جغرافیای فعالیت‌هایشان به پیش از «کرونا» و پس از کرونا تقسیم می‌شود.

ورزش

همشهری آنلاین - سحر جعفریان:  پیش از کرونا در سالن ورزشی آستان امامزاده «عبدالله» (ع)، هر روز صبح زود گرد هم می‌آمدند و ورزش می‌کردند. اما پس از شبیخون کرونا ویروس داستان کمی فرق کرد. به سبب رعایت فاصله گذاری های فیزیکی و بهداشتی، اکنون با تعدادی اندک روزهای زوج در خیابان تازه گشایش یافته «اجتماعی»، حدفاصل «سی‌متری جی» و خیابان «استاد معین»، دورهمی های ورزشی و پیاده‌روی‌ه دارند. اما محور فعالیت‌هایشان هیچ تغییر نکرده و هم‌چنان همان قدر همدلانه بر مبنای ورزش، سلامت و خیرخواهی است. اگر پیش از کرونا پول جمع می‌کردند و جهیزیه برای زوج‌های کم‌بضاعت تدارک می‌دیدند، اکنون ماسک و مواد ضدعفونی کننده توزیع می‌کنند.

گاهی هم که بودجه لازم فراهم شود، سبدهایی ارزاق تهیه می‌کنند. خلاصه بانوان محله امامزاده عبدالله(ع) سال‌ها است ورزش را بهانه کرده‌اند تا در کنار یکدیگر هم شاد باشند و هم خیرخواه. صبح یکی از روزهای پاییزی به قصد گفت وگو مهمان جمع صمیمی‌شان می‌شویم.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این جمع ورزشکار و خیّر این است که سر وقت، کارشان را آغاز می‌کنند. وعده آنها ساعت ۸ روزهای زوج، در خیابان اجتماعی است. یکی پس از دیگری به هم ملحق می‌شوند. از نوجوان ۱۵ ساله بین‌شان است تا جهان‌دیده ۷۰ ساله که بسیار سرحال، حرکات ورزشی انجام می‌دهند. ابتدا دقایقی را با سرعتی متوسط پیاده‌روی می‌کنند و سپس با رعایت فاصله‌ها، حرکات ورزشی همگانی اجرا می‌کنند. صدای خنده و شادی، پس زمینه صدای «مهدیه رحیمی»، مربی گروه است که با ریتم خاصی اعداد را می‌شمارد. پس از گذشت نیم ساعت، ۵دقیقه‌ای فرصت استراحت دارند. باز هم با فاصله، کنار هم می‌نشینند و ماسک‌های‌شان را مرتب می‌کنند.

با شنیدن جمله «آماده شوید برای دور آخر پیاده‌روی» مربی، خیلی زود از جا بلند می‌شوند و راه می‌افتد. ساعت نزدیک به ۹ است که ورزش صبحگاهی‌شان به پایان می رسد و وقت گفت‌وگو برای انجام امور خیر ساده فرا می‌رسد.

  •  بانوان محله حمایت می‌خواهند

 مهدیه رحیمی، نزدیک به ۷ سالی است که بانوان محله امامزاده عبدالله(ع) را گرد هم آورده تا نشاط و سلامتی از آنها دور نشود. او می‌گوید: «ابتدا تعدادشان ۵ یا ۶ نفر بود. به تدریج به ۱۷۰ نفر رسیدیم که دیگر سالن ورزشی آستان امامزاده عبدالله(ع) برایمان کوچک بود. چند باری به شهرداری منطقه و سازمان ورزش درخواست دادیم که فضای مناسبی را برای ما در نظر بگیرند. چرا که گروه ما هم ورزش می‌کنند هم به امور خیر می‌پردازند. خانواده‌های کم‌درآمد را شناسایی می‌کنند و به سایر خیّرانی که معشیت بهتری دارند، وصل می‌کنند. برگه‌های نان رایگان در نانوایی های محله توزیع و گاهی هم با مسلک «ریش سفیدی»، بین همسایه‌ها صلح و آشتی برقرار می‌کنند.

برای این گروه فعال، فضای مناسبی وجود ندارد. در سراسر محله امامزاده عبدالله(ع)، یک بوستان «جرجانی» در خیابان جرجانی است که بسیار مساحت آن کوچک است و از سویی، جمعیت زیادی برای تفریح و گذران وقت به آنجا مراجعه می‌کنند. به ویژه این روزها که به سب کرونا، بسیاری از کلاس‌ها و مجموعه‌های ورزشی تعطیل شده و مردم ترجیح می‌دهند در فضای باز بوستان به تمرینات خود ادامه دهند. بنابراین، از مسئولان توقع همراهی نه تنها برای این گروه که برای بانوان محله قدیمی امامزاده عبدالله(ع) داریم.»

  •  کمک به دیگران با حداقل امکانات

«گلستان آقایی»، ۵۰ ساله، یکی از بانوان ورزشکار گروه با تایید صحبت‌های خانم مربی، می‌گوید: «کنار هم نگه داشتن این جمعیت برای سال‌ها، یک ویژگی مهم محلی است که در بسیاری از موارد از بحران گرفته تا مشارکت، می‌توانند به نفع محله و مدیران باشند. پس مدیران نباید بگذارند که چنین ظرفیتی قربانی بی‌امکاناتی شود. بوستان بانوان مکان مناسبی است که اگر در اختیارمان بگذارند خیلی خوب می‌شود.»
«خدیجه نثری»، بانوی ۴۱ ساله نیز از فعالیت‌های خیرخواهانه گروهشان می‌گوید: «در گروه ما همه اتفاق‌های خوب می‌افتد. پیش از کرونا، برنامه‌هایی چون دورهمی صبحانه، برپایی جشن تولد برای سالمندان و تورهای تفریحی داشتیم که این روزها، کرونا فرصتشان را گرفته است. اما انجام کارهای خیر، فرصت متفاوتی است که کرونا نمی‌تواند بر آن اثری بگذارد. خیرات اموات یا مبالغ نذری‌ها را جمع می‌کنیم و وسایل بهداشتی برای خانواده‌های کم‌بضاعت تهیه می‌کنیم. تاکنون بیش از ۲ هزار ماسک اهدا کرده‌ایم. گاهی بعضی از افراد هزینه تولد یا مهمانی که نتوانسته‌اند به سبب کرونا برگزار کنند  اینجا به نفع نیازمندان خرج می‌کنند. مبالغ جمع‌آوری شده زیاد نیستند. چون خودمان نیز درگیر مشکلات اقتصادی هستیم. ولی مهرورزی می‌کنیم تا برکتش نجاتمان دهد.»
«فاطمه مرندی» هم از اعضای گروه و ساکن محله امامزاده عبدالله(ع) است که می‌گوید: «یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این روزها که همه به اجبار در قرنطینه هستند، کم تحرکی است. این کم تحرکی را با پیاده‌روی و لایوهای مجازی گروه جبران می‌کنیم. مربی گروه هم بدون هیچ چشمداشت مالی، دلسوزانه به ما آموزش و انگیزه می‌دهد که واقعاً جای تقدیر دارد.»

  • تلاش برای افزایش سرانه‌ها

کمبود فضای مناسب مهم‌ترین عامل فراهم نشدن اماکن تفریحی و ورزشی ویژه بانوان محله امامزاده‌عبدالله(ع) است. این را «ادیبه رحمتی» رئیس اداره امور بانوان شهرداری منطقه ۹ می‌گوید و ادامه می‌دهد: «محله امامزاده‌عبدالله(ع) جزو محله‌های قدیمی با بافت مسکونی متراکم و فرسوده است که اغلب ساکنان آن بنا به دلایل مالی و تعلق خاطر تمایلی به جابه‌جایی و نقل و مکان ندارند. لذا شهرداری منطقه به‌رغم مذاکرات و رایزنی‌هایی که با برخی مالکان واحدهای متروکه و خالی از سکنه داشته هنوز به نتیجه نهایی یعنی تملک با هدف اجرای پروژه‌های عمرانی نرسیده است.»

رحمتی می‌افزاید: «البته از آنجایی که سالن ورزشی آستان امامزاده‌عبدالله(ع) زیر نظر مدیریت خود آستان است شهرداری منطقه تا جایی که امکان داشته، اقدامات مربوط به تجهیزات را در آن محقق ساخته است.» او از تلاش مدیریت شهری منطقه برای افزایش سرانه‌های تفریحی و ورزشی بانوان می‌گوید.

کد خبر 566976

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha