حضور پرندگان مهاجر در استان مازندران و در کنار آن پرورش طیور در مزارع و شالیزارها خطری جدی برای شیوع ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان محسوب می‌شود.

بیماری طیور

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، فصل سرد سال که شروع می‌شود نگرانی‌ها در ارتباط با شیوع ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مازندران شدت می‌گیرد. امسال نیز همزمان با آغاز فصل سرد سال از سوی دامپزشکی مازندران هشدارهای لازم برای پیشگیری از ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به مردم داده شده که با وجود این توصیه‌ها و هشدارها استان مازندران از سوی سازمان دامپزشکی کشور به عنوان یکی از کانون‌های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور معرفی شد که لازم است توصیه‌ها و هشدارها جدی گرفته شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: از همان روزهای آغاز فصل سرما و ورود پرندگان مهاجر احتمال شیوع ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مازندران وجود داشت و طی این مدت هشدارهای بهداشتی برای پیشگیری از این ویروس داده شده که باید از شکار پرندگان مهاجر خودداری کنند. موضوع مهم این است احتمال آلوده بودن پرندگان مهاجر با توجه به ناقل بودن آنها وجود دارد که باتوجه به این مهم توجه به توصیه‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. استان مازندران یکی از سه کانون آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان است، پرندگان وحشی مهاجر که هم‌اکنون در تالاب‌های استان زمستان‌گذرانی می‌کنند، می‌توانند به‌عنوان مخزن و ناقل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان باشند.

سیدحسین رضوانی تاکید کرد: مردم از شکار و یا خرید و فروش پرندگان جدا پرهیز کنند، روستاییانی که در اطراف تالاب‌های زیستگاه پرندگان مهاجر زندگی می‌کنند در صورت نگهداری طیور بومی علاوه بر حصارکشی و محصور کردن این پرندگان در منزل، مکان نگهداری را مسقف کرده و از نگهداری همزمان پرندگان آبزی از جمله اردک و غاز در کنار سایر ماکیان خودداری کنند موضوع مهم دیگر اینکه روستاییان نیز از خرید و فروش انواع ماکیان از افراد دوره‌گرد و دست‌فروش جلوگیری کنند. تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر آلوده بودن صنعت طیور مازندران به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گزارش نشده است، متصدیان واحدهای طیور صنعتی باید موارد بهداشتی قرنطینه‌ای را  جدی بگیرند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران خاطرنشان کرد: پرهیز از شکار پرندگان وحشی‌آبزی و خرید و فروش پرندگان وحشی‌آبزی، خودداری از تماس مستقیم با پرندگان وحشی‌آبزی، پرهیز از نگهداری پرندگان آبزی‌وحشی با پرندگان آبزی‌اهلی مورد تاکید است تا با مشکلات بیشتری مواجه نشویم. به فرزندان‌مان باید بیاموزیم تا از تماس با هرگونه پرنده خودداری کنند، لازم است درصورت مشاهده تلفات غیرعادی در پرندگان موضوع به ادارات دامپزشکی گزارش شود.

کد خبر 568387

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مازندران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha