َمدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه گفت: با توجه به حساس بودن موضوع احداث کارخانه قند در حریم چغازنبیل، نامه‌ای از سازمان جهانی وابسته به یونسکو رسیده و در آن گزارش کاِملی از اتفاق‌ها و برنامه مدیریت ماجرا برای بررسی بیشتر در کمیته‌های تخصصی درخواست شده است.

چغازنبیل

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، عاطفه رشنویی سه‌شنبه چهارم آذر افزود: ضرورت حضور ارزیابان یونسکو در چغازنبیل، قرار گرفتن این اثر باستانی در فهرست میراث در خطر یا حتی خارج شدن آن از میراث جهانی همه وابسته به اتفاقات و سیاستگذاری‌هایی است که برنامه‌ریزان احداث این کارخانه انجام خواهند داد. استانداری و ادارات صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و جهاد کشاورزی باید هرچه سریعتر برای دور کردن محل احداث کارخانه قند از حریم میراث جهانی چغازنبیل به اجماع برسند. تا زمانی که هیچ منافاتی با ضوابط نداشته باشیم خطری ما را تهدید نمی‌کند ولی درصورتی که کوچکترین خدشه‌ای به حریم‌ها وارد شود به طور قطع خطرهای بزرگتری میراث جهانی را تهدید خواهند کرد.

رشنویی ساخت کارخانه، تسطیح و احداث مستحدثات سنگین را طبق ضوابط حریم میراث جهانی در حریم درجه یک و ۲ ممنوع اعلام کرد و ادامه داد: منظر فرهنگی، تاریخی و طبیعی محل احداث کارخانه قند در مکان‌یابی چغازنبیل تاثیرگذار بوده و جزو ارزش‌های برجسته جهانی است. با احترام به قانون حریم میراث جهانی و باتوجه به پیگیری‌های حقوقی وزارت و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان به طور جدی پیگیر عملی کردن قول استاندار خوزستان مبنی بر جابجایی محل احداث کارخانه به خارج از حریم میراث جهانی چغازنبیل هستیم.

وی گفت: در نشستی که تیرماه سال جاری با حضور  استاندار خوزستان برای رفع موانع اقتصادی شهرستان شوش برگزار شد استاندار بر جابجایی محل احداث کارخانه به خارج از حریم میراث جهانی چغازنبیل تاکید کردند. با توجه به این صورتجلسه مکاتباتی از سوی وزارت خانه و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان با استاندار انجام شده و همه منتظریم ایشان دستور جابجایی را صادر کنند زیرا ضابطه عرصه و حریم هم به ایشان ابلاغ شده و به عنوان بالاترین مقام سیاسی و اجرایی استان مسئولیت جاری شدن این  قانون لازم‌الاجرا را دارد.

آغاز عملیات ساخت کارخانه قند در حریم اثر جهانی چغازنبیل واکنش مسئولان و دوستداران میراث فرهنگی را به دنبال داشت تا جاییکه این عملیات تا بررسی موضوع و تصمیم‌گیری برای جابه‌جایی محل احداث کارخانه متوقف و قرار شد ارزیابان یونسکو به محل اعزام شوند. معبد زیگورات چغازنبیل نخستین اثر باستانی ایران است که به ثبت جهانی رسیده است؛ این اثر در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شوش و ۲۰ کیلومتری هفت‌تپه در شمال خوزستان واقع است. این سازه در سال ۱۹۷۹ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت.

کد خبر 567417

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خوزستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha