دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری در نامه‌ای به استاندار خراسان رضوی مصوبه اخیر این شورا را درباره تهیه و تدقیق نقشه گسل‌های شهری و حاشیه ۳۰ کیلومتری آن و تعیین حریم‌های آنها ابلاغ کرد.

گسل‌های مشهد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ۲۱ مهر امسال بود که پس از دو سال بلاتکلیفی درباره نقشه گسل‌های مشهد، این نقشه به‌تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری رسید و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری در نامه‌ای به شش استاندار کشور از جمله استاندار خراسان‌رضوی، مصوبه اخیر این شورا درباره تهیه و تدقیق نقشه گسل‌های شهری و حاشیه سی‌کیلومتری آن و تعیین حریم‌های آنها را ابلاغ کرد. فرزانه صادق‌مالواجرد معاون وزیر راه‌وشهرسازی و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، با ارسال این نامه ممنوعیت‌های مربوط به ساخت‌وساز در پهنه گسل‌ها را تشریح کرد.

در این نامه تأکید شده ساخت سه گروه از ساختمان‌ها به‌روی پهنه‌های گسلی و حریم‌های آنها ممنوع است. ساختمان‌های با درجه اهمیت بسیار زیاد اولین گروه ساختمانی است که بر اساس این نامه ساخت آنها روی پهنه‌ها و حریم‌های گسل‌ها ممنوع است. طبق تعریف، ساختمان‌های با درجه اهمیت بسیار زیاد در آیین‌نامه مربوط شامل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، ایستگاه‌های آتش نشانی، مراکز و تأسیسات آب‌رسانی، ساختمان‌های نیروگاه‌ها و تأسیسات برق رسانی، برج‌های مراقبت فرودگاه‌ها، مراکز مخابرات، رادیو و تلویزیون، تأسیسات نظامی و انتظامی، مراکز کمک‌رسانی و به‌طور کلی همه مراکزی است که در امداد و نجات مؤثر هستند و همچنین ساختمان‌های خطرزا مانند انبار مواد سمی، گازهای خطرناک، کارخانه‌های تولید مواد شیمیایی در این گروه قرار می‌گیرند.

مدارس، پمپ‌های بنزین و گاز و ایستگاه‌های اصلی مترو دومین گروه ساختمان‌هایی هستند که ساخت آنها به‌روی گسل‌ها و حریم آنها ممنوع اعلام شده است. ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه با تعداد طبقات تعریف شده برای هر شهر و بیشتر از آن به‌روی حریم و پهنه‌های گسلی به‌عنوان ساختمان‌های گروه سوم ممنوع است. در ادامه این نامه آمده است: "سازمان مدیریت بحران "حسب مورد سازمان پدافند غیرعامل" موظف است تکالیف مربوط به مقاوم‌سازی یا نوسازی بیمارستان‌های واقع در حریم گسل‌ها، مقاوم‌سازی یا نوسازی مدارس واقع در حریم گسل‌ها و اتخاذ تمهیدات مهندسی مناسب در نقاط تقاطع خطوط اصلی انتقال حامل‌های انرژی با حریم گسل‌ها به‌نحو مقتضی از دستگاه‌های مرتبط بخشی مورد پیگری قرار دهد و گزارش نوبه‌ای به دبیرخانه شورای‌عالی ارائه شود. "

معاون وزیر راه در بخش دیگری از نامه خود آورده است: "با توجه به این‌که نقشه‌های تدقیق‌شده پهنه‌های گسلی و حریم‌های آنها و ضوابط ساخت‌وساز در آنها بستگی تام به یکدیگر دارد، پیرو تأکیدهای قبلی، مرکز تحقیقات موظف است ضوابط ساخت‌وساز به‌روی حریم و پهنه‌های گسلی را حداکثر تا یک‌ماه آینده با فرایند قانونی لازم به همه مراجع ذی‌ربط ملی ابلاغ کند. همچنین کارگروه‌های تخصصی، کمیسیون‌های ماده پنج شهرها و شوراهای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها در شهرهای تهران، کرج، تبریز، مشهد، زنجان و کرمان که مراحل تدقیق حریم و پهنه گسلی به‌شرح این مصوبه در آنها انجام شده است، موظف‌اند همه مصوبات خود را که تا تاریخ ابلاغ این مصوبه منجر به احداث بنا نشده است، با رعایت مفاد ممنوعیت‌های ساخت ساختمان‌های اشاره‌شده در این نامه، مورد بازنگری قرار دهند. "

کد خبر 567728

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha