مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از معرفی ایده‌های برتر حوزه محیط زیست شهری در دی ماه خبر داد و گفت: از صاحبان ایده‌های برتر برای تجاری‌سازی ایده‌ها حمایت می‌کنیم.

شینا انصاری

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، دکتر شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در یک گفتگوی زنده تلویزیونی به تشریح جزئیات برگزاری رویداد بین‌المللی کلیماتون در تهران پرداخت و گفت: این رویداد یکی از رویدادهای مهم بین‌المللی در حوزه محیط زیست شهری است که از سال ۲۰۱۵ در بیش از ۱۰۰ شهر دنیا برگزار می‌شود و امسال شهر تهران برای سومین بار است که در این رویداد شرکت می‌کند.

وی با بیان اینکه رویداد بین‌المللی کلیماتون یک برنامه شهر محور است تا یک فضایی برای ایده‌پردازی جهت رفع مشکلات محیط زیست شهری ایجاد کند، افزود: همان طور که از نام این رویداد مشخص است، محور عمده آن بحث تغییر اقلیم به عنوان یک مشکل جهانی، کاهش گازهای گلخانه‌ای و سازگاری و تاب‌آوری شهری است و هدف آن ایجاد بستری برای خلق ایده‌های نوآورانه و کاربردی با مشارکت شهروندان صاحب ایده و متخصصان است.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از حمل و نقل پاک، بهبود کیفیت هوا، کاهش پسماند، مدیریت انرژی و استفاده از انرژی‌های پاک، مصرف آب و بازچرخانی پساب و ساختمان‌های سبز به عنوان محورهایی از حوزه محیط زیست شهری نام برد که در این دوره رویداد کلیماتون مورد توجه قرار می‌گیرد.

انصاری با یادآوری صدور فراخوان ثبت‌نام در این رویداد بین‌المللی از ۲۶ آبان ماه، اظهار کرد: ثبت‌نام‌کنندگان طی سه روز از ۹ تا ۱۱ آذر ماه، برنامه کارگاه‌ها را به صورت آنلاین خواهند داشت و به طرح ایده‌های خود می‌پردازند. در هر کارگاه هم مشاورانی حضور دارند که افراد را برای توسعه ایده‌ها و ارئه طرح همراهی خواهند کرد.

به گفته وی، شرکت‌کنندگان در این رویداد تا پایان آذر ماه فرصت دارند ایده‌های پیشنهادی را توسعه داده و تبدیل به طرح کنند. در دی ماه نیز هیئت داوران داخلی به بررسی این طرح‌ها می‌پردازند و ایده‌ها و طرح‌های منتخب به دبیرخانه بین‌المللی کلیماتون ارسال می‌شود.

انصاری با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از ۱۴۵ شهر جهان در این رویداد مشارکت کردند، گفت: سال گذشته از بین ۱۰۰ ایده‌ای که در هیات داوری داخلی بررسی شد، ۱۱ ایده منتخب با محوریت پسماند از سوی ایران به دبیرخانه بین‌المللی کلیماتون ارسال کردیم که یک مورد از آنها با موضوع کیسه‌های پایدار هوشمند توانست در میان ۱۰۰۰ طرح برتر جهانی قرار گیرد.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تصریح کرد: معرفی ایده‌ها به دبیرخانه بین‌المللی، پایان راه نیست. این ایده‌ها در این مرحله به پایان نمی‌رسند بلکه ایده‌های برتر می‌توانند با جذب سرمایه‌گذار دولتی یا خصوصی، تجاری‌سازی شوند تا بتوانند مشکلی از مشکلات محیط زیست شهری را کاهش دهند. حتی بر روی ایده‌هایی که در بین طرح‌های برتر جهانی هم قرار نمی‌گیرند، کار خواهیم کرد و مواردی که قابلیت کاربرد داشته باشد را به سازمان‌ها و شرکت‌های بهره‌بردار معرفی می‌کنیم.

وی به عنوان نمونه از مذاکره با شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند برای اجرایی کردن ایده کیسه‌های پایدار هوشمند با هدف کم کردن مصرف پلاستیک خبر داد و ابراز امیدواری کرد تعداد و بروز و ظهور طرح‌های برگزیده از ایران آنچنان افزایش پیدا کند که زمینه توجه و اشتیاق سرمایه‌گذاران خارجی برای حمایت از ایده‌های ایران را فراهم آورد.

کد خبر 568395
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha