نخستین مرکز تبادل کتاب کشور در قلب پایتخت راه‌اندازی شده و زیر نظرسازمان بسیج شهرداری تهران اداره می‌شود.

کتاب

قفسه‌های کتاب این مرکز با ۳۰۰ هزار جلد کتاب پرشده است. به گفته «یاسر میرزایی»، مسئول مرکز، کتاب‌های کمک‌آموزشی و دانشگاهی بیشترین میزان تبادل کتاب را به خود اختصاص داده است. همچنین کتاب‌های روان‌شناسی و مذهبی و بعد از آن تاریخ، ادبیات و زبان انگلیسی در زمره پرمخاطب‌ترین کتاب‌های مبادله‌شده قرار دارد. میرزایی می‌گوید: «کتاب‌های شهید مطهری در ردیف بیشترین میزان تبادل کتاب در این مرکز قرار گرفته است.»


یکی از هدف‌های راه‌اندازی مرکز تبادل کتاب، ‌ ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی با کمترین هزینه است. مسئول مرکز تبادل کتاب می‌گوید: «این مرکز باعث شده تا کتاب‌هایی که مدت‌ها در گوشه کتابخانه‌ها خاک می‌خورد حالا به دست اهل مطالعه برسد. در مرکز تبادل کتاب، دسته‌بندی کتاب‌ها با دقت انجام می‌شود. مثلاً در حوزه ادبیات فارسی قفسه مجزایی برای شعر، داستان، رمان، ادبیات جهان و... در نظر گرفته شده است تا مراجعان با صرف کمترین زمان به کتاب مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند. کتاب‌هایی که برای تبادل قیمت‌گذاری می‌شود حداکثر ۲ ماه نگهداری می‌شود، نه بیشتر و اگر در این مدت مبادله نشود، وارد چرخه بازیافت می‌شود.»


همسایگی مرکز تبادل کتاب با مراکز آموزش عالی از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه هنر و معماری و دیگر اماکن آموزشی و فرهنگی باعث شده تا مخاطبان زیادی به این مرکز جذب شوند.
میرزایی از دیگر امکانات این مرکز صحبت می‌کند و می‌گوید: «مخاطبانی که کتاب خود را برای مبادله به این مرکز می‌آورند، رمز عبور دریافت می‌کنند و می‌توانند به‌آسانی وارد پایگاه اینترنتی مرکز تبادل کتاب شوند و وضعیت کتاب خود را پیگیری کنند تا مثلاً بفهمند آیا کسی کتاب مورد نظر آنها را انتخاب کرده است یا خیر. البته برای دسترسی آسان کاربران، نرم‌افزاری نیز در دست طراحی است که قابلیت نصب روی گوشی‌های تلفن همراه با سیستم عامل اندروید را دارد. امیدواریم با طراحی این نرم‌افزار تسهیلات دیگری برای مخاطبان فراهم شود و رضایت آنان را در پی داشته باشد.»

مرکز تبادل کتاب در خیابان انقلاب، نرسیده به چهارراه ولی‌عصر(عج)، ابتدای خیابان شهید مظفر شمالی است. این هم شماره تماس: ۶۶۱۷۷۸۹۲. نشانی‌های دیگر در فضای مجازی نیز چنین است:
پایگاه اینترنتی:
www.tabaolketab.com
پست الکترونیکی:
info@. tabaolketab.com

کد خبر 567593

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha