به گزارش همشهریآنلاین به نقل از ایسنا، صحبت از مشکلات دانشآموزان روستایی شاید برای ما تکراری باشد اما همین موضوعات تکراری برای عدهای تبدیل به قصه غمانگیزی میشود و بخش مهمی از زندگی روزمرهشان را مختل میکند. تا قبل از شیوع ویروس کرونا دانش آموزان روستایی با مشکلاتی مانند مسافتهای طولانی روستا تا مدرسه، نبود امکانات لازم برای بهرهمندی از تحصیل و… مواجه بودند و شیوع ویروس کرونا که منجر به مجازی شدن آموزش شد، مشکلات تازهای را برای آنها به وجود آورد.
دانشآموزان روستای سرهنگچه در شهرستان اردستان، استان اصفهان از ابتدای سال تحصیلی تاکنون برای آنتندهی بیشتر گوشیهای همراه خود، مجبورند هر روز به یکی از کوههای حاشیه روستای خود صعود کنند و علی رضایی، یکی از معتمدان روستای سرهنگچه در این باره گفت: متأسفانه دانشآموزان این روستا از کمترین امکانات رفاهی محروم هستند و برای تحصیل مجبورند هر روز مسافت زیادی را طی کنند تا بتوانند اینترنت داشته باشند. در حال حاضر تقریبا ۱۶ تا ۱۷ دانشآموز در این روستا زندگی میکنند و این دانشآموزان که بیشتر هم دختر هستند مجبورند در این سرما هر روز به کوههای اطراف بروند تا بتوانند با پیامرسانهایی که معرفی شده ارتباط برقرار کنند.
۳۰ درصد دانشآموزان روستا مشکل اینترنت دارند
ابوالفضل دهقانی، رئیس شورای اسلامی روستای سرهنگچه نیز اظهار کرد: وضعیت خطدهی تلفن در روستا قابل قبول بوده، ولی اینترنت بسیار ضعیف است. بچههای این روستا هر روز باید تکالیف خود را روی کاغذ بنویسند و بعد برای ارسال آن به بالای کوههای اطراف بروند. تقریبا بیش از ۳۰ دانشآموز این روستا و چند روستای کوچک همجوار، با مشکل خطدهی اینترنت مواجه هستند و تاکنون از طرف شورا، از مخابرات اردستان و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در این خصوص سوال شده و حتی نامهای به وزیر ارتباطات هم نوشتهایم ولی هنوز اتفاقی نیفتاده است.
در اقلام فیزیکی به ندرت کمبود وجود دارد
علیاصغر مؤمنیان، مدیر آموزش وپرورش اردستان نیز گفت: از زمانی که وضعیت تحصیل دانشآموزان با محدودیتهایی مواجه شده و آنها به سمت فضای مجازی کشیده شدهاند؛ علاوه بر کمبود وسایل سخت افزاری مانند موبایل و تبلت، دانشآموزان اکثر روستاهای شهرستان اردستان با مشکلات خاصتری نظیر خطدهی اینترنت هم مواجه شدند. از طریق دیگر ادارات، خیران و مسئولان شهرستان تاکنون اقدامات مؤثری برای تأمین تبلت و موبایل برخی از دانشآموزان انجام شده است، ضعیف بودن اینترنت باعث گلایهمندی دانشآموزان زیادی شده است. با فرماندار شهرستان هم هماهنگیهای لازم شده و قرار است آموزش وپرورش مناطقی که مشکل اینترنت دارند را معرفی کند. مطمئنا ایجاد زیرساخت برای تحصیل دانشآموزان مناطق روستایی در اولویت آموزش و پرورش و مدیران شهرستان است و در موضوع اقلام فیزیکی به ندرت کمبود وجود دارد اما این موضوع اینترنت است که به مهمترین چالش این روزهای دانشآموزان روستایی تبدیل شده است.
تحریمها خدمات مخابرات را کُند کرده است
حمیدرضا ترکیان، رئیس مخابرات شهرستان اردستان در این باره گفت: با اقداماتی که در چند سال اخیر انجام شده، بیش از ۶۰ درصد از سایتهای روستایی شهرستان «۳G» شده و مابقی آن نیز بر اساس میزان ترافیک و مشتری تحت پوشش، در اولویت قرار میگیرد و به مرور انجام میشود. به دلیل تحریمهایی که وجود دارد، مشکلات تأمین تجهیزات متأسفانه اقدامات مخابرات را کُند کرده است و امیدواریم نماینده مردم اردستان در مجلس، از محل اعتبارات خدمات اجباری دولت در مناطق محروم و روستایی پیگیر تأمین ایجاد زیرساخت برای مناطق روستایی باشد. سال گذشته با پیگیریهایی که نماینده این مردم در مجلس داشت از محل اعتبارات خدمات اجباری دولت در مناطق محروم و روستایی اعتبارات قابل توجهی جذب شهرستان شد و با جذب این اعتبارات توانستیم سایت چند روستای شهرستان از جمله روستاهای امیرآباد، درقه و شیرازان را تقویت کنیم.
رئیس مخابرات شهرستان اردستان تصریح کرد: درخواستهای زیادی در خصوص ضعیف بودن اینترنت از روستاهای شهرستان دریافت کردهایم، اما با توجه به شرایط مالی تاکنون امکان تجهیز تمام این روستاها را نداشتهایم و موضوع اعتبارات، ما را با مشکلاتی مواجه کرده است. به هیچ عنوان اداره مخابرات دنبال صرفه اقتصادی در این موضوعات نیست، زیرا درآمدی که از محل سایتهای روستایی به دست میآید یک دهم هزینهای که انجام شده نیز نمیشود. در مورد وضعیت اینترنت در روستای سرهنگچه، با پیگیری انجام شده، قرار است تا آخر سال با اعتباراتی که جذب میشود برخی از سایتهای روستایی از جمله این روستا ارتقا پیدا کند و امیدواریم نتیجه مثبتی داشته باشد.
نظر شما