراد از انجام آزمایش و مثبت بودن آن نترسند. آزمایش مثبت آنها را از زندگی ساقط نمی‌کند و این افراد می‌توانند با تغذیه سالم و مصرف دارو طول عمر کاملاً طبیعی داشته باشند. حتی در حال حاضر که با همه‌گیری ویروس کرونا مواجه هستیم، اگر افراد اچ. آی. وی مثبت دارویشان را دریافت کنند، هیچ مشکل خاصی ندارند و بیشتر از دیگران در معرض بیماری نیستند.
 در زمینه انگ اجتماعی ما فقط با مردم عادی مواجه نیستیم. گاهی پزشکان هم با وجود اینکه در این حوزه درس خوانده‌اند و به این بیماری کاملاً اشراف دارند، رفتارشان در برخورد با این افراد غیرحرفه‌ای و غیرتخصصی است. البته پزشکانی هم هستند که در این حوزه فعالند و با نگاه دقیقشان کمک زیادی به بیماران ومبارزه با بیماری می‌کنند.

کد خبر 568533

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha