گروه‌های سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بهره‌گیری از ظرفیت دیگر سازمان‌ها آمادگی لازم را برای مبارزه و مقابله با هجوم احتمالی ملخ‌ها دارند.

ملخ

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شنبه هشتم آذر در حاشیه نشست پایش و رصد ملخ‌ها گفت: با توجه به گزارش فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) مبنی بر مشاهده ملخ در کشورهای کویت، عربستان و یمن، رصد و پایش انجام می‌شود. دیروز جمعه با توجه به گزارش‌ مشاهده چند مورد ملخ در آبادان و ماهشهر برای بررسی و پایش وضعیت اعزام شدند اما در شهرستان‌های هویزه، خرمشهر، هندیجان، امیدیه و بهبهان گروه تشکیل داده‌ایم. زیرساخت‌های مبارزه با ملخ‌ها سال‌های قبل فراهم و این نشست در راستای ارائه هشدارها و آمادگی لازم برگزار شده است.

خدارحم امیری‌زاده افزود: تمام امکانات خوزستان آماده است و از ظرفیت ارگان‌هایی مانند هواشناسی و دریابانی نیز کمک می‌گیریم و در صورت مشاهده هرگونه دسته‌های ملخ که به سمت کشور ما حرکت کنند آمادگی مبارزه زمینی و هوایی وجود دارد. امسال این وضعیت کمی نسبت به سال گذشته کمی زودتر اتفاق افتاده که به دلایل شرایط جوی مخصوصا وزش باد ممکن است دسته‌های ملخ‌ها زودتر هجوم بیاورند. البته بارندگی‌ها تا حدودی در کنترل آنها موثر است. بنابراین با انجام تمهیدات لازم نباید اجازه دهیم این ملخ‌ها وارد کشور شود و به کشت‌های کشاورزان ما آسیب برساند.

امیری‌زاده اظهار کرد: هواپیماهای هوایی، پهبادها، سمپاش‌های ماشینی و دستی آماده هستند تا در صورتی که به نرم مبارزه برسند اقدامات لازم انجام شود. در سال گذشته در ۶ هزار هکتار با ملخ ها مبارزه شد و نیروهای ما اجازه ندادند آسیبی به زراعت و کشاورزی مردم وارد شود. ملخ‌ها تنها به کشاورزی آسیب نمی‌رسانند بلکه از هر سطح سبزی از جمله مرتع، جنگل، زراعت و نیشکر و در هر ۲۴ ساعت ۲ برابر وزن خود تغذیه می‌کنند.

نخستین بار در دهه‌های اخیر، ملخ صحرایی بهمن ۱۳۹۷ در مزارع شهرستان ساحلی هندیجان در۱۶۰ کیلومتری جنوب شرقی خوزستان مشاهده شد. اوج ریزش این آفت نابودکننده در تابستان ۱۳۹۸ در بسیاری از مناطق خوزستان بود و کشاورزان متحمل خسارات سنگینی شدند. در آن زمان عملیات مقابله و کنترل این آفت در خوزستان به صورت هوایی (پهپاد) و زمینی و هواپیماهای سم پاس با مشارکت بهره‌برداران بخش کشاورزی استان انجام شد.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۶.۵میلیون تن محصولات زراعی و باغی به ارزش بیش از ۲۰۰هزار میلیارد ریال به لحاظ کمیت و تنوع تولیدات در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.

کد خبر 568514

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha