اندازه کوچک ویروس کرونا در برابر سلول‌های خونی و اندازه سیاره زمین در فضا ابعاد ذهن ما را تغییر می‌دهد؛ پیشرفت شگفت‌انگیز تکنولوژی در برابر ناتوانی بشر تضادی قابل تامل را ایجاد می‌کند.

ویروس کرونا

به گزارش همشهری آنلاین، "نقطه آبی کمرنگ" در حالی به عنوان یکی از آخرین تصاویر ثبت شده از فضاپیمای وویجر۱ به نمایش درآمد که اکنون سی سال از ثبت اولیه آن گذشته و ناسا با روشی جدید از پردازش، تصویر اصلی را بازنشر کرده است؛ تصویری که زمین را در فاصله ۶ میلیارد کیلومتری و به صورت نقطه‌ای کوچک و رنگ پریده نمایش می‌دهد.

تصویر بازنشر شده از نقطه آبی کمرنگ، ناسا 2020

از دیگر سو کره زمین در یک سال اخیر، درگیر یک ویروس کوچک شده است.

ای‌بی‌سی داست در گزارشی نوشت ویروس‌های کرونا ذراتی کروی با قطر ۰.۰۶ تا ۰.۱۴ میکرون (یعنی به طور متوسط حدود ۰.۱۲۵ میکرون) هستند که بوسیله دانشمندان با میکروسکوپ الکترونی قابل‌مشاهده هستند.

اندازه آنها در برابر گلبول‌های قرمز (۷ میکرون) بدن انسان بسیار کوچک است و به دلیل اندازه نسبتا بزرگی که مقایسه با ذرات قابل عبور از ماسک‌های استاندارد دارند، این ماسک‌ها در برابر این ویروس محافظت کننده هستند.

اما چیزی که ما را به فکر وامی‌دارد اینست که تصویر عمیقی که از هستی داریم نیز همینقدر ما و زمینمان را کوچک و ناچیز نشان می‌دهد؛ همین‌قدر آسیب‌پذیر. 

مطالعه ذرات معلق موجود در هوا در ایتالیا که توسط انجمن پزشکی محیط زیست انجام شده نشان داد در فضاهای پرجمعیت که ذرات معلق PM۱۰ وجود دارد، شیوع ویروس کرونا بیشتر است.

این مطالعه کاملا با نتایج مطالعات قبلی که در مورد انتشار ویروس‌ها و باکتری‌های موجود در فضاهای پرجمعیت بود سازگار است و تاکید می‌کند که انتشار ویروس توسط ذرات معلق با بروز عفونت‌های ویروسی ارتباطی مستقیم دارد.

زیستِ بشر در دنیای مدرن بین هویت ذره‌ای و ناچیزش در فضا و نیز همه‌گیری یک ویروس یک دهم میکرونی گرفتار است. پیشرفت تکنولوژی ما را از شرایط موجود مطلع کرده ولی همچنان باید برای حفظ حیات خود و عزیزانمان تلاش کنیم.

کدام ماسک مناسب این روزهاست؟

حقایقی جدید درباره ماسک‌ | ویروس کرونا چقدر روی ماسک ماندگار است؟

کد خبر 568447
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha