یک شکست حقوقی دیگر برای تیم انتخاباتی رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده؛ این‌بار در یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین ایالت‌ها یعنی پنسیلوانیا، ششمین ایالت بزرگ در آمریکا. دادگاهی در ایالت پنسیلوانیا شکایات وکلای «دونالد ترامپ» را «گمانه‌زنی و بی‌اساس» خواند و آن را رد کرد.

ترامپ

به گزارش همشهری آنلاین، شرق به نقل از رویترز نوشت: مشاجره قضائی دونالد ترامپ و تیم وکلای او بر سر نتایج اعلام‌شده در ایالت‌های کلیدی آمریکا همچنان ادامه دارد. پس از اعلام رأی دادگاه‌ها در ایالت‌های نوادا و ویرجینیا، اکنون دادگاهی در پنسیلوانیا نیز شکایات تیم وکلای ترامپ را مردود اعلام کرده است. «متیو بران»، قاضی دادگاهی در ایالت پنسیلوانیا، اتهامات وارده ازسوی تیم وکلای ترامپ مبنی‌بر تقلب انتخاباتی را رد کرده است. بر اساس حکم این دادگاه راه برای تأیید پیروزی «جو بایدن» در ایالت پنسیلوانیا هموار شده است و انتظار می‌رود که ایالت پنسیلوانیا امروز رسما نتایج شمارش آرا در این ایالت را تأیید کند.

بر اساس قوانین آمریکا، ایالت‌ها باید تا روز هفتم دسامبر، نتایج تأییدشده انتخابات را به اطلاع کالج الکترال برسانند. روز ۱۴ دسامبر، این نهاد انتخاباتی رئیس‌جمهوری آمریکا را رسما اعلام خواهد کرد و مراسم ادای سوگند و آغاز رسمی دوره زمام‌داری جو بایدن در روز ۲۰ ژانویه برگزار خواهد شد. با تمامی اینها همه تلاش تیم وکلای دونالد ترامپ ایجاد وقفه و خلل در تأیید نتایج آرای ایالت‌های کلیدی است.

اما دونالد ترامپ که شنبه در اجلاس گروه ۲۰ (G۲۰) سخنرانی و خلاف انتظار شرکت‌کنندگان این اجلاس مبنی‌بر خداحافظی، از تداوم همکاری‌ها سخن گفته بود، همچنان بر این باور است که می‌تواند نتایج انتخابات را به نفع خود تغییر دهد. ترامپ در ادامه پیام‌های توییتری خود نوشت، صدها هزار رأی وجود داشت که ناظران رأی‌گیری جمهوری‌خواه اجازه نظارت بر آنها را پیدا نکردند و حتی اجازه دسترسی به اتاق شمارش آرا را نداشتند. رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا این وضعیت را به وجود صندوق‌های رأی‌گیری تقلبی و رأی‌دادن ازسوی مردم مرده تشبیه کرد. آن‌طورکه نشریه نیوزویک می‌نویسد، پس از آنکه دادخواست دونالد ترامپ در ایالت پنسیلوانیا رد شد، «رودی جولیانی» وکیل ترامپ گفت که این حکم به راهبرد آنها کمک می‌کند تا این پرونده را «به‌سرعت» به دادگاه عالی بفرستند؛ اقدامی که به باور تحلیلگران تأثیر چندانی بر نتیجه نهایی انتخابات سوم ماه نوامبر ندارد.

  • جمهوری‌خواهان علیه ترامپ

با وجود آنکه ترامپ همچنان تلاش دارد تا بدون ارائه شواهد و مدارک رسمی ثابت کند در انتخابات اخیر به نفع رقیب دموکراتش تقلب شده است، هم‌حزبی‌های او در تلاش هستند تا او را متقاعد به پذیرش شکست کنند. «پت تومی»، سناتور جمهوری‌خواه ایالت پنسیلوانیا، دراین‌باره گفت که ترامپ از همه راهکارهای قانونی برای به‌چالش‌کشیدن انتخابات به‌طورکامل استفاده کرد اما زمان آن رسیده است که به شکست در انتخابات اذعان کند. این سناتور جمهوری‌خواه در ادامه به بایدن برای پیروزی در انتخابات تبریک گفت. او پنجمین سناتور جمهوری‌خواه مجلس سنا است که پیروزی بایدن را تبریک می‌گوید. پیش از این سناتورها «میت رامنی»، «لیزا مورکوفسکی»، «سوزان کالینز» و «بن ساس» پیروزی بایدن را تبریک گفته بودند.

باوجوداین، تیم وکلای ترامپ قصد ندارند که کار خود را متوقف کنند. آنان به‌طور رسمی خواستار بازشماری مجدد آرا در ایالت جورجیا شده‌اند. این در حالی است که جمعه گذشته ایالت جورجیا نتیجه انتخابات در این ایالت را پس از بازشماری دستی آرا به‌طور رسمی تأیید کرد. نتایج تأییدشده نهایی در ایالت جورجیا ۴۹.۵۱ درصد برای جو بایدن و ۴۹.۲۵ درصد برای دونالد ترامپ است که اختلاف ۰.۲۶ درصدی را بین آن دو نشان می‌دهد. طبق قانون ایالتی، درصورتی‌که حاشیه رأی حدود ۰.۵ درصد باشد، می‌توان درخواست بازشماری مجدد ماشینی را داد. بنابراین ستاد تبلیغاتی ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد: این ستاد درخواستی را برای بازشماری آرا در جورجیا داده است، ما می‌خواهیم تضمین شود همه ابعاد قانون اساسی آمریکا و قانون ایالتی جورجیا رعایت شود تا همه آرای قانونی شمرده شود. جورجیا ۱۶ رأی الکترال دارد و پیروزی جو بایدن در این ایالت از این لحاظ اهمیت دارد که این اولین‌بار است که یک نامزد دموکرات از سال ۱۹۹۲ تاکنون در این ایالت به پیروزی می‌رسد. با تأیید پیروزی جو بایدن در انتخابات جورجیا تعداد آرای الکترال او به ۳۰۶ رسید.

  • ترامپ در اندیشه ۲۰۲۴

اما در میان جدال انتخاباتی، ‌روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت گفته می‌شود که ترامپ محرمانه برای اقدامات بعدی نقشه می‌کشد که از جمله آن نامزدی احتمالی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکاست. ترامپ که به اشتباه باور داشت نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ را از آن خود می‌کند و برای یک دوره دیگر در کاخ‌سفید می‌ماند، در مکالمات تلفنی محرمانه از رویکرد متفاوت دیگری سخن گفته که همانا نامزدی در انتخابات ۲۰۲۴ است. به نوشته این روزنامه، او در تأیید این واقعیت که باید در ماه ژانویه کاخ‌سفید را ترک کند، به جد در فکر زندگی پس از کاخ‌سفید است؛ بااین‌حال به مشاوران خود گفته که خواستار ماندن در عرصه سیاست و رسانه‌هاست و شاید این امر از طریق تلاشی دوباره برای راهیابی به کاخ سفید محقق شود.

تحلیلگران سیاسی بر این باورند که ترامپ آرای نیمی از مردم آمریکا را پشت‌سر خود دارد و از نظر سنی نیز در سال ۲۰۲۴ به سن کنونی جو بایدن خواهد رسید، پس همچنان این امید را دارد که به کاخ‌سفید برگردد. به باور آنان، بازی ترامپ برای دستیابی دوباره به قدرت ممکن است تقلیدی از کارزار انتخاباتی «اندرو جکسون» در سال ۱۸۲۸ باشد. جکسون با احراز اکثر آرای الکترال به پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک شد اما نتوانست به آرای کافی دست یابد. هرچند شرایط شکست رئیس‌جمهوری فعلی به بایدن متفاوت از شکست جکسون است اما ترامپ درصدد ایجاد حس مشابه گله و شکایت درمورد شکستش است. او حتی پس از جنجال‌های اخیر، به‌طور بالقوه حریفی جدی برای کاندیداهای جمهوری‌خواه خواهد بود. بسیاری بر این باورند که با رفتن ترامپ اندیشه‌ای که از او باقی مانده است، یعنی «ترامپیسم»، متوقف نمی‌شود و همیشه راه برای او باز خواهد بود.

کد خبر 567102

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    4 0
    ترامپ هم رفت در فاضلاب تاریخ