چین سفینه روباتیک «چانگ ای ۵» را روز سه‌شنبه ۴ آذر در ساعت ۴:۳۰ به وقت محلی از مرکز پرتاب فضایی ونچانگ در جزیره هاینان در جنوب این کشور با یک موشک لانگ مارچ ۵ به فضا فرستاد.

Chang 5

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از space.com اگر همه‌چیز مطابق برنامه پیش برود، «چانگ ای ۵» در میانه ماه دسامبر (آذر ماه) با نمونه‌های برداشته شده از ماه به کره زمین باز می‌گردد- کاری که از هنگام ماموریت لونا ۲۴ اتحاد شوروی در سال ۱۹۷۶ انجام نشده است.

این سفینه ۸۲۰۰ کیلوگرمی احتمالا در ۲۸ نوامبر (۸ آذر) به مدار ماه خواهد رسید- بعد دو مدول از چهار مدولش- یک ماه‌نشین و یک وسیله بالابرنده- را یک یا دو روز بعد روی سطح ماه خواهد فرستاد.

این مدول‌ها در ناحیه «مونس رومکر» دشت آتشفشانی بزرگ «اقیانوس طوفان‌ها» روی ماه خواهند نشست که قبلا بوسیله شماری از ماموریت‌های سطح‌نشین از جمله آپولوی ۱۲ ناسا در ۱۹۶۹ کاوش شده است.

ماه‌نشین ثابت محیط اطرافش را با دوربین، رادار نفوذکننده در زمین و طیف‌سنج بررسی خواهد کرد. اما کار اصلی‌اش این است که ۲ کیلوگرم از مواد ماه تا عمق ۲ متری از سطح آن بردارد. این کار در طول دو هفته – یک روز ماهی- انجام خواهد شد.

سپس ماه‌نشین نمونه‌های برداشته‌شده  را به وسیله بالابر منتقل می‌کند که از سطح ماه بلند می‌شود و مدارگرد می‌پیوندد. نمونه به درون کپسولی فرستاده می‌شود که به سوی زمین فرستاده می‌شود و در ۱۶ یا ۱۷ دسامبر فرود می‌آید.

کد خبر 567616

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha