قوای انتخابی ایران این روزها سردترین روابط با یکدیگر را حداقل در چند سال اخیر پشت ‌سر می‌گذارند؛ چنان‌که کمتر روزی است که یا نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی علیه دولتی‌ها موضع نگیرند یا دولتی‌ها با اظهارات و اقداماتی علیه پارلمان، صدای انتقادهای تند و تیز ساکنان ساختمان هرمی ‌شکل میدان بهارستان را درنیاورند.

تصاویر جلسه علنی مجلس ۲۳ شهریور

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، موضع‌گیری‌هایی که از سطح وزرا و نمایندگان عبور کرده و تاکنون دست‌کم ۳ مرتبه سبب شده حسن روحانی و محمدباقر قالیباف به عنوان روسای قوای مجریه و مقننه علیه یکدیگر زبان بگشایند. یکی از مشهورترین این موارد به اظهارات رییس‌جمهوری و رییس مجلس درباره ویروس کرونا و البته رابطه با امریکا برمی‌گردد که حداقل درباره موضوع نخست، اختلاف آنقدر گسترده شد و دایره زد و خوردها چنان افزایش یافت که قالیباف را بر آن داشت تا در قامت رییس انتخابی‌ترین قوه ایران در نامه‌ای به عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی، رسما خواستار حضور نمایندگان مجلس در ستاد ملی مقابله با کرونا به عنوان نهاد بالادستی در مدیریت کرونا و مقابله با این ویروس شود؛ درخواستی که ظاهرا از سوی رهبری رد نشده و روز گذشته رسما خبر عضویت نایب‌رییس اول مجلس در این ستاد از سوی رسانه‌های ارتباط‌جمعی اعلام شد.

 توفیق پارلمان؟!
پیش از آنکه خبر انتصاب امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در ستاد ملی مقابله با کرونا رسانه‌ای شود، نمایندگان مجلس به‌ویژه اعضای کمیسیون بهداشت و درمان بارها و بارها خواستار عضویت رییس این کمیسیون در ستاد مقابله با کرونا بودند. از دید نمایندگان، عضویت‌شان در این ستاد، از آن جهت حائز اهمیت بود که علاوه بر نقش‌آفرینی در روند تصمیم‌گیری در مورد تعطیلی شهرها و شهرستان‌هایی که نسبت به میزان گستردگی همه‌گیری کرونا در وضعیت قرمز قرار دارند، می‌توانستند بیش از پیش پاسخگوی سوالات رسانه‌ها و البته افکار عمومی باشند؛ شاید به همین دلیل هم بود که آنها منتظر پاسخ عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی نماندند و طرحی دوفوریتی را تهیه و تقدیم هیات‌رییسه مجلس کردند که در صورت تصویب و تایید، روسای کمیسیون‌های بهداشت و درمان و شوراها و امور داخلی مجلس به عضویت ستاد ملی مقابله با کرونا درمی‌آیند و البته حق رای نخواهند داشت. این نمایندگان همچنین برای ضمانت اجرای طرح خود، انفصال از خدمات دولتی را برای کسانی که از اجرای این قانون سرباز بزنند، در نظر گرفتند تا شاید بدین طریق عزم جزم خود را به نمایش بگذارند. با این همه اما بازهم توفیق چندانی حاصل نکردند.

عضویت نایب‌رییس اول مجلس شورای اسلامی در ستاد ملی مقابله با کرونا در مرحله اول نشانگر سطح اهمیت این ستاد است. تاکنون کلامی از جزییات متن نامه قالیباف به عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی در دست نیست ولی با اتکا به اظهارات نمایندگان و اقدامات‌شان، می‌توان گفت که احتمالا مطلوب رییس مجلس نیز عضویت روسای دو کمیسیون بهداشت و شوراها در ستاد مقابله با کرونا بوده که از قضا هر دو از چهره‌های نزدیک به قالیباف نیز محسوب می‌شوند ولی مخالفت با این مطالبه و عضویت دومین مرد قدرتمند مجلس در ستاد مقابله با کرونا، نمایانگر سطح اهمیت و فعالیت این ستاد است.

ضمن آنکه با این حساب نمی‌توان به شفاف‌سازی مباحث و محتوای جلسات این ستاد نیز امید بست، چراکه افکار عمومی و رسانه‌ها عملا چندان به قاضی‌زاده‌هاشمی، در قامت نایب‌رییس اول مجلس دسترسی ندارند و اخباری که به نمایندگان می‌رسد هم احتمالا با فیلترهایی همراه خواهد بود و این یعنی، کلامی خلاف منویات این ستاد به اطلاع عموم جامعه نخواهد رسید؛ بنابراین شاید چندان صحیح نباشد که عضویت نایب‌رییس اول مجلس در ستاد ملی مقابله با کرونا را توفیق پارلمان بدانیم؛ هرچند به هرحال آنان توانستند نظرشان را بر «پاستور» دیکته کنند و این یعنی با درنظرگیری پیروزی مجلس در طرح الزام دولت به پرداخت یارانه برای تامین کالاهای اساسی و تایید مصوبات‌شان در شورای نگهبان، حالا «بهارستان» ۲ بر صفر از «پاستور» پیش افتاده است.

 پروتکل‌های پارلمان
عضویت نایب‌رییس اول مجلس در ستاد ملی مقابله با کرونا البته به معنای پایان کش و قوس و درگیری‌های اخیر قوای مجریه و مقننه بر سر این «ویروس منحوس» نخواهد بود. یکی از مواردی که با اعتراض نمایندگان همراه شده بود، تعیین ‌تکلیف این ستاد برای مجلس بود؛ تا جایی که محمدرضا صباغیان، نماینده بافق و مهریز این مساله را به معنای «مرگ مجلس» دانسته بود. اظهارات او اگرچه با همراهی برخی دیگر از نمایندگان و البته انتقادهای قالیباف همراه شد ولی در نهایت تصمیم به تعطیلی مجلس را لغو کرد.

در عوض اما نمایندگان مجبور به رعایت پروتکل‌های خاص در صحن علنی مجلس شدند. تعداد نمایندگان حاضر در مجلس به شکل قابل‌توجهی کاهش یافت و مابقی نمایندگان در شرایطی از طریق ویدئوکنفرانس در نشست مجلس شرکت کردند که حداقل تا آنجا که به آیین‌نامه داخلی پارلمان مربوط است، چنین روشی در برگزاری جلسات علنی مجاز نیست. هرچند این روش صراحتا منع نیز نشده است.

با این حال همین اقدامات نیز نتوانسته نظر ستاد ملی مقابله با کرونا را جلب کند؛ چنان‌که سخنگوی این ستاد صراحتا روز گذشته در اظهاراتی که خبرگزاری جمهوری اسلامی آن را منتشر کرد، گفت که جلسات مجلس مطابق شیوه‌نامه‌های اعلامی این ستاد نیست. رضا رییسی همچنین در شرایطی به ایرنا گفت که «متاسفانه اکنون در خبرها و تصاویر مشاهده می‌شود که تقریبا نصف افراد در صحن علنی نشسته‌اند و دستور حضور حداکثر ۱۵ نفر در فضای بسته نقض شده است» و اضافه کرد که «گاهی در تلویزیون نیز مشاهده می‌شود که در برگزاری کمیسیون‌ها هم افراد حاضر بیشتر از ۱۵ نفر هستند و این مشکل هم در برگزاری صحن علنی و هم جلسه‌های کمیسیون‌ها به صورتی که اعلام شده، اجرایی نمی‌شود.» که این روزها روابط دولت و مجلس وضع مطلوبی ندارد؛ از این‌رو دشوار و دور از انتظار نیست پیش‌بینی تذکرات نمایندگان در جلسات آینده مجلس و استفاده‌شان از کلیدواژه «شأن پارلمان» برای انتقاد از نوع گفتار سخنگوی ستاد کرونا درباره پارلمان!

کد خبر 567966

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha