معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: برنامه‌هایی برای حفظ و مستندسازی سنگ‌نگاره‌های بام و صفی‌آباد به دلیل ارزشمند بودن این نوع آثار در دست اجراست.

سنگ‌نگاره

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علی مستوفیان با بیان اینکه ثبت این مناطق در فهرست آثار ملی راه را برای حفاظت و بررسی‌های بیشتری هموار می‌کند، افزود: هنوز هیچ تیم باستانشناسی در این محل اکتشاف انجام نداده است.

وی بیان کرد: برای این کار لازم است طرح اولیه‌ای با اولویت‌های استانی مصوب و به پژوهشکده باستانشناسی ارسال شود و فردی هم به عنوان سرپرست تیم کاوش معرفی و پس ازبررسی و تایید پژوهشکده مجوز اکتشاف صادر شود. اداره شهرستان اسفراین در مورد حفظ این سنگ نگاره‌ها اقدامات لازم انجام داده است.

پیشتر، دکتر علی‌اصغر طاهری صفی‌آبادی اعلام کرده بود سنگ‌نگاره‌های منطقه بام و صفی آباد به شناخت تاریخ، فرهنگ و مردم شناسی این منطقه کمک شایانی می‌کند. این کنشگر اجتماعی خواستار توجه به این سنگ‌نگاره‌ها و جلوگیری از نابودی آن با ابزارهای راهسازی شد.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد با ۱۵۶ اثر تاریخی، مذهبی،  گردشگری و طبیعی ثبت شده در فهرست آثار ملی، رتبه نخست استان خراسان شمالی را  در ثبت آثار ملی دارد. ارگ تاریخی بلقیس، مقبره شیخ آذری و غار نوشیروان از آثار برجسته تاریخی این شهرستان است.

 تاکنون ۶۵۵ اثر طبیعی، تاریخی، ناملموس و اثر منقول خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد، ۵۱۱ اثر تاریخی، ۴۹ اثر طبیعی و ۷۵ اثر ناملموس و ۲۰ اثر منقول تاریخی است.

کد خبر 567999

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha