گاهی در پوشش یک تانک جنگی یا در بار شترهای صحرا یا سوار بر ونی آبی‌رنگ خودشان را به مناطق دور و نزدیک می‌رسانند و گاهی هم در اتاقک‌های قرمزرنگ‌ تلفن‌های قدیمی انگلستان یا در خانه‌های کوچکی در سراسر جهان ساکن‌اند؛ کتاب‌هایی که هرچند خانه‌های عجیبی دارند اما رایگان به دست علاقه‌مندان خود می‌رسند.

کتابخانه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، در میان تپه‌ها و توده‌های سنگی باسیلیکاتا، در جنوب ایتالیا، نفس می‌کشد؛ «بیبلیوموتوکارو»("Bibliomotocarro")، یک اتوبوس مینیاتوری به رنگ آبی‌ کم‌رنگ، وسیله‌ای کوچک که با کتاب پر شده و به نظر کوچک‌ترین کتابخانه سیار جهان است. راننده آن یک معلم بازنشسته است که تصمیم گرفته ون سه‌چرخ خود را به یک کتابخانه تبدیل کند. کتابخانه‌ای که می‌تواند در مناطق اطراف رانندگی کند و به روستاهای دورافتاده و خارج از جاده برود و در آن‌جا به کودکان کتاب هدیه کند. صاحب این کتابخانه سیار پس از بازنشستگی احساس کرد که هنوز می‌تواند کارهای بیشتری برای کمک به کودکان انجام دهد تا آن‌ها لذت کتاب، کلمات و نوشتن را کشف کنند. او بیش از ۱۰ سال است که در این مناطق دورافتاده با کتابخانه سیار خود می‌چرخد، در هر یک از روستاها می‌ایستد، با مردم محلی گپی می‌زند و به بچه‌ها کتاب می‌دهد. اشتیاق او به خواندن و نوشتن بسیار چشم‌گیر است. او مجموعه‌ای از کتاب‌های ورزشی را هم در کتابخانه سیار خود دارد. حتی از کودکان دعوت می‌کند تا فصل اول داستانی را بنویسند، آن‌ها را جمع‌آوری می‌کند و با رسیدن به روستای بعدی از گروه دیگری از بچه‌ها می‌خواهد تا فصل دوم داستان را بنویسند.

پس از کتابخانه باجه تلفن «وست‌بری ساب مندیپ» حالا کتابخانه‌های دیگری نیز در باجه تلفن‌های سراسر انگلستان به وجود آمده‌اند و جعبه‌های سرخ، خانه کتاب‌ها شده‌اند.  
 
باجه تلفنی در  «لنگ کلوسن»("Long Clawson") انگلستان که به کتابخانه تبدیل شده است

کد خبر 568532

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha