در نوجوانی به فرمان رهبرشان با نامنویسی در پایگاه بسیج محله لباس رزم پوشیدند و رهسپار جبهه‌ها شدند تا در این دانشگاه معنوی با مفاهیم ایثار، جانفشانی، شجاعت و از خودگذشتگی آشنا شوند.

خدمت

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی:  در نوجوانی به فرمان رهبرشان با نامنویسی در پایگاه بسیج محله لباس رزم پوشیدند و رهسپار جبهه‌ها شدند تا در این دانشگاه معنوی با مفاهیم ایثار، جانفشانی، شجاعت و از خودگذشتگی آشنا شوند. اکنون همان رزمندگان نوجوان، پا به سن گذاشته‌اند و با کوله‌باری از تجربه به‌عنوان خادمان مردم در صحنه حضور دارند. قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی شهید «هادی طارمی» از جمله پایگاه‌های مردمی است که صفر تا صد فعالیت‌های آن را رزمندگان دیروز و بسیجیان امروز برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند.

این قرارگاه مردمی و خودجوش زیر نظر ناحیه بسیج مسلم بن عقیل(ع) و حوزه ۲۴۳ پایگاه بسیج خیبر فعالیت‌های متنوع و گسترده‌ای دارد. وقتی وارد ساختمان قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی شهید طارمی می‌شویم بسیجیان در یکی از سالن‌ها مشغول شست‌وشو، دسته‌بندی و گرفتن آب‌میوه با دستگاه‌های آب‌میوه‌گیری هستند. سراغشان می‌رویم تا از چند جانباز و رزمنده قدیمی درباره فرهنگ و سبک زندگی بسیجیان و خاطرات دوران دفاع‌مقدس بپرسیم.

  • درس‌هایی که در جبهه آموختیم

«علی گل‌محمدی» از اعضای فعال قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی شهید هادی طارمی این‌گونه خودش را معرفی می‌کند: «متولد یازدهم مهر سال ۱۳۵۰ هستم و سال ۱۳۶۴ وارد بسیج شدم. سال ۱۳۶۵ دوره مقدماتی را در پایگاه بسیج گذراندم و یک سال بعد از طریق پایگاه بسیج محله عازم جبهه شدم و در واحد خنثی‌سازی و پاکسازی معبر خدمت کردم.» گل‌محمدی با وجود جراحات شیمیایی دوران دفاع‌مقدس روحیه بالایی دارد و تلاش می‌کند این روحیه و نشاط را به دیگران نیز انتقال دهد. او می‌گوید: «‌۱۵ساله بودم که به‌عنوان داوطلب بسیجی در یگان خنثی‌سازی مشغول شدم. ‌هر روز جنگ برای ما کلاس درس بود و فرهنگ قناعت، استقامت و گذشت همه جا دیده می‌شد.

درس‌هایی که در سنگر و کنار خاکریزها یادگرفتیم، باید تلاش کنیم که آن را فراموش نکنیم.» وی در ادامه از فرهنگ بسیجی صحبت می‌کند و می‌گوید: «فرهنگ بسیجی همان فرهنگی است که در دوران دفاع‌مقدس در جبهه‌ها وجود داشت و اکنون نیز به گونه‌ای دیگر در جامعه تبلور پیدا کرده است.»

  •  انتقال فرهنگ بسیجی به نسل جوان

«رضا زندی» از یادگاران دوران دفاع‌مقدس مسئولیت‌های مختلفی از جمله فرماندهی حوزه و پایگاه بسیج را برعهده داشته و اکنون نیز به‌عنوان جانباز بسیجی با قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی شهید هادی طارمی همکاری می‌کند. او متولد سال ۱۳۴۲ است و سال ۱۳۶۲ به جبهه رفته. این جانباز هم‌محله‌ای پس از دوران دفاع‌مقدس نیز به‌عنوان بسیجی در عرصه‌های مختلف خدمت کرده و در راه‌اندازی قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی شهید هادی طارمی مشارکت داشته و در بحران کرونا در اجرای برخی مأموریت‌های ستادی با اعضای این قرارگاه همکاری می‌کند.

زندی درباره مفهوم بسیجی توضیح می‌دهد: «فرهنگ بسیجی ریشه در دوران دفاع‌مقدس دارد و حضرت امام(ره) و شهدای گرانقدر آموزگاران و مربیان واقعی این فرهنگ ناب بودند. بچه بسیجی در فرهنگ ما معانی مختلفی دارد، مثلاً آمادگی برای خدمت، جانفشانی و از خودگذشتگی که برگرفته از ادبیات دوران دفاع‌مقدس است. اکنون نیز همه ما وظیفه داریم که فرهنگ بسیجی را به نسل جدید انتقال دهیم تا آنها نیز با این معارف و فرهنگ آشنا شوند و مسیرشان را به درستی انتخاب کنند.»

  •  احیا و اشاعه فرهنگ  از خودگذشتگی و ایثار

«محمود تقی‌زاده» جانباز۴۰‌درصد دوران دفاع‌مقدس ۵۰سال دارد و هنوز هم با همان روحیه بسیجی دوران نوجوانی در فعالیت‌های خیرخواهانه قرارگاه محرومیت‌زدایی شهید طارمی مشارکت می‌کند. ۱۲ سالگی وارد بسیج و در ۱۷سالگی به‌عنوان داوطلب به جبهه اعزام شده است. جانباز هم‌محله‌ای ما در دوران دفاع‌مقدس بارها مجروح شده و هنوز یادگاری‌های زیادی از آن دوران با خود دارد. تقی‌زاده در عملیات کربلای۵ از ناحیه ۲ پا مجروح می‌شود و به دلیل شدت جراحات وارده یک پایش را از دست می‌دهد.
همان‌طور که مشغول تهیه آب‌میوه برای بیماران کرونایی است، درباره اهداف راه‌اندازی قرارگاه شهید طارمی می‌گوید: «جمعی از رزمندگان بسیجی دوران دفاع‌مقدس با حضور در این قرارگاه برای احیا و اشاعه فرهنگ از خودگذشتگی و ایثار در جامعه تلاش می‌کنند. بسیاری از این افراد در دوران دفاع‌مقدس جزو فرماندهان بودند و اکنون نیز مثل یک بسیجی ساده در صحنه حاضر هستند.»
وی خاطره‌ای از دوران دفاع‌مقدس تعریف می‌کند و می‌گوید: «یادم می‌آید در یکی از عملیات‌ها بچه‌ها حسابی تشنه و گرسنه مانده بودند، انگار صحرای کربلا بود و همه به یاد روز عاشورا و تشنگی اباعبدالله(ع) و یاران باوفایش، زیارت عاشورا می‌خواندند تا اینکه خط امن شد و تانکر آب و غذا به محل رسید. با وجودی که ۳ روز بود بچه‌ها حتی آب هم نخورده بودند باز هم همه می‌خواستند آخرین نفری باشند که سهمیه آب وغذای‌شان را می‌گیرند. مسئول تدارکات سراغ هر رزمنده‌ای می‌رفت تا با جرعه‌ای آب سیرابش کند، نفر کناری را نشان می‌داد و می‌گفت رفیقم تشنه‌تر است اول به او آب و غذا بدهید. این همان روحیه و فرهنگ بسیجی است که این روزها باید به دنبال اشاعه آن باشیم.»

  •  بسیجی بودن  به داشتن کارت بسیج نیست

«حسین دلشاد توانا» دبیر آموزش‌وپرورش و یکی از اعضای فعال قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی شهید طارمی است. او از نوجوانی عضو پایگاه بسیج شهید شهسواری محله شادآباد شد و پس از دوران دفاع‌مقدس در سنگر علم و دانش به شاگردانش درس ایثار و فداکاری می‌دهد.
وی درباره فرهنگ بسیجی به نکته مهمی اشاره می‌کند و می‌گوید: «بسیجی بودن به داشتن کارت بسیجی یا ثبت‌نام در بسیج نیست. هر نمازگزاری که اهل مسجد، نمازجماعت، دلبسته به انقلاب و رهبری و دلسوز مردم باشد بسیجی است و احیا و اشاعه فرهنگ از خودگذشتگی و ایثار که همواره مورد نظر حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بوده و است، سرلوحه عمل اوست. مثل همین افرادی که در کارها و امور خیر مشارکت می‌کنند و حتی در برخی موارد از پیشکسوتان و قدیمی‌ترها جلو می‌زنند و به معنای واقعی کلمه بچه بسیجی‌اند.»

  •  تأمین جهیزیه برای نوعروسان آبرومند

یکی از اقدامات ارزشمند قرارگاه محرومیت‌زدایی شهید «هادی طارمی» تسهیل ازدواج جوان‌ها و تأمین وسایل و امکانات اولیه زندگی آنهاست. از هفته اول ربیع‌الاول تا هفته بسیج تعداد ۴۰ جهیزیه کامل به دست خانواده‌های محروم و نوعروسان آبرومند رسیده است.

  • نوسازی خانه‌های فرسوده

تخریب و نوسازی خانه‌های فرسوده خانواده‌های بی‌بضاعت از جمله اقدامات مستمر قرارگاه محرومیت‌زدایی شهید طارمی است. بسیجیانی که در کارهایی مثل بنایی، آهنگری، کاشیکاری، نقاشی، گچبری و... تخصص و مهارت دارند این طرح را اجرا می‌کنند.

  •  تلاش برای کاهش اعتیاد در جامعه

بسیجیان نشان داده‌اند که در هر حوزه‌ای می‌توانند منشأ خدمت به شهروندان باشند. یکی از طرح‌های ویژه‌ای که اعضای قرارگاه جهادی شهید طارمی در محله‌ها به اجرا درآورده‌اند، مبارزه جدی با اعتیاد و حمایت از بهبودیافتگان است تا این معضل اجتماعی در جامعه کاهش یابد.

  •  اشتغالزایی برای اقشار آسیب‌پذیر

ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب و رونق کسب و کار در محله‌ها به‌ویژه برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه از جمله بانوان سرپرست خانوار، جوانان فاقد مهارت، معتادان بهبودیافته و... از جمله طرح‌هایی است که بسیجیان قرارگاه جهادی شهید طارمی با جدیت دنبال می‌کنند.

  • دیدار با خانواده معظم شهدا

دیدار چهره به چهره با خانواده معظم شهدا یکی از رسالت‌های اصلی قرارگاه محرومیت‌زدایی شهید طارمی است که با هدف تجدید پیمان با آرمان‌های مقدس امام(ره) و شهدای والامقام و همچنین زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا اجرا می‌شود.

  • فرهنگ بسیجی زنده است

«محمدعلی ذاکری» شهروند۴۷ ساله ساکن محله شادآباد از ۱۲سالگی به عضویت بسیج شهید شهسواری درآمده و اکنون نیز یکی از اعضای فعال قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی شهید طارمی است. او تعریف می‌کند که در دوران دفاع‌مقدس به دلیل سن و سال کم توفیق حضور در جبهه را نداشته، اما در همان ایام در پایگاه بسیج محله فعالیت داشته و پیش چند نفر از شهدای محله شادآباد از جمله شهیدان سکنایی، مهری و مصطفوی شاگردی کرده است. ذاکری خاطره‌ای از آن روزها تعریف می‌کند: «نخستین بار در ۱۲سالگی همراه چند نفر از دوستان همسن و سالم که از بچه‌های مسجد بودند تصمیم گرفتیم مخفیانه سوار اتوبوس اعزام رزمندگان شویم و خودمان را به جبهه برسانیم، اما بین راه ما را به عقب برگردانند. این ماجرا چند بار دیگر تکرار شد تا اینکه سال۶۷ به جبهه اعزام شدم.»
ذاکری ۲۵سال مسئول فرهنگی حوزه بسیج محله بوده وبانی راه‌اندازی کاروان راهیان نور نیز هست. عضو فعال قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی شهید طارمی در ادامه به فرهنگ همدلی و ایثار بسیجیان در دوران کرونا اشاره می‌کند و می‌گوید: «پس از پیام و رهنمود مقام معظم رهبری مبنی بر حضور گروه‌های جهادی در صحنه و کمک‌های مؤمنانه برای مقابله با ویروس کرونا شاهد بودیم که رزمندگان دیروز با نوجوانان و جوانان بسیجی امروز متحد شدند و حماسه‌های زیبایی را خلق کردند. از اجرای طرح ضد عفونی معابر و خیابان‌ها تا تهیه بسته‌هایی برای خانواده‌های نیازمند در نقاط مختلف کشور. در این ایام حال و هوای دوران دفاع‌مقدس در شهر و محله حس می‌شد و این یعنی فرهنگ بسیجی هنوز در رگ‌های جامعه جریان دارد.»

  • ویزیت پزشکی و درمان رایگان افراد بی‌بضاعت

بخش دیگری از فعالیت‌های قرارگاه محرومیت‌زدایی شهید طارمی مربوط به ویزیت پزشکی و درمان رایگان خانواده‌های محروم و نیازمند با مشارکت پزشکان بسیجی است. این گروه جهادی به نقاط محروم و دورافتاده می‌روند و با استقرار در محل‌های تعیین شده به خانواده‌ها خدمات رایگان پزشکی ارائه می‌کنند.

کد خبر 567483

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha