جشنواره شهر آماده از ۷ آذر تا ۵ دی ماه همزمان با سالگرد زلزله بم، فیلم و عکس‌ با موضوع مدیریت بحران را از شرکت‌کنندگان در این جشنواره می‌پذیرد. اختتامیه این جشنواره نیز ۳۰ دی همزمان با حادثه پلاسکو برگزار می‌شود.

جشنواره شهر آماده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه خبری شهر، غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در نشست خبری نخستین جشنواره «شهر آماده»، گفت: با توجه به بحران کرونا و شرایط عمومی کشور، زندگی مردم تغییر کرده و یکی از اتفاقاتی که به صورت طبیعی انجام می‌شود انجام گفتگوهای مجازی است و ارتباطاتی که به صورت آنلاین برقرار می‌شود.

او در ادامه با طرح این سوال که چرا یک سال است ما از پشت لنزهای دوربین همدیگر را می‌بینیم، گفت: شاید لازم باشد که برای پاسخ به این سوال به تغییر ریل مدیریتی در شهر تهران بپردازیم. با توجه به کاهش سرمایه‌های زیستی و فرهنگی در شهر، دیگر امکانات نبود که با ریل قبل تهران مدیریت شود. فروش زمین و آسمان برای اداره شهر و توسعه آن با شکست مواجه شده بود و اغتشاش در ساخت و ساز که امروز در شهر شاهد آن هستیم نتیجه ریل قبلی مدیریت است که به نظر من متعلق به فرد هم نبود بلکه برآمده از یک الگوی مدیریتی بود. 

او ادامه داد: با درآمدهای غیرپایدار و سرمایه‌های زیستی به فکر منافع یک عده بودن مسیر مورد قبول نیست. باید با درآمدهای پایدار به فکر منافع همه مردم باشیم. مردم نیاز دارند شناسنامه‌های شهر را ببینند وقتی در آن قدم می‌زنند احساس کنند که در یک شهر فرهنگی، پذیرا و مداراگر راه می‌روند و عادلانه از قلمرو عمومی بهره می‌برند.

او افزود: تغییر ریل مدیریت، پاسخگویی به خواسته‌های مردم و مطالبات آنها بود. لازم است این مسیر دنبال شود و خواسته‌های مردم در یک ارتباط دو و چند سویه جامه عمل بپوشد در این صورت است که تصمیمات ما مورد توجه و حمایت مردم خواهد بود.

محمدی افزود: در بحران کرونا به نظر من بزرگترین غایب، نگاه مردم است. لازم است این سوال را بپرسیم که چرا نتوانستیم بحران کرونا را تخفیف بدهیم؟ درست است این بحران جهانی است و در همه کشورها به وجود آمده است اما در برخی کشورها محدودیت‌ها و نوع مدیریت‌ها منجر به کنترل بیماری شده است اما از آنجا که در کشور ما به دلیل غایب بودن نظرات مردم در تصمیم‌گیری‌ها از اینرسی بالایی برخوردار هستیم و فشارهایی که باید به سیستم و مدیران وارد شود منجر به تصمیم‌هایی می‌شود که وجه کارشناسی ندارد.

محمدی ادامه گفت: وقتی بحران گسترده می شود برای کنترل آن نیاز به علم و نظر کارشناسی است و شهری آمادگی عبور از بحران را دارد که این نکته را در نظر داشته باشد. ما در شهرداری تهران از ابتدای کرونا به این نکته توجه داشتیم و با همین نگاه ستاد مقابله با بحران کرونا در تهران آغاز به کار کرد اما شهرداری تهران هم در واقع جزئی از نظام تصمیم گیری در کشور است. 

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری به جشنواره شهر آماده اشاره کرد و گفت: در این جشنواره قرار است همه نظرات و ایده های مردم دیده شود و از حافظه تاریخی مردم در بحران کرونا استفاده کنیم. وقتی لنز دوربین عکاسان به شکار لحظات چالش برانگیز میرود مسیرهای جدیدی برای مبارزه با این ویروس باعث خواهد شد وقتی از شهر آماده و سامانه مبارزه با بحران زلزله و سیل صحبت می کنیم یعنی از امروز برای آینده شهر هزینه کرده‌ایم. این نگاره ها و تصاویر امیدی به آینده است و کمک می کند که ما درک بهتری از بحران داشته باشیم.

  • مقابله با بحران بدون حضور شهروندان امکانپذیر نیست

در ادامه این جلسه رضا کرمی محمدی رییس سازمان پیشگیری و مدیریت شهر تهران بحران شهر تهران گفت: در کشوری زندگی می‌کنیم که هر سال با یک بحران جدی مواجه است . در ۱۰۰ سال گذشته هر شش، هفت سال با یک زلزله بزرگ یا سیل‌های مخرب و طوفان های شدید مواجه بودیم و این نشان می دهد که باید شهرهایمان از آمادگی بیشتری برای مقابله با بحران مواجه باشند و این نیازمند حضور مردم است و بدون حضور مردم به نتیجه نخواهیم رسید.

او افزود: در دنیا هم در بخش بزرگی از مدیریت بحران مردم نقش آفرینان اصلی هستند. هم در امدادرسانی و هم در تقویت مالی و اقتصادی و هم در اشاعه فرهنگ مقابله با بحران مردم باید نقش محوری داشته باشند. در ایران گویا فاصله‌ای بین مدیران و جامعه ایجاد شده است و این جشنواره می‌خواهد دیدگاه خالص مردم را نشان دهد؛ محدودیتی هم در نشان دادن عمق فاجعه توسط مردم ندارد. لازم است مردم بدانند که گاهی وقت ها یک عکس در تصمیمات مدیران تاثیر زیادی می گذارد .

کرمی در ادامه به بحران کرونا اشاره کرد و  گفت: بحران کرونا خیلی جدی است و مشکلات زیادی ایجاد کرده است اما در این بحران هم می‌بینیم که مردم نقش خیلی کمی دارند. 

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: ما در تهران گروهی ۱۲ هزار نفره از داوطلبان به نام گروه دوام درست کرده ایم که با سازمان هماهنگ هستند و در شرایط بحرانی به کمک سازمان خواهند آمد و هم اکنون هم در حوزه هایی مثل آموزش در مدارس فعال هستند و به پاس خدماتش آن جایزه ویژه ای در این جشنواره برای آنها در نظر گرفتیم.

سیف الله صمدیان، دبیر جشنواره فیلم و عکس «شهر آماده» در نشست خبری این جشنواره که صبح دوشنبه- ۳ آذر- به صورت آنلاین برگزار شد، نیز گفت: اصولی تر است که برنامه های این جشنواره از تاریخ حادثه ای شروع شود که منجر به تشکیل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شد؛ یعنی زلزله بم که ۵ دی ۱۳۸۵ اتفاق افتاد و همزمان با این زلزله مسئولان به این نکته رسیدند که باید سازمانی برای مقابله با بحران تشکیل شود شاید اگر این سازمان قبل تر از این تشکیل می شد در بحران های دیگر کمتر دچار آسیب های فکری روحی و عاطفی و اقتصادی می شدیم و اتفاقاتی مانند حادثه پلاسکو دیگر پیش نمی آمد.

او افزود: دریافت آثار برای جشنواره از ۷ آذر آغاز می‌شود و عکس و فیلم هایی که آماتور یا حرفه‌ای تهیه می شوند در این جشنواره ارزیابی خواهند شد. همین طور گروه دوام که بیش از ۱۲هزار عضو دارد می توانند از امکانات یا تجربیات شان فیلم و عکس ارسال کنند و به نظر من امید زیادی هست که از این عزیزان آثار ارزشمندی دریافت شود.

صمدیان در ادامه گفت: دلخوشی من علاوه بر حمایت مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران به همراهی پنج داور درجه یک در این جشنواره است. همچنین در این جشنواره مهدی خداپرست دبیر اجرایی جشنواره هستند که همزمان رییس روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز هستند..دبیر فیلم جشنواره سینا رحیم پور، مدیر شبکه شهر است و دبیر عکس هم فریدون قربانی مدیر آژانس عکس تهران است.

او افزود: ارسال آثار از ۷ آذر شروع می شود و تا ۵ دی سالروز زلزله بم ادامه دارد. در ۱۰ دی آثار داوری و اختتامیه در ۳۰ دی همزمان با سالروز حادثه پلاسکو برگزار خواهد شد. 

به گفته صمدیان داوران جشنواره محمود کلاری، اسماعیل عباسی، ساعد نیک ذات، نرگس آبیار و ساتیار امامی خواهند بود. 

در این جشنواره به گفته صمدیان به ۱۰ عکس برتر بیست میلیون ریال و به عکس ویژه سی میلیون ریال به پنج فیلم برتر سی میلیون ریال و به فیلم برگزیده هم سی میلیون ریال و به اثر برگزیده گروه توام هم سی میلیون ریال اهدا خواهد شد. در پایان این نشست خبری از پوستر جشنواره «شهر آماده» رونمایی شد.

کد خبر 567268
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha