سازمان بسیج شهرداری تهران در بطن شهرداری تهران، به‌عنوان یکی از پرمراجعه‌ترین نهادهای شهری، قرار گرفته است.

با جان و دل

همشهری آنلاین _ سروش جنابی و ابوذر چهل‌امیرانی:  همزمان با هفته بسیج، دقایقی مهمان رئیس سازمان بسیج شهرداری تهران شدیم تا با طرح‌ها و فعالیت‌های این سازمان آشنا شویم.   «مجتبی سالک رازی» ‌ مهم‌ترین کار ویژه سازمان را با توجه به ویژگی شهرداری تهران، تسهیلگری در خدمت‌رسانی در تعامل با سایر نهادهای شهری می‌داند و در این مسیر، کیفی‌سازی نیروهای بسیجی را در راستای مأموریت‌های محوله در شهرداری به‌ویژه هنگام بروز بحران دنبال می‌کند.

 اصولاً فلسفه راه‌اندازی پایگاه‌های بسیج در نهاد شهرداری چیست؟
اول از همه باید گفت که بسیج شهرداری تهران یک بسیج تخصصی است، ضمن اینکه در موضوعات مختلف هم وارد می‌شویم. بسیج شهرداری با حمایت‌های مدیران مختلف کارهای ویژه‌ای انجام داده است، اما مهم‌ترین آن تلاش برای تسهیلگری و کمک به خدمت‌رسانی بهتر و بیشتر به مردم و حذف یا کاهش بوروکراسی است. در ایجاد سلامت اداری هم تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم. سعی ما این است که بسیج را به مفهوم واقعی به مدیریت شهری معرفی کنیم. یعنی یک مدیر با وجود بسیج در کنار خود احساس آرامش کند و بداند مشاوری امین و قوی کنار اوست که می‌تواند با هم‌افزایی به نتایج خوبی دست پیدا کند. موضوع ویژه‌ای هم که دنبال می‌کنیم، تغییر نگاه مردم به شهرداری است. از سوی دیگر، هم‌افزایی مورد اشاره، در گام دوم انقلاب هم مورد تأکید قرار گرفته و در ۶ فرمان مقام معظم رهبری خطاب به بسیج دیده می‌شود.
این نکته را هم از یاد نبریم که یکی از نقدهایی که به شهرداری می‌شود، این است که به‌صورت جزیره‌ای حرکت می‌کند. تلاش ما این است که با هم‌افزایی این نقص را برطرف و برنامه‌های مشترکی با سایر نهادها اجرا کنیم. به‌عنوان مثال، جلسات مشترکی با سازمان‌ها و نهادها برپا می‌کنیم و هرجا که نیاز است، از سپاه و... کمک می‌گیریم تا تعامل مدیریت شهری و سازمان‌ها تسهیل شود. به‌طور مثال، چند سال پیش که برف سنگینی بارید، ما با هم‌افزایی سپاه توانستیم شهرداری را در برف‌روبی یاری دهیم.
 منظورتان از تسهیل در خدمت‌رسانی به مردم در شهرداری چیست؟
منظور از تسهیلگری این است که کلیت سیستم اداری، نه تنها شهرداری، بلکه همه سازمان‌ها، دچار بوروکراسی‌ و چرخه‌های وقت‌گیر اداری هستند و لازم است بعضی مواقع در بخش‌هایی از این روند روان‌سازی صورت گیرد یا حلقه‌های حاشیه‌ای کم یا حذف شوند، یا اینکه لازم است با هم‌افزایی، بعضی از کارها سریع‌تر انجام شود. به‌عنوان مثال، مسئولان شهرداری، قبل از شیوع ویروس کرونا، دوشنبه‌ها دیدار مردمی داشتند و مردم از جمله ایثارگران و بسیجیان به مدیران شهری مراجعه می‌کردند وگاه با مشکلات و موانعی در مجموعه شهرداری روبه‌رو می‌شدند. ما سعی می‌کردیم این مشکلات را در تعامل با شهرداران مناطق حل کنیم. همچنین اگر قرار است شهرداری‌کاری برای مردم انجام دهد، ولی دچار مشکل می‌شود و لازم است بسیج وارد عمل شود و کمکی از سپاه یا سازمان‌های دیگر بگیرد، این هم‌افزایی انجام می‌شود. مثال‌های زیادی در این مورد وجود دارد که می‌توانم به انعقاد تفاهمنامه در حوزه پسماند، تفاهم با سازمان آتش‌نشانی برای آموزش آتش‌نشان‌های داوطلب یا تفاهم با هیئت‌های مذهبی در محله‌های مختلف در حوزه محیط‌زیست برای کاهش زباله در ماه محرم اشاره کنم.


 آیا بسیج شهرداری که نیروهای آن از کارکنان این نهاد هستند، می‌توانند مسئولان و مدیران بالادستی خود را به ارائه بهینه و سریع‌تر خدمات به مردم ترغیب کنند؟
در این مدت خوشبختانه مدیران مختلف شهرداری به این شعار و صداقت حرف ما ایمان آورده‌اند و اتفاقاً با کمک مدیریت شهری کارهای ویژه‌ای برای خدمت‌رسانی شایسته‌تر به شهروندان انجام شده است. ضمن اینکه بیشتر مدیران ارشد شهرداری تهران عضو بسیج هستند و هرکاری را که به نفع مردم باشد با جان و دل می‌پذیرند.
 یکی از اهدافی که در صحبت‌هایتان به آن اشاره کردید، ایجاد سلامت اداری است.
نظر ما در این بخش سلبی نیست و بیشتر ارشادی است یا در حد تذکری مختصر که شبیه به امر به معروف است. همین که بتوانیم فلسفه وجودی بسیج را در مناطق و سازمان‌ها پیاده و روحیه معنوی کارمندان را بیشتر کنیم در سلامت اداری موفق می‌شویم. تلاش کرده‌ایم با تکیه بر آموزه‌های دینی و استعانت از شهدا، بیشتر در موضوعات ایجابی وارد شویم.


 با هم که حرف می‌زدیم عنوان کردید بسیج شهرداری، بسیج تخصصی است. منظورتان چیست؟
الان فعالیت‌های بسیج، به‌خصوص در شهرداری، تخصصی شده است. به‌عنوان مثال، گردان‌های بسیج شهرداری آموزش تخصصی می‌بینند و در این حوزه می‌توانم به انعقاد تفاهمنامه با سازمان آتش‌نشانی اشاره کنم که نیروهای بسیجی دوره آموزشی اطفای حریق یا کار با لیفتراک و لودر را می‌گذرانند تا در حوادث غیرمترقبه از آموزش‌های خود تا قبل از رسیدن نیروهای امدادی استفاده کنند. این آموزش‌ها در همه زمینه‌ها، حتی پزشکی هم پیش می‌رود. باید گفت که اکنون سطح تحصیلات بیش از ۹۰ درصد از اعضای سازمان بسیج کارشناسی ارشد است.


 اکنون پایگاه بسیج شهرداری در چند منطقه فعال است؟
۳۳ حوزه بسیج و بیش از ۱۴۰ پایگاه فعال بسیج در مجموعه شهرداری تهران داریم. کارکنان بسیجی شهرداری تهران بیش از ۴۰ هزار نفر هستند. اگر نیروهای پیمانکاری را هم محاسبه کنیم، بیش از ۱۰۰ هزار بسیجی داریم که برای کیفی‌سازی آنها هم تلاش می‌کنیم. با توجه به گستره جغرافیایی شهرداری تهران، بسیج هم در همه مناطق و سازمان‌های شهرداری فعال است.

کد خبر 567589

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha