نخستین واحد پیش‌ساخته فرآورش نفت ایران با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون دلاری یک شرکت اروپایی در غرب کارون استان خوزستان به بهره‌برداری رسید.

افتتاح

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، این واحد با ظرفیت فرآوری روزانه ۵۰ هزار بشکه نفت و با در اختیار داشتن ۲ ردیف (train) هر یک با ظرفیت ۲۵ هزار بشکه در روز طراحی شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه و مهندسی نفت گفت: واحد پیش ساخته فرآورش نفت در غرب کارون قابلیت توسعه تا ۸۰ هزار بشکه را در روز دارد، این واحد با سرمایه گذاری حدود ۵۰ میلیون دلار در ضلع جنوبی میدان آزادگان جنوبی راه اندازی و از امروز در مدار عملیات قرار گرفته است.

تورج دهقانی افزود: این طرح در مدت یکسال آماده بهره‌برداری شده در حالیکه ساخت آن به روال معمول پنج سال به طول می‌انجامید و در زمان حاضر نفت استحصال شده از ۳۵ حلقه چاه مستقر در این میدان مشترک را فرآورش و به تدریج به ظرفیت آن افزوده می‌شود.

وجود ۷۰ میلیارد بشکه نفت در غرب کارون

وی ذخایر نفتی در غرب کارون را ۷۰ میلیارد بشکه عنوان کرد و گفت: به تدریج با اجرای طرح‌های مختلف برای برداشت از این میدان نفتی تلاش می کنیم تا درآمد کشور در حوزه صنعت نفت افزایش یابد. برای نخستین بار است که وزارت نفت با یک شرکت سرمایه گذار در قالب قرارداد ساخت، مالکیت و بهره برداری وارد همکاری می‌شود و دریافتی پیمانکار مربوطه در قبال تحویل نفت فرآورش شده به شکل حق العمل کاری است.

مدیرعامل شرکت توسعه و مهندسی نفت بیان کرد: پیش بینی می‌شود این نوع از قراردادهای نفتی، سرمایه گذاران بیشتری را برای حضور در صنعت نفت ایران ترغیب کند.

کد خبر 568079

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha