یک فعال اصولگرا با بیان اینکه منصوبین رهبر انقلاب برای تصدی مسوولیت‌های خاص منع شده‌اند، گفت: محمدباقر قالیباف اکنون سمتی انتخابی دارد و فکر نمی‌کنم مشمول چنین منعی باشد و می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده شرکت کند مگر اینکه خود او تشخیص دهد که جایگاهش در مجلس مفیدتر است.

حمیدرضا ترقی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، «حمیدرضا ترقی» در پاسخ به سؤالی درباره حضور برخی از چهره‌ها و مقامات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ گفت: منصوبین ازجانب رهبر انقلاب برای کسب سمت خاص منع شده‌اند. با توجه به اینکه حکم‌های مقام معظم رهبری معمولا پنج‌ساله و سه‌ساله است، شرایط اقتضا می‌کند که فرد منصوب بتواند برنامه خود را به سرانجام برساند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی درباره احتمال حضور محمدباقر قالیباف در انتخابات گفت: قالیباف به‌عنوان نماینده مجلس منتخب مردم است و انتصابی از سوی رهبری در مورد ایشان صورت نگرفته است. بنابراین فکر نمی‌کنم ایشان مشمول چنین منعی باشد؛ مگر اینکه خود وی تشخیص دهد که جایگاهش در اجرا مفیدتر است یا مجلس.

  • اصلاح‌طلبان به سمت لاریجانی می‌روند

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی ابراز کرد: اصلاح‌طلبان برای حفظ قدرت در سال ۱۴۰۰ می‌خواهند به سمت علی لاریجانی بروند و این توصیه کسانی است که می‌خواهند همچنان در قدرت باشند. البته اختلافاتی بین اصلاح‌طلبان نسبت‌به این مسئله وجود دارد. اما ظاهرا سران اصلاحات مصمم هستند از چهره‌های نیابتی برای ماندن در قدرت حمایت کنند.

وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان به دنبال توافق با لاریجانی هستند، گفت: به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان نزدیک‌شدن به جریان اصولگرایی را به نفع خود تلقی می‌کنند. منتهی نکته این است که حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی می‌تواند شک و تردید نیروهای انقلابی را برای تشکیل دولت مورد نظر آنان به لاریجانی افزایش دهد و احتمالا این جریان نتواند با وی به توافق برسد.

  • اولویت ما  ارجحیت نامزد حزبی است

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه با تشریح رویکرد حزب متبوع خود برای انتخابات آتی ریاست‌جمهوری گفت: حزب مؤتلفه می‌خواهد انسجام‌بخش نیروهای انقلابی باشد. در این راستا، حزب برنامه‌های خود را از دور گذشته انتخابات تاکنون دنبال می‌کند و یکی از این برنامه‌ها ارجحیت نامزد حزبی است و می‌خواهد این موضوع را به‌عنوان یک فرهنگ در جامعه مطرح کند.

ترقی اضافه کرد: اگر نامزدهای ما حزبی بوده و از پشتوانه فکری و تشکیلاتی برخوردار باشند، می‌توانند در قبال مردم پاسخ‌گو بوده و با کمک‌گرفتن از مشاوران حزبی، توانمندی بالاتری در اداره کشور داشته باشند. او افزود: حزب مؤتلفه این ایده را طراحی کرده است و می‌خواهد این ایده را در انتخابات از سوی نامزد مورد توافق بیان کند اما به لحاظ مصداقی هنوز به جمع‌بندی نرسیده است.

  • نگفتم فقط اصولگرایان می‌توانند با آمریکا مذاکره کنند

ترقی درباره مصاحبه اخیر خود مبنی بر اینکه اگر مذاکره با آمریکا از سوی اصولگرایان باشد، ایرادی ندارد، گفت: من اصلا چنین حرفی نزده بودم و در متن مصاحبه من چنین چیزی وجود ندارد. یکی از سایت‌های خبری عنوانی را برای این مصاحبه در نظر گرفته بود که خلاف واقع است.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی آمریکا را کشوری بدعهد و فاقد شرایط مذاکره عنوان کرد که امکان مذاکره با آن وجود ندارد و درعین‌حال گفت: نکته دیگر این است که مذاکره‌کنندگان باید شرایطی داشته باشند تا بتوانند در هر مذاکره‌ای موفق باشند و نه صرفا در مذاکره با آمریکا. در واقع، در مذاکره با طرف غیرآمریکایی هم باید شرایطی داشته باشیم.

او پایبندی مذاکره‌کننده‌ها به اصول انقلاب و نفوذناپذیری را از الزامات اعضای تیم مذاکره‌کننده عنوان کرد و گفت: برخورداری از یک تیم کارشناسی پخته به لحاظ حقوقی و سیاسی از دیگر شرایط مذاکره است. وقتی طرف مقابل صد کارشناس و متخصص در کنار خود دارد، ما نمی‌توانیم با تیم پنج‌نفره همه مذاکرات را پوشش دهیم. طرف ما به‌لحاظ مذاکره و مبانی مذاکره طرف کوچکی نیست که بخواهیم فقط با پنج نفر در مذاکره با او موفق شویم.

ترقی با اشاره به مذاکرات الجزایر و سعدآباد بیان کرد: ما در این مذاکرات نتوانستیم پول‌های بلوکه‌شده در آمریکا را بعد از آزادی گروگان‌ها به کشور برگردانیم؛ به خاطر اینکه مذاکره‌کنندگان از توانایی لازم برای مذاکره برخوردار نبودند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در زمینه مباحث مطرح‌شده درباره حضور زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری هم گفت: بر اساس تعریفی که از رجال سیاسی و مذهبی در مجلس و شورای نگهبان به‌عنوان مراجع اصلی تبیین قانون‌ صورت گرفته، در جامعه ما هنوز زنانی وجود ندارند که بتوانند چنین موقعیتی را کسب کنند.

او افزود: تعداد کمی از زنان در کشور ما پست وزارت داشتند و کسانی که سابقه کار اجرائی چندین ساله را در سطح کشوری داشته باشند، معدود هستند. بنابراین فعلا امکان حضور زنان میسر نیست.

کد خبر 567655

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha