سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

در خیابان‌های طویل و دراز و پر ترافیک، دوربرگردان‌ها کمک زیادی به کاهش حجم ترافیک و کوتاه‌تر کردن مسیر می‌کنند.

دور زدن در آخر خط

هرچندگاهی صف طولانی خودرو‌های در انتظار دور زدن در دوربرگردان‌ها ترافیک ایجاد می‌کند اما به طور کلی وجود آنها موثر است.

با این حال اخیراً در برخی خیابان‌ها مشاهده می‌شود که دور برگردان‌ها با قرار دادن چند بلوک سیمانی بسته شده‌اند و جدول تا انتهای خیابان ادامه دارد و به این ترتیب رانندگان ناچار می‌شوند مسیر زیادی را تا آخر خیابان طی کنند تا به راهی برای دور زدن برسند.

این در حالی است که با توجه به تلاش برای کاهش مصرف سوخت، پیمودن مسیر اضافی نه تنها سوخت را هدر می‌دهد، بلکه وقت رانندگان را نیز می‌گیرد.

خوب است در صورتی که دوربرگردان‌ها به هر دلیلی بسته می‌شوند، راه جایگزینی برای آنها در نظر گرفته شود تا رانندگان در این هوای گرم و کلافه کننده دچار سردرگمی نشوند.

درپوش های سفت وسخت!

بسیاری از کارخانه‌های تولیدکننده شیر و آبمیوه برای محصولاتی که در بطری‌های پلاستیکی عرضه می‌شوند، درپوشی از جنس آلومینیوم تعبیه می‌کنند که البته روی آن یک در پلاستیکی هم کار گذاشته می‌شود.

به این ترتیب راه هر گونه ورود و خروج هوا به بطری مسدود شده و امکان بیرون ریختن محتویات آن در حین انتقال یا فشار زیاد وجود ندارد اما گاهی این پوشش ‌های فویلی به اندازه‌ای محکم پرس می‌شوند که باز کردن آنها بسیار دشوار است و به خصوص کودکان در باز کردن در این بطری‌ها دچار مشکل می‌شوند و گاهی در صورتی که وسیله برنده در دسترس نباشد، نمی‌توان در این بطری‌ها را به سادگی باز کرد.

این درحالی است که می‌توان این درپوش‌ها را به نحوی طراحی کرد که امکان باز کردن آن برای همه وجود داشته باشد تا از اقدامات غیر بهداشتی مانند فرو کردن کلید یا انگشت در این پوشش‌ها که مایع درون بطری را آلوده می‌کند، جلوگیری شود.

پیاده‌روی خطرناک‌

قدیم‌تر‌ها مسافر‌ان تابستانی سواحل شمالی و جنوبی کشور را فقط خطر غرق‌شدن تهدید می‌کرد اما این اواخر انبوهی از زباله‌های تیز و برنده پنهان و آشکار نیز پیاده‌روی روی شن‌های ساحل را خطرناک کرده است.

در همین رابطه والدینی که از وجود این اشیای خطرناک روی شن‌های داغ ساحل باخبرند، فرزندان خود را از پیاده‌روی بدون کفش و دمپایی در این محدوده نهی می‌کنند.

نگرانی‌ این دسته از والدین از آن‌جهت به جا تلقی می‌شود که ظرف چند سال اخیراشیای بسیاری پای شهروندان را خراش داده است.

به طور حتم سرکشی شبانه به سواحل باعث خواهد شد تا افراد سود جو و متخلف زباله‌های خود را در سواحل رها نکنند تا صبح روز بعد شهروندانی که به قصد تفریح به کنار دریا می روند با پاهای خونین روانه بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها نشوند.

سوخت‌گیری بی‌صف

از وقتی طرح سهمیه‌بندی سوخت آغاز شد، دبه‌ها و گالن‌های پلاستیکی نیز مشتری جایگاه‌های توزیع سوخت شده و دست در دست راننده‌ها وارد صف سوخت شدند.

با این تفاوت که این دبه‌ها و گالن‌ها اغلب اوقات، علاوه براینکه به طور غیرقانونی پر می‌شوند، صف را نیز دور زده و صاحبان آنها به خود اجازه می‌دهند تا با اصرار و سماجت، جلوتر از بقیه سوخت‌گیری کنند.

تنها ۲ یا ۳ دقیقه توقف کنار هر جایگاهی کافی است تا یک نفر دبه به دست را که وارد جایگاه می‌شود مشاهده کنید.

گاهی نیز این دبه‌ها حکم باک‌دوم را برای راننده‌ها بازی می‌کند؛ بدین معنی که رانند‌ه‌ای که در صف سوخت ایستاده است،‌ پس از پر کردن مخزن سوخت خودرو شروع به پر کردن دبه‌ها و گالن‌های داخل صندوق عقب می‌کند.

این در حالی است که ذخیره بنزین در صندوق عقب خودرو به نوع استقبال از حادثه و نوعی خودزنی تلقی می‌شود.

کد خبر 56732

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز