استان سمنان با بیش از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت، فاقد مرکز یا کلینیک تخصصی درمان ناباروری است و بیشتر زوج‌های نابارور ساکن سمنان برای درمان ناچار به سفر به استان‌های همجوار هستند.

مادروفرزند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ازدواج و در پی آن صاحب فرزند شدن از رویدادهای زیبا و به یادماندنی زندگی انسان است. به طوری که معنا و مفهوم زندگی انسانی که پدر و یا مادر می‌شود با پیش از این اتفاق به طورکلی متفاوت است و شور و نشاط وصف ناپذیر حضور فرزند در زندگی، حکم تولدی دوباره را دارد. در این بین، اما برخی از زوج‌ها هستند که به سادگی و بدون کمک راهکاری درمانی و پزشکان متخصص نمی‌توانند چنین رویداد فرخنده‌ای را تجربه کنند.

بر اساس آمار، حدود ۲۰ درصد از زوج‌های ایرانی نابارور و در آرزوی فرزندآوری هستند. در چنین شرایطی و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر اهمیت مقوله جمعیت جوان در اقتدار ملی و پیشرفت و ضرورت جبران کاهش نرخ رشد جمعیّت، اهمیت فعالیت مراکز درمان ناباروری در دسترس عموم مردم بیش از پیش احساس می‌شود.

زوج‌های ناباروری که مشکل را احساس کرده‌اند

محمد علیان، پدری که با کمک پزشکان متخصص صاحب فرزند شده است گفت: من و همسرم برای درمان ناباروری ناچار شدیم بارها به تهران سفر کنیم و این سفرها هم مخارج درمان را افزایش داد و هم آرامش و استراحت لازم برای همسرم فراهم نبود. وقتی درگیر این مشکل بودیم، بارها به لزوم وجود یک مرکز تخصصی درمان ناباروری در شهرمان پی بردیم و فکر می‌کنم اگر چنین مرکزی در نزدیک محل زندگی‌مان بود، خیلی آسان‌تر و کم هزینه‌تر صاحب فرزند می‌شدیم. همچنین برای هر بار مراجعه به پزشک، ناچار بودیم چندین برابر وقت صرف کنیم در حالی که اگر مرکز مورد نظر در نزدیکی محل زندگی مان بود در وقت هم صرفه جویی می‌شد و فکر می‌کنم برخی زوج‌های نابارور به دلیل در دسترس نبودن آسان مراکز تخصصی درمان ناباروری، اقدام به درمان نمی‌کنند.

تکمیل و تجهیز پژوهشکده رویان در گرو اعتبار

پژوهشگاه رویان به عنوان یک مرکز جراحی محدود با هدف ارائه خدمات درمانی به زوج‌های نابارور و پژوهش و آموزش در زمینه علوم باروری و ناباروری وابسته به جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران فعالیت می‌کند که طبق مصوبه دولت، قرار است شعبه‌ای از این پژوهشکده تخصصی در مهدیشهر استان سمنان افتتاح شود.حسن رهایی، رئیس جهاد دانشگاهی مرکز سمنان گفت: به دلیل کمبود اعتبارات، افتتاح این طرح با تاخیر مواجه شده است. در سفر دوم ریاست جمهوری به استان، مصوب شد که ۸۰ میلیارد ریال به تکمیل این طرح اختصاص یابد اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

ساخت و ساز فاز اول ساختمان این پژوهشکده در زمینی به مساحت ۲ هکتار، ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل به ۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است. بعد از ساخت و ساز، تجهیزات مورد نیاز هم به اعتبار نیاز دارد. ابتدای سال ۹۷، بودجه مورد نیاز برای تجهیز فاز اول پژوهشکده رویان ۲۰۰ میلیارد ریال برآورد شده بود که با توجه به نوسانات شدید قیمت‌ها و وارداتی بودن بیشتر این تجهیزات، در حال حاضر میزان اعتبار مورد نیاز بسیار تغییر کرده است.

برنامه بهسازی بخش درمان ناباروری بیمارستان امیرالمومنین(ع)

سید محمد حسینی، رئیس بیمارستان امیرالمومنین (ع) سمنان اظهار داشت: بخش ناباروری بیمارستان امیرالمومنین (ع) در سال حدود ۳ هزار مراجعه کننده دارد. میزان نتیجه گیری مثبت زوج‌های مراجعه کننده، بسته به سیکل‌های درمانی و نوع درمان متفاوت است. به طور مثال کسانی که تحت درمان دارویی قرار می گیرند حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد، به روش تلقیح داخل رحمی ۱۵ تا ۲۰ درصد و در روش میکرواینجکشن حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد مراجعان نتیجه مثبت می‌گیرند. نزدیک به ۹۰ درصد هزینه های بیمارستانی افراد تحت پوشش دستورالعمل جدید برنامه حمایت مالی زوجین نابارور، پوشش داده می‌شود و البته هزینه‌های آزمایش‌ها و داروها در خارج از بیمارستان بر عهده خود مراجعه کنندگان است.

وی افزود: نقشه بخش جدید ناباروری این بیمارستان در سمنان طراحی شده است و بهسازی فضای کلینیک ناباروری یکی از برنامه‌های توسعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان سمنان است که به محض تامین منابع مالی، بهسازی فضای فیزیکی شروع خواهد شد. امکان ارائه خدمات درمانی به صورت روزانه ۳ بیمار به روش تلقیح داخل رحمی و ۳ بیمار به روش تلقیح خارج رحمی وجود دارد  و همچنین کلینیک سرپایی ۳ روز در هفته فعال است که هر روز تا ۲۰ نفر بیمار پذیرش می شوند.

به منظور کاهش هزینه‌ها، صرفه جویی در وقت و رفع نیاز مراجعان درمان ناباروری به آرامش و استراحت بیشتر، لازم است مرکز تخصصی درمان ناباروری در نزدیک محل زندگی افراد وجود داشته باشد، و استان سمنان با بیش از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت، مرکز تخصصی درمان ناباروری ندارد. شاید با تحقق وعده‌هایی که در خصوص تامین اعتبار داده شده، اندکی از مشکلات زوج‌های نابارور استان سمنان حل شود

کد خبر 568413

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha